عصر بازار

اقتصاد مقاومتی، ظرفیت متحول کردن فرهنگ صنعتی را در درون اقتصاد ایجاد می‌کند

عصر اعتبار- اقتصاد مقاومتی، ظرفیت راهبردی برای ایجاد زمینه‌ لازم در راه پذیرش تغییر و تکامل در فرهنگ سازمانی را دارد و می‌تواند از یک‌سو دست‌آوردهای صنعتی را حفظ کند و از سوی دیگر، با استفاده از مکانیزم نوآوری مداوم، زمینه‌ را برای پویایی در فرهنگ صنعتی فراهم سازد.

اقتصاد مقاومتی، ظرفیت متحول کردن فرهنگ صنعتی را در درون اقتصاد ایجاد می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از روابط‌ عمومی بانک ‌پاسارگاد، ظرفیت راهبردی برای ایجاد زمینه‌ی لازم در راه پذیرش تغییر و تکامل در فرهنگ سازمانی را دارد و می‌تواند از یک‌سو دست‌آوردهای صنعتی را حفظ کند و از سوی دیگر، با استفاده از مکانیزم نوآوری مداوم، زمینه‌ را برای پویایی در فرهنگ صنعتی فراهم سازد.

    مجید قاسمی مدیر عامل بانک‌پاسارگاد، در دومین همایش راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی که در تاریخ 13 آبان 1398برگزار شد، به نقش مؤثر «مقاومت» در فرهنگ صنعتی اشاره کرد. وی با بیان اینکه در درون فرهنگ صنعتی مقاومت جای گرفته است، گفت :در بحث فرهنگ صنعتی به خوبی می‌توان رد پای مقاومت را مشاهده کرد. این در شرایطی است که طی سال‌های اخیر فرهنگ صنعتی ورای میراث صنعتی قرار گرفته و منابع معاصر و پیش روی مرتبط با فرهنگ و نیز منابع خلاق را هم در بر می‌گیرد تا بتواند فرصت‌های توسعه را در آینده ایجاد کند. میراث صنعتی نگاه رو به گذشته دارد و نگاه فرهنگ صنعتی رو به آینده است و بن‌مایه‌ی توسعه در آینده را رقم می‌زند. بقایای فیزیکی تاریخ فناوری و صنعت در هر جامعه‌ای که زیرساخت صنعتی در آن تعریف می‌شود، میراث فرهنگی را می‌سازد. مکان‌های مرتبط با صنعت(همانند شهر اصفهان)، در بحث میراث صنعتی تعریف می‌شوند و افراد مرتبط با آن­ها دارای فرهنگ صنعتی هستند.

    قاسمی افزود: فرهنگ صنعتی به دارایی نامشهود متکی بر میراث صنعتی تکیه می‌کند و در واقع پل ارتباطی بین جامعه و صنعت را می‌سازد. به نحوی که مجموعه‌ای از میراث‌های ملموس و ناملموس در کنار دارایی‌هایی از قبیل ذهنیت، مهارت و کارکرد به عنوان مجموعه‌ای پایه‌ای، روال تحولات صنعتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فرهنگ صنعتی حامی ایجاد زمینه‌ای پویا برای دستیابی به توسعه‌ی پایدار و درهم تنیده مبتنی بر ساختار صنعتی موجود است.

    وی تصریح کرد: مناطقی که زمانی صنعتی محسوب می‌شدند، قادر به تغییر ساخت و تبدیل شدن به مناطق جدید صنعتی هستند و در واقع فرهنگ، نیرو محرکه‌ی افزایش مقاومت در مناطق پساصنعتی خواهد شد. بنابراین مسئولان و دست‌اندرکاران باید در این جوامع تلاش کنند که فرهنگ صنعتی را ایجاد و تقویت نمایند تا بتوانند فضایی بی‌همتا و باز برای توسعه‌ی صنعتی به شکل پویا به وجود آورند.

    قاسمی در ادامه به مبانی و پایه‌های اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی نوعی از اقتصاد است که با ایجاد مکانیزم‌های پویا و فعال می‌تواند در مقابل ضربه‌های مختل‌کننده‌ی ساخت و هویت، مقاومت کرده و ظرف کوتاه‌ترین زمان ممکن دوباره کشور را به مسیر توسعه‌ای برگرداند، پس اقتصاد مقاومتی قادر است ظرفیت متحول کردن فرهنگ صنعتی را در درون اقتصاد ایجاد نماید.

    مدیرعامل بانک‌پاسارگاد در مورد اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: دغدغه‌های مقاوم‌سازی اقتصاد، تخریب ساختار و زایل شدن پایداری است که همواره وجود دارد اما برخی که مفهوم تاب‌آوری اقتصاد را به جای اقتصاد مقاومتی مطرح می‌کنند در واقع اقتصاد ریاضتی را مدنظر دارند در حالی که اقتصاد مقاومتی فراتر از تاب آوری است.

    وی با برشمردن محورهای اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی محورهای تغییرناپذیری وجود دارد که حفظ آن ضروری است. به نحوی که حفظ دستاوردهای کشور، تداوم پیشرفت، تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی، تحقق سند چشم‌انداز 20 ساله و دستیابی به اقتصاد متکی بر دانش و فناوری مدنظر است. ضمن اینکه تحقق عدالت بنیانی در اقتصاد، برون‌گرا بودن و پویایی اقتصاد نیز از دیگر شاخصه‌های آن به شمار می‌رود.

    رئیس شورای انجمن‌های علمی ایران با اشاره به‌ محورهای هویتی و انتصابی اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: بحث مقاومت در واقع ایجاد ظرفیت‌هایی است که عامل کاهش دوره‌های زمانی نابسامانی بین زمان بروز ضربه و برگشت به مسیر عادی بوده و به تضمین پایداری می‌انجامد. پس مقاومتی شدن اقتصاد به معنای از دست دادن هویت ملی نیست بلکه مقاومت مشارکتی و حضور آحاد مردم را دنبال می‌کند.

    وی در ادامه افزود: در این نوع مقاومت جامعه یاد می‌گیرد که بحران را چگونه به فرصت تبدیل کند و این همان رفتاری است که در بخش صنعت در چارچوب پذیرش تحول، فرهنگ صنعتی نامیده می‌شود و ایجاد یک فرهنگ پویا با تکیه بر مجموعه میراث‌های صنعتی است که می‌تواند تغییر ایجاد کند.

    وی در ادامه با اشاره به اظهارنظر رییس کل بانک مرکزی در مورد صنعت خودروسازی تصریح کرد: اگر از ما سؤال شود که آیا تولید خودرو در ایران همپای دنیا پیشرفت کرده به طور قطع پاسخ ما منفی است و نیاز است که در آن تحول ایجاد شود.

    رییس انجمن مدیریت ایران، با پرداختن به الگوی رفتاری مقاومت و مباحث ارزش‌ها، رهبری‌کردن و هدایت و حساسیت ‌مثبت نسبت به تغییر، ادامه داد: این مباحث در فضایی با هشیاری، اطلاع‌رسانی و ارتباطات و انتقال اطلاعات مناسب، به وابستگی و تلفیق جامعه و همچنین همبستگی سیاست‌گذاران و جامعه می‌انجامد و گسترش مقاومت و تقویت فرهنگ صنعتی را موجب می‌شود.

    وی با اشاره به ظرفیت‌ راهبردی مقاومت گفت: اقتصاد مقاومتی، ظرفیت راهبردی برای ایجاد زمینه‌ی لازم در راه پذیرش تغییر و تکامل در فرهنگ سازمانی را دارد و می‌تواند از یک‌سو دست‌آوردهای صنعتی را حفظ کند و از سوی دیگر، با استفاده از مکانیزم نوآوری مداوم، زمینه‌ را برای پویایی در فرهنگ صنعتی فراهم سازد.

    قاسمی در ادامه اظهار داشت: دانش‌بنیانی عاملی است که می‌تواند ابزار تحول فرهنگ صنعتی شود و پیشتازی اقتصاد دانش بنیان یکی از محورهای کلیدی اقتصاد مقاومتی است. همچنین اقتصاد مقاومتی بر پایه‌ی مشارکت حداکثری آحاد مردم استوار است که این مفهوم بر به حداکثر رساندن کارآفرینی خصوصی تأکید دارد.

    وی در ادامه به پیوند افراد باتجربه در حوزه‌های صنعتی با برخی بانک‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: در شرکت میدکو 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که تلفیقی از همکاری فرهنگ صنعتی بخش مالی و نیز صنعت کشور به شمار می‌رود. ضمن اینکه خط لوله صادرات گاز به عراق با 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد و با بهره‌مندی از تخصص جوانان ایرانی، در کمتر از یک سال و نیم احداث شد که در سال جاری 4.5 میلیارد دلار برای کشور ارز‌‌آوری داشته است؛ پس فرزندان این آب و خاک قادرند دست به کارهای بزرگ بزنند و توفیقاتی در سطح بین‌المللی داشته‌باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی