عصر بازار

معاون پیشین ارزی بانک مرکزی:

بانک‌ها هرچه سریعتر دارایی‌های مازاد خود را بفروشند

عصر اعتبار- سیدعلی می‌گوید: هیات مدیره بانک‌ها باید حساسیت لازم را راجع به وصول مطالبات داشته باشند و بانک‌ها هرچه سریع‌تر باید اقدام به فروش دارایی‌های مازاد خود کنند.

بانک‌ها هرچه سریعتر دارایی‌های مازاد خود را بفروشند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تجارت نیوز، طی دوره شش ماهه ابتدایی امسال، هشت بانک زیان‌ده کشور بیش از 9 هزار میلیارد تومان دیگر زیان انباشته ایجاد کردند.

    سید کمال سیدعلی، معاون پیشین ارزی بانک مرکزی با بررسی وضعیت زیان‌دهی بانک‌ها می‌گوید: سیستم بانکی کشور به دلیل عدم تعادل در ترازنامه و مکانیزمی که در گذشته در عملیات حسابداری داشته و عدم توجه به این موضوع در مجامع بانک‌ها و همچنین تصمیمات نادرستی که درباره وضعیت حساب‌های بانک به ویژه در بانک‌های دولتی گرفته، دچار زیان انباشته‌های کلان شده که طی چند سال اخیر با لحاظ دقت لازم در عملیات حسابداری و مالی در گزارش‌های بانک‌ها نشان داده شده است.

    وی در ادامه می‌گوید: معوقات بانک‌ها اعم از معمولی و مشکوک‌الوصول روند صعودی داشته، قسمتی از معوقات مشکوک‌الوصول سوخت شده و به نظر نمی‌رسد دیگر به سیستم بانکی بازگردد و قسمت دیگر نیز همچنان جاری است. در سال‌های گذشته در عملیات حسابداری بانک‌ها حساب‌سازی می‌شد، اما طی چند سال اخیر این حساب سازی‌ها کمتر شده و شاهد شفافیت بیشتری در گزارش‌های بانکی هستیم. به همین علت حدود چهار تا پنج سال طول خواهد کشید که بانک‌ها بتوانند بر روی زیان انباشته خود کار کنند.

    سیدعلی می‌افزاید: از طرفی دیگر با توجه به نرخ سود دستوری بانک مرکزی و اینکه این نرخ پایین‌تر از نرخ تورم بوده، نگه‌داری سپرده‌گذاران در بانک‌ها به سختی انجام می‌شود. بنابراین بانک مرکزی باید یک فرصت مناسب را در اختیار بانک‌ها قرار دهد که بتوانند زیان انباشته خود را مدیریت کنند و تعادل را به ترازنامه برگردانند.

    وی عنوان می‌کند: موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که هیات مدیره بانک‌ها باید حساسیت لازم را راجع به وصول مطالبات داشته باشند. وصول مطالبات اساسی‌ترین مساله‌ای بوده که باید در سیستم بانکی به جریان بیفتد. یکی از مشکلاتی که هیات مدیره بانک‌ها دارند این است که به دلیل تورم بالا افرادی که بدهکار بانک هستند فکر می‌کنند که باید این بدهی را دیرتر پرداخت کنند. به علت تورم بالای کشور و نرخ سودی بانکی که کمتر از آن بوده، بانک‌ها شاهد مقاومت زیاد بدهکاران در پرداخت بدهی‌های خود هستند.

    این مقام آگاه در ادامه می‌افزاید: هیات مدیره بانک‌ها باید برنامه زمان‌بندی که بانک مرکزی به جهت اصلاح سیستم بانکی و برای حل زیان انباشته آنها تهیه کرده را رعایت کنند. اگر پیگیری و نظارت بانک مرکزی بر این موضوع تداوم داشته باشد حداقل پنج تا شش سال زمان لازم بوده تا اثربخشی این نظارت بر بهبود وضعیت بانک‌ها دیده شود.

    سیدعلی در پایان تاکید می‌کند: از دیگر مسائل مهم در جهت اصلاح نظام بانکی کاهش هزینه‌ها بانکی است. بانک‌ها هرچه سریع‌تر باید اقدام به فروش دارایی‌های مازاد خود کنند و باید بتوانند متناسب با خدماتی که به مشتری می‌دهند کسب درآمد کنند، عمده این خدمات می‌تواند از طریق خدمات نرم‌افزاری و استفاده کمتر از نیروی انسانی باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی