عصر بازار

با جهانی شدن سیستم جدید پرداخت مالی؛

۸ بانک خارجی به سوئیفت روسی پیوستند

عصر اعتبار- رییس سیستم پرداخت ملی بانک مرکزی روسیه گفت: ۸ بانک خارجی به سیستم پرداخت مالی روسیه، اس‌پی‌اف‌اس متصل شدند که ۳ مورد از این اتصال‌ها به طور کامل عملیاتی شده است.

۸ بانک خارجی به سوئیفت روسی پیوستند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، آلا باکینا، رییس سیستم پرداخت ملی بانک مرکزی روسیه، گفت: 8 بانک خارجی به سیستم پرداخت مالی اس‌پی‌اف‌اس متصل شدند که 3 مورد از این اتصال‌ها به طور کامل عملیاتی شده است و پنج بانک دیگر هم در حال ایجاد آماده‌سازی‌های فنی لازم هستند.

    به دنبال بحران اوکراین در سال 2014، که کشورهای غربی تلاش کردند دسترسی روسیه را به سیستم پرداخت سوئیفت قطع کنند، روسیه شبکه پرداخت مختص خود را ایجاد کرد که به آن سیستم انتقال پیام‌های مالی، یا اس‌پی‌اف‌اس، می‌گویند. 

    باکینا که در اجلاس بانکداری و خرده‌فروشی در مسکو سخنرانی می‌کرد، گفت: ما این فرصت را برای بانک‌ها و موسسات مالی قانونی خارجی ایجاد کرده‌ایم که به سیستم اس‌پی‌اف‌اس متصل شوند. امروزه این سیستم حدود 400 کاربر دارد که این شامل 8 بانک خارجی می‌باشد.

    او توضیح داد: 3 بانک خارجی همین حالا هم جزو کاربران این سیستم بوده و کاملا فعال هستند، در حالی که 5 مورد دیگر در حال انجام مراحل فنی اتصال به این شبکه می‌باشند. این بانک‌ها از اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند.

    شبکه اس‌پی‌اف‌اس حالا 15 درصد از ترافیک سوئیف درون روسیه را به خود اختصاص داده است، در حالی که در سال 2018، این میزان 10 تا 11 درصد بود.

    ماه گذشته، یوری اوشاکوف، دستیار رییس‌جمهور روسیه، گفت که ایران یکی از شرکای روسیه است و دو کشور در تلاش‌ هستند تا اس‌پی‌اف‌اس روس را به جایگزین ایرانی سوئیفت (سپام) متصل کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی