عصر بازار

خطر حفظ اشتغال با اجرای طرح "یارانه دستمزد "

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار کار پیشنهاد کرد به جای اجرای طرح "یارانه دستمزد"، حمایت از بنگاه‌ها در دستور کار قرار گیرد و معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی برای کارفرمایان درنظر گرفته شود.

خطر حفظ اشتغال با اجرای طرح "یارانه دستمزد "
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حمید حاج اسماعیلی اظهار کرد:در شرایطی که بیش از 95 درصد نیروهای کار در کشور قراردادی هستند طرح هایی مثل یارانه دستمزد به بازار کار لطمه می‌زند. چون در زمانی که تعادل در بازار کار از نظر عرضه و تقاضا وجود ندارد، کارفرمایان برای گرفتن 30 درصد یارانه دستمزد اقدام به جذب نیروی کار جدید می‌کنند.

    وی ادامه داد: شخصا نسبت به تخصیص اعتبار نقدی به بنگاهها و افراد مخالفم و تجربه دو دهه گذشته نشان داده این روشها روشهایی است که به توسعه بازار کار منجر نمی‌شود.از آنجا که نظارتها و مکانیسم‌های نظارتی در کشور ما دقیق نیست معمولا این قبیل کارها با انحراف همراه است و می‌تواند مشکلات زیادی را در بازار کار و برای منابع کشور ایجاد کند لذا توزیع پول چه به صورت یارانه، چه به شکل کمک یا دستمزد به کارگران و کارجویان و فارغ التحصیلان اثرمثبتی در بازار کار نمی‌تواند داشته باشد.

    خطر حفظ اشتغال موجود با اجرای طرح یارانه دستمزد

    این کارشناس بازار کار خاطرنشان کرد: شاید این طرح با نیت به کارگیری و جذب شغل اولی‌های دانشگاه دنبال شود ولی مشابه چنین طرحی را به شکل جدی‌تر در طرح "کاج" (کارانه اشتغال جوانان) برای جوانان و فارغ التحصیلان به اجرا درآوردیم که چندان موفق نبود و نتوانست اهداف دولت را تامین و ورود تحصیلکردگان به بازار کار را تسهیل کند.

    به گفته حاج اسماعیلی، در شرایطی که میزان بیکاری بالا و فضای کار محدود است، این قبیل طرح‌ها موثر نیست چون بسیاری از بنگاه‌ها ممکن است از جذب نیروی کار جدید سوء استفاده کنند و اشتغال موجود و نیروهای کار قبلی آسیب ببینند و لذا اجرای طرح‌هایی که با توازن و تعادل عرضه و تقاضا در بازار کار همراه نیست، به صلاح نیست.

    وی با تاکید بر اعمال نظارت دقیق بر بنگاههای اجرا کننده این طرح گفت: در حال حاضر در بازرسی از کارگاه‌ها دچار ضعف هستیم و این طرح نیز به لحاظ شفافیت، اهرم‌های نظارتی و مکانیسم‌های حفظ اشتغال موجود ابهام جدی دارد لذا در اجرای طرح باید دقت کرد تا منشا انحرافات نباشد.

    حمایت از بنگاهها با معافیت مالیاتی و بیمه‌ای

    این کارشناس بازار کار در پایان با بیان اینکه حفظ اشتغال موجود در بنگاهها باید از طریق طرح‌های دیگری صورت گیرد، گفت: به جای یارانه دستمزد حمایت از بنگاهها باید در دستور کار قرار گیرد و معافیتهای بیمه‌ای و مالیاتی برای کارفرمایان در نظرگرفته شود.کارفرمایان بنگاههایی که نیروی کار جدید را به خدمت می‌گیرند در قالب یارانه، سهم بیمه کارفرمایی را مستقیم از سوی دولت و نه سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند تا باری بر دوش تامین اجتماعی نباشد.

    طرح یارانه دستمزد یکی از برنامه‌های مهم وزارت کار در راستای توسعه فضای کار و گشایس بازار کار است که در حال حاضر در هشت استان کشور که دارای بیشترین میزان بیکاری هستند به اجرا درآمده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی