عصر بازار

معافیت مالیاتی مناطق آزاد تجربه موفقی نبود

عصر اعتبار- مدیر امور مجامع و حسابرسی سازمان مناطق آزاد گفت: تجربه معافیت صددرصدی مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی از مالیات موفق نبود زیرا قطع شدن زنجیره مالیاتی به ضرر فعالان اقتصادی است.

معافیت مالیاتی مناطق آزاد تجربه موفقی نبود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، محمد ثاقب­‌فرد مدیر امور مجامع و حسابرسی سازمان مناطق آزاد درباره معافیت مالیاتی مناطق آزاد در لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت: به نظر من کشور ما در خصوص مالیات ارزش افزوده به بلوغ رسیده و امیدواریم آنچه در لایحه کنونی دولت آمده، مشکلات اجرایی قانون فعلی در این باره را رفع کند. تجربه معافیت صددرصدی مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی از مالیات مفید نبود زیرا قطع شدن زنجیره مالیاتی به ضرر فعالان اقتصادی است.

    وی خاطر نشان کرد: به نظر من اجرای قانون مالیات ارزش افزوده در این مناطق به موانع اجرایی آن برمی­گردد. پیشنهاد من این است در این مناطق به صورت آزمایشی فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی اظهارنامه مالیات ارزش افزوده بدهند تا زنجیره کالا و خدمات شفاف شود، اما الزاما مشمول مالیات نشوند. یعنی به صورت آزمایشی اجرا شود زیرا از دید من برای دولت، وصول این مالیات بیشتر از جنبه شفافیت زنجیره کالا و خدماتش مهم است تا کسب درآمد مالیاتی.

    ثاقب­فرد اظهار داشت: اگر قرار است به سمت وصول مالیات و عوارض از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برویم باید زیرساخت­های آن فراهم باشد. در کیش سازمان منطقه آزاد کارهای شهرداری را انجام می­دهد. اگر ما در شهرهای کوچک و متوسط در وصول مالیات ارزش افزوده موفقیتی داشتیم به خاطر همراهی مقامات مسئول و شهرداری­ها با این کار است.

    مدیر امور مجامع و حسابرسی سازمان مناطق آزاد ادامه داد: منظورم این است که صرف لحاظ آن در قانون فایده ندارد و باید زیرساخت­ها در این مناطق ایجاد شود. بنابراین بدون گذراندن دوره آزمایشی این کار به موفقیت نمی­رسد. این نگرانی فعالان اقتصادی مناطق آزاد است وگرنه من به عنوان کارشناس اقتصادی موافق اجرای قانون اخذ مالیات ارزش افزوده هستم.

    وی تصریح کرد: من اعتقاد دارم بحث مالیات مناطق آزاد را باید در یک ظرف دید، یعنی با توجه به لایحه مالیات بر درآمد و دارایی مناطق آزاد. چون طبق ماده 13 تا 20 سال این مناطق از مالیات بر درآمد و دارایی معاف هستند. من فکر می‌کنم اگر ما می‌خواهیم در حوزه مناطق آزاد به تحولی برسیم باید آن را در قالب قانون جامع مالیاتی مناطق آزاد دید تا هم تکلیف مالیات بر ارزش افزوده روشن شود و هم بسیاری از موارد دیگر در حوزه مالیات‌های مستقیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی