عصر بازار

کار و اشتغال در هفته‌ای که گذشت؛

کدام استان‌ها بالاترین نرخ بیکاری را دارند؟

عصر اعتبار- مهم‌ترین عناوین خبرهای هفته جاری به ایجاد ۴۷۲ هزار فرصت شغلی از طریق برنامه کسب و کار شهری و روستایی، اعلام نرخ بیکاری تحصیلکردگان، انتشار نرخ بیکاری در استانهای کشور و تجمع کارگران شرکت آذرآب اراک اختصاص داشت.

کدام استان‌ها بالاترین نرخ بیکاری را دارند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در هفته‌ای که گذشت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد 472 هزار فرصت شغلی با اجرای برنامه‌ توسعه کسب و کارهای شهری و روستایی خبر داد.

    آنطور که شریعتمداری گفته وزارت کار در سال 1398 برنامه‌های توسعه کسب و کارهای شهری و روستایی، برنامه بازار کار و اشتغال حمایتی خرد را در دستور کار قرار داده که حاصل آن ایجاد 472 هزار فرصت شغلی و 185 هزار تثبیت اشتغال موجود در کشور است.

    وی همچنین از پیشنهاد مصوبه‌ای جدید به مجلس شورای اسلامی و سران سه قوه به منظور اشتغال روستائیان خبر داد و گفت: میزان بیکاری در روستاها از 7.7 درصد در تابستان 97 به 6.6 درصد در تابستان 98 رسیده است.

    مرکز آمار ایران در گزارش اخیر خود وضعیت بیکاری در استان‌ها را مورد بررسی قرار داده که نشان می‌دهد استان سیستان و بلوچستان با 15.2 درصد، یزد با 15.1 درصد و هرمزگان با 14.2 درصد بالاترین میزان بیکاری را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس این گزارش نرخ بیکاری در تابستان امسال روند کاهشی داشته و به 10.5 درصد رسیده است.

    مرکز آمار ایران همچنین در گزارشی از بررسی وضعیت افراد تحصیل‌کرده نرخ بیکاری آنها را 17.2 درصد اعلام کرد.

    به موجب این گزارش، با وجود آن که از تعداد فارغ التحصیلان بیکار در تابستان امسال نسبت به سال گذشته حدود 55 هزار و 770 نفر کم شده اما سهم بالایی در میان بیکاران دارند این در حالی است که سهم جمعیت 15 ساله و بیشتر فارغ التحصیل عالی از کل بیکاران حدود 43.5 درصد است که نسبت به سال قبل که 39.5 درصد بوده روند افزایشی داشته است.

    این هفته کارگران شرکت آذرآب اراک در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوق خود و عدم برخورداری شرکت از مدیرعامل در برابر کارخانه تجمع کردند.

    مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار نیز با حضور در جمع کارگران معترض به آنها قول مساعد داد تا شورای کار آذرآب در جلسات تصمیم گیری و انتخاب سهامدار برای این شرکت حضور یابد.

    به گفته یاوری آذرآب فقط یک کارگاه نیست، بلکه یک بنگاه اقتصادی با ابزار و تجهیزات بسیار مناسب و نیروی انسانی مجرب و کارگران زبده و مهندسین خبره‌ است و در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور مقرر شده تا این شرکت بدون کسب نظر شورای تامین استان مرکزی واگذار نشود.

    انعقاد تفاهم‌نامه‌ بنیاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بزرگترین شرکت حوزه نوآوری باز در راستای توسعه کسب و کارهای نوآورانه از دیگر رویدادهای این هفته بود.

    این تفاهم‌نامه با هدف همکاری طرفین جهت شناسایی، امکان‌سنجی، ایده‌یابی و پیاده‌سازی فرصت‌های هم‌افزایی منعقد شده وتأسیس مرکز کسب و کار دیجیتال توسط بنیاد و با مشارکت گروه مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه از جمله محورهای آن به شمار می‌رود.

    برگزاری هفته جهانی کارآفرینی به همت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و وزارت کار، از دیگر خبرهای هفته جاری بود.

    هفته جهانی کارآفرینی به عنوان بزرگترین رویداد هماهنگ با هدف ترویج و توسعه کارآفرینی همه ساله در سراسر جهان در بازه زمانی 27 آبان تا 4 آذر برگزار می‌شود. با هدف ترویج و توسعه کارآفرینی 27 آبان تا 4 آذرماه امسال برگزار می‌شود.

    در این رویداد با هدف کمک به کارآفرینان بالقوه برای ورود به عرصه کارآفرینی تلاش می‌شود نسل جدیدی از کارآفرینان به راه‌اندازی کسب‌وکار تشویق شده و کسب‌وکار خود را آغاز کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی