عصر بازار

سیگنال‌های سیاسی بازار ارز را به کدام سو می‌برد؟

عصر اعتبار- در هفته اخیر بورس تنها بازار با بازدهی مثبت بود. سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای هفته پیش‌رو چه وضعیتی را نشان می‌دهد؟ آیا همچنان بورس مثبت خواهد شد و دیگر بازارها در فاز احتیاط قرار دارند؟

سیگنال‌های سیاسی بازار ارز را به کدام سو می‌برد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار » به نقل از تجارت نیوز، قبل از شروع هفته اخیر بازارها چنین وضعیتی داشتند؛ دلار بدون تغییر، طلای 18 عیار بازدهی منفی 0٫31 درصد، سکه طلا بازدهی منفی 0٫84 درصد و بورس بازدهی منفی 1٫92 درصد.

    در روزهایی که به نظر می‌رسد قیمت ارز و طلا تحت فشار عواملی برای کاهش ارزش هستند بازار سهام همچنان چشم‌انداز مناسبی با توجه به سیگنال‌های اقتصادی و سیاسی هفته اخیر دارد.

    در عمل نیز طی هفته اخیر بورس این هفته را با بازدهی مثبت 6٫8 درصدی به پایان رساند و بازارهای طلا و ارز همان‌طور که تجارت‌نیوز پیش‌بینی می‌کرد با افت ارزش مواجه شدند و در این بین سکه بیشترین بازدهی منفی را داشت.

    در نهایت بازارها در این هفته چنین وضعیتی را ثبت کردند: بورس بازدهی مثبت 6٫8 درصد، طلا بازدهی منفی 0٫7 درصد، سکه بازدهی منفی 0٫9 درصد و دلار هم بازدهی منفی 0٫8 درصد.

    بورس تنها بازار با بازدهی مثبت هفته اخیر بود.

    در این شرایط که بورس تنها بازار با بازدهی مثبت بوده و  طلا و ارز همچنان یک روند نزولی به خود دارند، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی نسبت به این بازارها وجود دارد؟

    سیگنال‌های سیاسی به بازارها

    اخبار سیاسی مربوط به روابط ایران و آمریکا همچنان هم ادامه دارد.حسن روحانی، رئیس جمهور ایران پس از بازگشت از نیویورک عنوان کرده که آماده مذاکره‌ایم اما نه در فضای تحریم و نه در فضای فشار. او همچنین در نشست خبری خود در نیویورک خبر داده بود که بن سلمان، پادشاه عربستان از طریق عمران‌خان، نخست وزیر پاکستان برای ایران پیام داده است.

    در همین حال رئیس جمهور ترکیه هم گفته است علی‌رغم تحریم‌های آمریکا علیه تهران، آنکارا به خرید نفت و گاز طبیعی از ایران ادامه خواهد داد.

    خبر قابل توجه دیگر رفع توقیف نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو توسط ایران بود و علاوه بر این، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی بیان کرده که کشورش خواهان دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز با ایران است.

    با وجود این، رئیس جمهور آمریکا با رفع تحریم‌های ایران مخالفت کرده و یورونیوز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده ایران غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کرده است. پس از این خبر، روزنامه گاردین نیز از تهدید اتحادیه اروپا به خروج از برجام خبر داده است.

    بدین ترتیب با وجود اخبار مربوط به کاهش تنش‌های سیاسی، اخباری هم در چند روز اخیر منتشر شده که نشان از افزایش نااطمینانی‌های سیاسی دارد اما به نظر می‌رسد دامنه اخبار گروه اول کمی بیشتر از دامنه اثرگذاری اخبار گروه دوم باشد.

    سیگنال‌های اقتصادی به بازارها

    با توجه به سیگنال‌های سیاسی مورد اشاره اما در بخش اقتصادی چه سیگنال‌هایی قابل مشاهده است؟

    از جمله اخبار اقتصادی چند روز اخیر می‌توان به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرد که در دو نوبت از بازار ارز سخن گفته است. وی ابتدا بیان کرد که بازار همچنان تحت کنترل بانک مرکزی است و سپس تصریح کرد شرایط ارزی باثباتی داریم.

    در بازارهای جهانی هم اتفاق اقتصادی قابل توجهی که بتواند روند بازارها را از گذشته متفاوت کند وجود نداشته مگر اظهارات ترامپ که گفته در صورت استیضاح وی، بازار سهام سقوط می‌کند. در عین حال در بازارهای داخلی این هفته هم خبر قابل توجه مورد اشاره به چشم نمی‌خورد مگر اینکه با فرا رسیدن تعطیلات هفته طلایی چین (اول تا هفتم اکتبر) کمی از تقاضای ارزی تجار ایرانی فعال در کشور چین کاهش یابد.

    بدین ترتیب با توجه به سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی مورد اشاره به نظر می‌رسد هرچند بازارهای ارز، طلا و سهام زیر سایه اخبار سیاسی قرار دارند اما در صورت بروز اخباری که نااطمینانی را بیشتر کند، با توجه به ادعاهای بانک مرکزی دامنه اثرگذاری این اخبار در بازار ارز از دیگر بازارها کمتر است. اما در سوی دیگر اگر روند فعلی ادامه یابد همچنان بورس به رشد خود ادامه خواهد داد و عامل خاصی برای تقویت تقاضا در بازارهای طلا و ارز به چشم نمی‌خورد که بتواند روند آنها را معکوس کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو