عصر بازار

نباید حذف چهارصفر در اولویت‌های بانک مرکزی قرار گیرد

عصر اعتبار- برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند در شرایط فعلی، اقتصاد ایران با مشکلات زیادی مواجه است که حذف چهار صفر از پول ملی که تاثیر چندانی دروضع اقتصادی کشور ندارد، نباید در دسته اولویت‌های بانک مرکزی قرار گیرد.

نباید حذف چهارصفر در اولویت‌های بانک مرکزی قرار گیرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از میزان، حذف صفر از پول ملی یکی از طرح‌هایی است که چندین مرتبه در سیستم مدیریت کشور مطرح شده و هر دفعه به دلایلی متوقف می‌شد، اما بانک مرکزی از یک سال گذشته این طرح را با جدیت بیشتر پیگیری کرده است.

    دیدگاه برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی در خصوص این طرح مثبت است اما برخی نظز خوبی نسبت به این طرح ندارند و معتقد اند که هیچ تاثیری بر بهبود وضع اقتصادی و کاهش تورم در کشور نخواهد داشت بلکه تنها تاثیر مثبتی که دارد آثار روانی آن است.

    اولین لایحه این طرح روزگذشته وارد مجلس و با نظر مثبت اکثر نمایندگان، مواجه شد، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در این لایحه بر تاثیر مثبت کاهش حجم اسکناس و ورود مسکوکات به روند معاملات تاکید کرده است.

    همچنین در این لایحه به برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان تاکید شده و همتی معتقد است از این پس نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چارجوب نظام ارزی حاکم با رعایت ذخایر ارزی و عند اللزوم تعهدات کشور در مقابل صندوق بین المللی پول محاسبه و تعیین می‌شود.

    با این وجود توضیحات رئیس بانک مرکزی نتوانست نظر تمام نمایندگان مجلس را جلب کند و همچنان مخالفت‌ها با این طرح ادامه دارد.

    مشکل و مخالفت نمایندگان با هزینه‌ی اجرایی کردن این طرح است هزینه‌ی زیادی دست دولت خواهد گذاشت و حذف صفر از پول ملی نیزدر این شرایط هزینه‌های دولت را چند برابر خواهد کرد.

    در همین راستا میر محمد حشمتی به عنوان یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری میزان درخصوص اولویت‌های بانک مرکزی اظهار کرد: در شرایط فعلی، اقتصاد ایران با مشکلات زیادی مواجه است که حل این مشکلات به دست بانک مرکزی امکان پذیر است بااین وجود حذف چهار صفر از پول ملی که تاثیر چندانی به وضع اقتصادی کشور ندارد، نباید در دسته اولویت‌های این مجموعه قرار گیرد.

    وی در ادامه افزود: یکی از اولویت‌های اول بانک مرکزی باید کاهش حجم نقدینگی و حرکت آن به سمت بخش تولید باشد همچنین توسعه نظام بانکداری الکترونیک در کشور یکی دیگر از مواردی است که از اهمیت زیادی در کشور برخوردار است.

    این کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش حجم اسکناس در کشور بیان کرد: یکی از اهداف بانک مرکزی از حذف چهار صفر از پول ملی کاهش حجم اسکناس در جریان اقتصاد است، اما حجم اسکناس باتوجه به افزایش عملیات‌های اینترنتی و استفاده از کارت‌های اعتباری، درحال کاهش است و نیازی به اقدام جدیدی از سوی بانک مرکزی نیست.

    حشمتی خاطر نشان کرد: رئیس بانک مرکزی باید نحوه عملکرد و اهداف خود را درخصوص حذف صفر از پول ملی به طور دقیق اعلام کند تا ضمن دسترسی و آگاهی مردم نسبت به این طرح، اعتماد مدیران و متولیان امور بانکی را نسبت به تصمیم خود جلب کند.

    وی در رابطه با ورود مسکوکات به روند معاملات تصریح کرد: اگرچه بازگشت مسکوکات به روند معاملات ممکن است موثر باشد، اما هزینه‌هایی که صرف این امر می‌شود به هیچ عنوان کم و به صرفه نیست در صورتی که باید به سمت بانکداری الکترونیک حرکت کرد.

    این کارشناس اقتصادی مطرح کرد: حال که به نظر می‌رسد اجرایی کردن حذف صفر از پول ملی قطعیت پیدا کرده، از رئیس کل بانک مرکزی و تمام مدیران این مجموعه خواستاریم که با عملکرد صحیح در اجرایی کردن این طرح، در تلاش باشند تا کمترین آسیب و ضرر به اقتصاد و عموم مردم وارد شود.

    با این تفاسیر، لایحه حذف صفر از پول ملی، خوب یا بد، در حال اجرایی شدن است و مخالفان نتوانستند همتی را از تصمیم خود بازدارند و اولویت‌های دیگری را برای بانک مرکزی تعیین کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی