عصر بازار

نماینده مجلس شورای اسلامی:

هشدار به بانک‌هایی که نرخ سود بالا می‌دهند

عصر اعتبار- بررسی‌ها نشان می‌دهد بانک‌ها نرخ سود بانکی را بالاتر از نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار پرداخت می‌کنند. یک نماینده مجلس در این خصوص گفت: رسیدگی به این موضوع وظیفه نظارتی بانک مرکزی است تا عملکرد بانک‌ها را رصد کند و باید با هر بانکی که نرخ سودی برخلاف نرخ‌های مصوب پرداخت می‌کند برخورد کند.

هشدار به بانک‌هایی که نرخ سود بالا می‌دهند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تجارت‌نیوز، نرخ سودی که بانک‌ها به سپرده‌های خود اختصاص می‌دهند را شورای پول و اعتبار تعیین می‌کند. آخرین مصوبه این شورا به بیش از دو سال قبل برمی‌گردد. در شهریور ماه سال 96 نرخ سود برای سپرده‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت به ترتیب 15 درصد و 10 درصد اعلام شد.

    جدیدترین استعلام ار نرخ سود پرداختی بانک‌ها نشان می‌دهد، شبکه بانکی کشور همچنان برخلاف نرخ‌های مصوب به سپرده‌های بانکی سود می‌دهند.

    اگر 100 میلیون تومان پول در یک بانک به صورت بلندمدت سپرده‌گذاری شود، هر ساله 15 درصد از آن معادل 15 میلیون تومان سود یا یک میلیون و 250 هزار تومان سود ماهانه است که به مشتری پرداخت می‌شود.

    اما نرخ سود سپرده بانک‌های آینده، تجارت و اقتصاد نوین به ترتیب معادل 20، 18 و 19 درصد است. به عبارتی با 100 میلیون تومان سپرده، بانک آینده یک میلیون و 666 هزار تومان، بانک تجارت یک میلیون و 500 هزار تومان و بانک اقتصاد نوین یک میلیون و 583 هزار تومان سود ماهانه پرداخت می‌کنند.

    علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: تعیین نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی بر عهده شورای پول و اعتبار است. هر بانکی که نرخ سود بالاتری بدهد یا روش‌هایی را اتخاذ کند که در نتیجه نرخ سود بیشتر از نرخ‌های مصوب شود متخلف است.

    وی تاکید کرد که رسیدگی به این موضوع وظیفه نظارتی بانک مرکزی است تا عملکرد بانک‌ها را رصد کند و باید با هر بانک که نرخ سودی برخلاف نرخ‌های مصوب پرداخت می‌کند برخورد کند.

    نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح سود مرکب گفت: طرح جلوگیری از اخذ سود مرکب نیز در مجلس تصویب شد و منتظر هستیم تا مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص تعیین تکلیف کند و این مشکل نیز برای مردم حل شود.

    این نماینده مجلس در مرداد ماه سال جاری در برنامه شبکه خبر در خصوص این طرح گفت: گاهی مبلغ وام طی چند سال با توجه به سودهای مضاعف به چندین برابر می رسید و این مشکلاتی را برای دریافت کنندگان تسهیلات به وجود می آورد؛ اما مجلس با این طرح جلوی سود روی سود را گرفت.

    مساله تخلف بانک‌ها موضوعی است که از سال گذشته چندین مرتبه از سوی رسانه‌های مختلف مطرح شده و کارشناسان نسبت به آن هشدار داده‌اند اما موضع بانک مرکزی در این خصوص سکوت بوده و تا به حال هیچ اقدامی نکرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی