عصر بازار

خسارت دلار نیرومند به اقتصاد آمریکا

عصر اعتبار- بررسی صورت سود و زیان شرکتهای آمریکایی نشان می‌دهد دونالد ترامپ در خصوص پیامدهای دلار نیرومند برای تولیدکنندگان این کشور به درستی فکر می‌کرده است.

خسارت دلار نیرومند به اقتصاد آمریکا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بررسی صورت سود و زیان فصلی 16 شرکت بزرگ آمریکایی نشان می دهد که پیامدهای جنگ تجاری و تقویت ارزش دلار به تدریج در حال آشکار شدن بر روی میزان صادرات این کشور است. شاخص " اس اند پی 500" که در بر دارنده نمادهای تکنولوژی امریکایی است و وابستگی زیادی به عملکرد صادراتی این شرکت ها دارد نیز در ماه های اخیر نتوانسته است جهش بزرگی را تجربه کند.

    در سال 1944 کشورهای جهان در جریان کنفرانس " برتون وودز" با انتخاب دلار به عنوان ارز جهانی موافقت کردند. از سال 1973 نظام نرخ ارز به شکل شناور درآمد و این مساله علاوه بر مزایای آن برای شرکت ها و اقتصاد آمریکا، مشکلاتی را نیز ایجاد کرده است.

    رابرت ماندل، برنده جایزه نوبل اقتصاد که تمرکز زیادی بر روی تاثیر نرخ ارز روی مسائل کلان اقتصادی دارد، معتقد است که یکی از دلایل اصلی ورشکستگی " لمان برادرز" که از آن به عنوان آغازی بر دومینوی بحران مالی سال 2009 عنوان می‌شود، همین مساله نرخ ارز بوده است.

    در بازه زمانی ژوئیه تا نوامبر 2008، ارزش دلار در برابر یورو به میزان 24 درصد افزایش یافت و در همین مدت، طلا 22 درصد ارزش خود را از دست داد. به گفته ماندل، تغییرات سریع نرخ ارز به شکل تورم در اقتصاد کشورها بروز می‌کند و کشوری که نرخ ارز آن تقویت شود با کاهش محسوس تورم مواجه خواهد شد، به گونه ای که تورم آمریکا از  5.6 درصد در ژوئیه 2008 به منفی 2.1 درصد در سال بعد رسید.

    در تحقیقاتی که سال 2017 انجام شد، تمامی 100 شرکت بزرگ آمریکایی اعلام کرده بودند که در معرض نوسانات نرخ ارز قرار دارند. 80 شرکت نیز گفته بودند تغییر گسترده نرخ ارز باعث زیان دهی آن ها میشود. به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی شرکت ها و نهادهای مربوطه در آمریکا باید بیش از پیش روی مساله برابری نرخ ارز تمرکز داشته باشند چرا که با توجه به کاهش رشد اقتصادی و جنگ های تجاری، شرکت ها بیش از پیش در معرض ریسک نرخ ارز قرار دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی