عصر بازار

مثلث پزشکان، کارتخوان و مالیات!

عصر اعتبار- سه ضلعی پزشک، کارتخوان و مالیات مدت هاست که نقل رسانه ها شده است، ماجرای نصب کارتخوان پزشکان ابتدا به عنوان یک مطالبه مردمی و پس از آن یک الزام قانون ناگزیر و اکنون معمایی پیچیده مطرح شده است...

مثلث پزشکان، کارتخوان و مالیات!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، طبق گزارش آبان ماه سال جاری سازمان امور مالیاتی 63 درصد پزشکان معادل 46 هزار و 238 پزشک در برابر اجرای قانون ثبت‌نام دستگاه‌های کارتخوان مالیاتی مقاومت کرده و کارتخوان های خود را به سامانه سازمان مالیاتی متصل نمی کنند و تنها 37 درصد از پزشکان کل کشور به قانون تمکین کردند که در این میان استان قم با 56 درصد همکاری و استان ایلام با 15 درصد همکاری جامعه پزشکی بیشترین و کمترین همکاری را با سازمان امور مالیاتی داشته اند.

    در حالی که مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر 5 شهریورماه طی نشستی با نمایندگان سازمان نظام پزشکی استان خواستار نصب سامانه فروش توسط پزشکان شده بود، در گزارش سازمان امور مالیاتی از همکاری پزشکان، بوشهر در جایگاه بیست و سوم قرار گرفته و تنها 26 درصد از پزشکان استان بوشهر در این طرح همکاری کرده اند.

    دسترسی سازمان امور مالیاتی به اطلاعات درآمدی پزشکان

    به گزارش ایسنا، در جلسه مذکور غلامرضا احمدپری اعلام کرد که فرصت نصب صندوق مکانیزه فروش برای پزشکان تا 15 شهریور ماه تمدید شده است و در صورت عدم نصب توسط پزشکان، آنها علاوه بر اینکه از تسهیلات مربوط به نصب صندوق مکانیزه فروش بهره مند نمی گردند، مشمول جرایم مالیاتی هم خواهند شد.

    مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: ابتدای آبان ماه در جلسه ای با حضور مسئولان و نماینده پزشکان این موضوع را به شکل شفاف و روشن مطرح کردیم و اینکه بخواهند بگویند ما اطلاعاتمان را نمی‎‌دهیم تا عملکرد ما از دید سازمان امور مالیاتی پنهان بماند پذیرفته نیست.

    غلامرضا احمدپری با اشاره به دسترسی سازمان امور مالیاتی به اطلاعات درآمدی پزشکان افزود: به استناد بند 3 تبصره 16 قانون بودجه سال 97 کلیه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری الزام شده اند فهرست حساب های بانکی و تمام تراکنش‌های بانکی و اطلاعات مودیان را به طور ماهیانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند و حتی اگر پزشک هم ثبت نام نکند نیز به شکل اتوماتیک تمام اطلاعات در دسترس ما است.

    وی با بیان اینکه مقاومت پزشکان در برابر قانون امکان پذیر نیست، اظهار کرد: از مجموع حدود 696 پزشک استان بوشهر، حدود 214 پزشک ثبت نام کرده و حدود 183 پزشک نیز از دستگاه کارتخوان استفاده می کنند.

    مدیرکل امور مالیاتی بوشهر تصریح کرد: پزشکانی که اظهارنامه مالیاتی به ما بدهند وضعیت کارکرد و درآمدهای ایشان مشخص است و اگر در اظهارنامه درآمدی ابراز نشود قانون پیش بینی‌هایی کرده است که ما مایل نیستیم به این بحث ورود کنیم. 

    چرا پزشکان؟

    احمدپری در پاسخ به اینکه دلیل مقاومت پزشکان در مقابل این قانون چیست، عنوان کرد: دلیل خاصی برای مقاومت وجود ندارد و تنها موضوع اینکه می گویند چرا از ما شروع کرده‌اند؟ مجلس شورای اسلامی پزشکان را به عنوان یک قشر نخبه در کشور شناخته و از اینجا شروع کرده است، در حالی که تبصره 2 ماده 169 سازمان امور مالیاتی را نیز مکلف به ثبت نام و نصب کارتخوان کرده و به غیر از پزشکان 15 اتحادیه دیگر از جمله وکلا، دفاتر اسناد رسمی، مشاوران املاک و حقوقی، تالارهای پذیرایی، مجموعه های فرهنگی و ورزشی، کافی نت ها و دفاتر خدمات ارتباطی، مراکز اقامتی، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، بعضی از رستوران ها و... که در مجموع 50 صنف مشمول سامانه مالیاتی هستند نیز ملزم به رعایت قانون نصب کارتخوان شده اند.

    این مسئول با اشاره به اینکه در خصوص کارتخوان پزشکان مصوبه و آیین نامه جدیدی نیز از سوی مجلس به سازمان امور مالیاتی ابلاغ شده است، گفت: پزشکان قول همکاری و ثبت نام داده اند و ما نیز گفته‌ایم که هیچ محدودیتی در ثبت نام نیست و کمتر از 2 دقیقه زمان می برد. الان هم سیستم باز است، هیچ مشکلی در سامانه ثبت نام وجود ندارد و بسیار هم راحت است، ما منتظر هستیم که پزشکان چه می کنند. اخیرا صحبت هایی شده و قرار است مجددا جلسه‌ای با حضور اعضای نظام پزشکی تشکیل شود.

    وی در توضیح اینکه پس از اتمام مهلت قانونی ثبت نام توسط پزشکان جریمه ای هم در نظر گرفته شده است، گفت: ممکن است پزشکی در دی ماه ثبت نام کند، درآمدهای او از زمان آغاز فراخوان - 23 مردادماه تا دی ماه- در سامانه ثبت نشده است که مشمول جرایم می شود. البته این در صورت ثبت اطلاعات درست است، چون ممکن است پزشکی برای کارتخوان ثبت نام کند اما از آن استفاده نکند که این هم مشکل دیگری است.

    مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر تاکید کرد: در صورت دوری و ثبت نام نکردن تبعات آن برای خودشان است و بعد از زمان و مهلت قانونی ثبت نام قطعا مشمول جریمه خواهند شد و نمی توانند از یک سری تسهیلات استفاده کنند. تلاش ما نیز در جهت فرهنگسازی، اطلاع رسانی کامل و تشویق پزشکان به رعایت قانون است.

    ضرورت تحقق شفافیت مالی و عدالت مالیاتی

    غلامرضا احمدپری با اشاره به اینکه نصب سامانه فروشگاهی گامی در جهت شفافیت مالی و عدالت مالیاتی است، تاکید کرد: جامعه پزشکی از اقشار فهیم و با فرهنگ جامعه هستند که خدمات ارزنده آنها ارتقا سلامت جامعه را به دنبال دارد، لذا انتظار می رود در این راستا نیز همکاری خوبی با سازمان امور مالیاتی داشته باشند.

    وی با تاکید بر اینکه سازمان امور مالیاتی در حال حاضر نیز قادر به رصد حساب‌های بانکی و تراکنش های مالی پزشکان است، گفت: هدف ما این است که به مرور کلیه اصناف مکلف به نصب و راه اندازی صندوق مکانیزه فروش شوند تا بدین وسیله گامی استوار در جهت شفافیت مالی و تحقق عدالت مالیاتی برداشته شود.

    باید دید با توجه به اعلام سازمان امور مالیاتی و برخورد با پزشکان مقاوم در برابر دستگاه کارتخوان با تعیین جریمه دو درصدی  از مجموع درآمد پزشکان در طول یک سال آیا باز هم پزشکان در برابر قانون ایستاده و از آن سر باز می زنند یا اینکه هر چند آرام و با تاخیر به این قانون تن می دهند.

    پیش از این هادی خانی -مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی- گفته بود افرادی که تا مهرماه به اجرای قانون تمکین نکنند، از نظر سازمان یک استعداد بالقوه و بالفعل فرار مالیاتی محسوب می‌شوند و اگر فرار مالیاتی بر آنان محرز شود، بر طبق قانون با آنان برخورد خواهیم کرد. انتظار داریم که برای تحقق اهداف شفاف‌سازی کشور پزشکان همراهی بیشتری با ما داشته باشند. همچنین کسانی که تا پایان مهرماه به قانون تمکین نکنند دو درصد از درآمد آنان به عنوان جریمه مطالبه خواهد شد که غیر قابل بخشش است. افرادی که در فضای مجازی برای جو سازی تلاش کردند و یا پزشکان را به عدم همکاری با سازمان امور مالیاتی تشویق کردند نیز در اولویت دفتر مبارزه با پولشویی قرار خواهند گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی