عصر بازار

اوضاع بازار ارز و سکه در هفته چهارم مهر ۹۸

عصر اعتبار- عملکرد بازارها در هفته‌ای که سپری شد نشان می‌دهد بازارهای سرمایه و فلزات زرد رنگ عملکرد یکسانی داشته‌اد و هفته چهارم مهر ماه را منفی به پایان رساندند، اما دلار روزهای کم‌نوسانی را پشت سر گذاشته و در نهایت بدون بازدهی باقی مانده است.

اوضاع بازار ارز و سکه در هفته چهارم مهر ۹۸
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از گسترش نیوز، در هفته چهارم مهر ماه نه تنها هیچ یک از بازارهای مالی نتوانستند بازدهی مثبتی را به ثبت برسانند، بلکه سه بازار طلا، سکه و بورس بازدهی منفی داشتند و دلار بدون تغییر بوده است.

    شاخص ارزی بازار در هفته‌ای که سپری شد عملکرد کم‌نوسانی داشت و بدون بازدهی بود. قیمت دلار صرافی ملی در هفته چهارم مهر ماه نسبت به هفته قبل تغییری نکرد، اگر چه در میانه هفته به نرخ 11 هزار و 500 تومان رسید اما در نهایت نرخ 11 هزار و 400 تومانی که در روز 18 مهر ماه ثبت شده بود در پنج‌شنبه این هفته نیز روی این نرخ به کار خود پایان داد.

    در هفته‌ای که سپری شد شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 24 مهر ماه نسبت به چهارشنبه هفته قبل با بیش از سه هزار واحد ریزش روی سطح 309 هزار واحدی قرار گرفت. این افت شاخص موجب شد بازار سرمایه با بازدهی منفی یک کنار بازارهای طلا و سکه قرار گیرد.

    هر گرم طلا در روز 18 مهر ماه حدود نرخ 408 هزار تومان معامله شد که با افت حدود چهار هزار تومانی در طول هفته چهارم در روز 25 مهر ماه روی نرخ 404 هزار تومان قرار گرفت.

    براساس داده‌های اقتباس شده از شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، سکه امامی نیز در این هفته 42 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده است.

    به دنبال این کاهش قیمت سکه امامی در پایانه هفته چهارم مهر ماه به کانال سه میلیون تومان نزول کرد، هر عدد سکه در پایان هفته سوم روی نرخ چهار میلیون و هشت هزار تومان قرار داشته است؛ این فلز ارزشمند با کاهش قیمتی که در این هفته متحمل شد در معاملات روز 25 مهر ماه روی نرخ سه میلیون و 966 هزار تومان قرار گرفت.

    روند کاهشی قیمت طلا و سکه در حالی ادامه‌دار است که نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر چند روز پیش در گفتگو با روزنامه ایران علت افت قیمت سکه را کاهش شدید تقاضا در سه ماه اخیر اعلام کرد و در این خصوص گفت: با آغاز ماه محرم و صفر همانند سال‌های گذشته میزان تقاضا به شدت کاهش یافته و بازار طلا با رکود مواجه شده است، در مقابل کاهش تقاضا، عرضه افزایش یافته است که باعث شده سکه تمام بهار آزادی که در ابتدا امسال 500 هزار تومان حباب داشت در ابتدا با نرخ جهانی برابر و سپس از این نرخ کمتر شود.

    به گفته محمد کشتی‌آرای قرار گرفتن قیمت طلا و سکه پایین‌تر از نرخ جهانی از یک سو موجب باز شدن باب قاچاق این فلز ارزشمند می‌شود و از سوی دیگر ممکن است برخی سکه را به منظور ساخت مصنوعات ذوب کنند؛ در حالی که سکه ارزش ذاتی نیز دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی