عصر بازار

دفترکل توزیع شده چیست؟

عصر اعتبار- دفترکل توزیع شده (Distributed Ledgers) یک پایگاه داده است که بصورت غیرمتمرکز و با اجماع نگهداری می‌شود.

دفترکل توزیع شده چیست؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، دفترکل توزیع شده (Distributed Ledgers) یک پایگاه داده است که بصورت غیرمتمرکز و با اجماع نگهداری می‌شود. در واقع، یک دفترکل توزیع شده، یک دفتر کل غیرمتمرکز است که در مکان‌های مختلف و توسط  افراد مختلف نگهداری می‌شود و لذا نیاز به وجود یک مقام مرکزی (به عنوان مثال یک بانک) را برطرف می‌کند. این کار باعث می‌شود، معاملات «شاهد» عمومی داشته باشند و از این طریق حمله سایبری سخت‌تر می‌شود.

    شرکت‌کنندگان در هر گره از شبکه می‌توانند به رکوردهای به اشتراک گذاشته شده در شبکه دسترسی داشته و بتوانند یک نسخه یکسان از معاملات را دارا باشند. هرگونه تغییر ایجاد شده در دفترکل توزیع شده، بلافاصله برای همه اعضا منعکس و کپی می‌شود. تمام اطلاعات موجود در آن با استفاده از رمزنگاری به صورت ایمن و دقیق ذخیره می‌شود و با استفاده از کلیدها و امضاهای رمزنگاری شده قابل دسترسی است. این دفتر کل پس از ذخیره اطلاعات، به یک پایگاه داده غیرقابل تغییر تبدیل می‌شود، که قواعد شبکه بر آن حاکم است.

    در حالی که دفترچه‌های متمرکز مستعد حملات سایبری هستند، حمله به دفتر کل توزیع شده ذاتاً سخت‌تر است زیرا برای موفقیت در یک حمله، همه نسخه‌های توزیع شده به طور همزمان باید مورد حمله قرار گیرند. با توجه به این مزایا، این تکنولوژی در پلتفرم‌های جدید مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال، تکنولوژی بلاکچین نوعی از تکنولوژی دفتر کل توزیع شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی