عصر بازار

بانک جهانی از تشکیل دولت جدید در لبنان حمایت کرد

عصر اعتبار- بانک جهانی ضمن اعلام آمادگی برای حمایت از یک دولت جدید در لبنان، نسبت به اتلاف وقت برای مقابله با بحران اقتصادی در این کشور هشدار داد.

بانک جهانی از تشکیل دولت جدید در لبنان حمایت کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، بانک جهانی روز چهارشنبه اعلام کرد که آماده است از تشکیل یک دولت جدید در لبنان حمایت کند و هشدار داد که این کشور برای مقابله با بحران اقتصادی موجود نباید زمان را از دست بدهد.

    این نهاد مالی جهانی همچنین خواستار تشکیل فوری دولت جدید در لبنان شد و اعلام کرد که طبق پیش بینی ها، رکود اقتصادی در سال 2019 حتی از پیش بینی اولیه- 0.2 درصد- شدیدتر خواهد بود.

    گفتنی است که راه افتادن موج اعتراضات در سرتاسر لبنان علیه طبقه حاکم، «سعد حریری» نخست وزیر لبنان را وادار کرد که هفته گذشته از مقام خود استعفا دهد و بدین ترتیب، دولت ائتلافی وی منحل شد. در حال حاضر نیز هیچ نشانه ای دال بر دستیابی به یک توافق جهت تشکیل دولت جدید لبنان مشاهده نمی شود.

    لازم به ذکر است که بانک جهانی از جمله نهادهای مالی خارجی است که در سال میلادی گذشته متعهد شد میلیاردها دلار کمک مالی به دولت لبنان ارائه کند، به شرط آنکه دولت این کشور اصلاحاتی را که مدتهاست به تأخیر افتاده، به مرحله اجرا در آورد.

    با این حال متحدان خارجی لبنان همچنان تردید دارند که این کمکهای چند میلیارد دلاری به اقتصاد لبنان تزریق شود.

    در همین ارتباط، «ساروج کومار جها» مدیر منطقه ای بانک جهانی پس از دیدار با «میشل عون» رئیس جمهور لبنان با صدور یک بیانیه اعلام کرد: «لبنان برای جبران و اصلاح موضوعاتی که نیازمند توجه فوری هستند، دیگر فرصتی ندارد. متوقف ساختن بحران اقتصادی کنونی در این کشور یک نیاز مبرم است».

    در ادامه این بیانیه آمده است: «ما برای افزایش تمام حمایتهای ممکن از دولت جدید [لبنان] که خود را به حکمرانی مطلوب و خلق فرصتها برای تمام مردم لبنان متعهد کند، آمادگی داریم».

    گفتنی است که با وخیم تر شدن شرایط اقتصادی در لبنان، نرخ فقر در این کشور به 50 درصد می رسد و نرخ بیکاری نیز (37 درصد برای جوانان زیر 35 سال) به شدت افزایش می یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی