عصر بازار

رشد اقتصادی جهان در کمترین سطح ۱۱ سال اخیر

عصر اعتبار- صندوق بین‌المللی پول نسبت به کاهش رشد اقتصادی در سطح جهان هشدار داد.

رشد اقتصادی جهان در کمترین سطح ۱۱ سال اخیر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اعلام کرد که با افزایش منازعات در سطح جهان، رشد اقتصادی به کمترین سطح خود از زمان رکود بزرگ سال 2008 تاکنون رسیده است. کاهش رشد اقتصادی در سطح جهان پس از آن تشدید شده است که آمریکا و چین هنوز به توافقی برای برون رفت از جنگ تجاری پیدا نکرده اند.

    طبق اعلام صندوق بین المللی پول، متوسط رشد اقتصادی 189 کشور جهان در سال 2019 به 3 درصد خواهد رسید که 0.2 درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده قبلی و ضعیف ترین سطح رشد از زمان رکود بزرگ سال 2009 خواهد بود.

    گیتا گویناث، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در صندوق بین المللی پول گفت: با توجه به افزایش فضای نامطمئن کنونی، جایی برای اشتباه در سیاست‌گذاری وجود ندارد و ضروریست تا سیاست گذاران با همکاری یک دیگر در راستای تنش زدایی تجاری و ژئوپلتیکی حرکت کنند.

    هفته گذشته چین و آمریکا به نخستین پیشرفت جدی برای کاستن از تنش های تجاری طی دو ماه اخیر رسیدند و حتی آمریکایی‌ها آن را فاز نخست توافق بزرگ نامیدند، هر چند که طبق اعلام برخی منابع خبری، چین هنوز برای امضای توافق تردید دارد.

    طبق اعلام صندوق بین المللی پول، عربستان، روسیه و آفریقای جنوبی جزو کشورهایی خواهند بود که رشد امسال آن ها بسیار کمتر از چیزی خواهد بود که قبلا تصور می شد. از سوی دیگر در برخی از بازارهای نوظهور نظیر ترکیه و آرژانتین رکود اقتصادی ادامه خواهد داشت.

    پیش‌تر کریستینا جیورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول گفته بود که تنش های تجاری بین چین و آمریکا تا پایان سال آینده حدود 700 میلیارد دلار به اقتصاد جهانی آسیب خواهد زد.

    اقتصاددانان نظر واحدی در خصوص تاثیر جنگ تجاری بین آمریکا و چین بر روی رشد اقتصادی کشورهای جهان ندارند اما این مساله، به طور یکی از موثرترین عوامل کاهش رشد در مناطقی نظیر شرق آسیا و اروپا بوده است. برخی از موسسات حتی برآوردی بیش‌تر از صندوق بین الملل پول داشته و خسارت جنگ تجاری را تا یک تریلیون دلار نیز برآورد کرده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی