عصر بازار

نرخ تورم روسیه در کمترین سطح ۱۰ ماه اخیر

عصر اعتبار- نرخ تورم روسیه در ماه سپتامبر به چهار درصد کاهش یافت.

نرخ تورم روسیه در کمترین سطح ۱۰ ماه اخیر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، طبق اعلام مرکز آمار روسیه نرخ تورم این کشور در دوازده ماه منتهی به سپتامبر به چهار درصد رسیده است که 0.1 درصد کمتر از رقم پیش بینی شده توسط کارشناسان و 0.3 درصد کمتر از رقم ثبت شده برای دوره مشابه منتهی به ماه قبل است. این نرخ، کمترین نرخ تورم به ثبت رسیده از نوامبر سال 2018 تاکنون است.

    کاهش بهای بخش خدمات و مواد غذایی نقش اصلی را در کاهش 0.3 درصدی تورم روسیه در ماه سپتامبر نسبت به مدت مشابه ماه قبل داشته است به گونه‌ای که تورم مواد غذایی از 5 درصد به 4.7 درصد و بخش خدمات از 4.4 درصد به چهار درصد رسیده است.

    بر مبنای ماهانه نرخ تورم روسیه 0.2  درصد اعلام شده است که مشابه تورم ماه قبل و تورم پیش‌بینی شده توسط کارشناسان است. بیشترین تورم ماهانه روسیه مربوط به اقلام غیرغذایی با 0.2 درصد و کمترین تورم نیز مربوط به غذا با منفی 0.4 درصد بوده است. متوسط نرخ تورم روسیه در بازه زمانی 1991 تا 2019 معادل 119.91  درصد بوده است که بیشترین نرخ تورم مربوط به 233.3 درصد دسامبر 1992 و کمترین تورم مربوط به ژانویه 2018 با 2.2 درصد بوده است.

    انتظار می‌رود با توجه به رشد پایین اقتصاد روسیه در دومین فصل امسال، بانک مرکزی کار سختی برای حفظ نرخ تورم در محدوده پنج درصدی هدف گذاری شده خود داشته باشد. رشد اقتصادی روسیه در سه ماهه دوم امسال به 0.9 درصد رسیده است که در مقایسه با رشد سه ماهه نخست امسال 0.4 درصد بیشتر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی