عصر بازار

بایدهای تداوم روند کاهشی نرخ رشد تورم تا پایان ۹۸

عصر اعتبار- نایب رییس اول اتاق بازرگانی ایران می‌گوید در صورتی که کسری بودجه دولت از طریق افزایش مالیات یا استقراض از بانک مرکزی تامین شود، باعث فشار به بخش خصوصی یا اثرات تورمی خواهد شد.

بایدهای تداوم روند کاهشی نرخ رشد تورم تا پایان ۹۸
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، حسین سلاح‌ورزی درباره روند کاهنده نرخ رشد تورم در چهار ماهه گذشته با بیان این مطلب افزود: در صورتی که دولت کسری بودجه خود را از راه‌هایی مانند رعایت انضباط مالی یا کاهش هزینه‌ها تامین کند، خوب است اما اگر دولت به دنبال افزایش مالیات یا استقراض از بانک مرکزی باشد، قطعا اثرات تورمی در اقتصاد کلان خواهد داشت.

    وی تصریح کرد: افزایش مالیات باعث فشار بر بنگاه‌ها و بخش خصوصی می‌شود و از طرف دیگر استقراض از بانک مرکزی اثرات تورمی بالایی در اقتصاد کلان خواهد داشت. بر اساس آمار بانک مرکزی، نرخ رشد تورم در خرداد 2.3 درصد، در تیر ماه 2.2 درصد، در مرداد 0.8 درصد و در شهریور نیز 0.8 درصد بوده است. این آمار را رییس جمهور در جریان سخنرانی در اجتماع مردم یزد اعلام کرد و از عزم جدی دولت برای جلوگیری از افزایش تورم و کاهش آن خبر داد.

    با این حال رییس مرکز ملی کارآفرینی تصریح کرد: بعید می‌دانم که با توجه به کسری بودجه دولت، این روند کاهنده در ماه‌های آینده تداوم داشته باشد و دولت حتما باید سازوکاری اساسی برای کسری بودجه خود در نظر بگیرد.

    وی همچنین در خصوص تامین کالاهای اساسی با دلار 4200 تومانی در بودجه سال آینده اظهار داشت: بعید می‌دانم که مشکلی در تامین کالاهای اساسی در سال آینده به وجود بیاید و نیازهای کشور با درآمدهای موجود نیز قابل تامین و پوشش است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی