عصر بازار

حقایقی جالب از اقتصاد چین

عصر اعتبار- چین بزرگترین اقتصاد آسیا است و پیش‌بینی می‌شود این کشور به زودی به بزرگترین اقتصاد جهان شود.

حقایقی جالب از اقتصاد چین
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، از زمان اجرای سیاست " درهای باز" در سال 1978، چین از کشوری کم توسعه یافته به یک کشور با درآمد سرانه متوسط تبدیل شده و انتظار می‌رود که با تداوم روند رشد سریع کنونی، این کشور تا سال 2050 به یک کشور با متوسط درآمد سرانه بالا تبدیل شود.

    در این گزارش با حقایقی جالب از اقتصاد این کشور آشنا می‌شوید:

    رشد اقتصادی

    متوسط رشد اقتصادی چین در بازه زمانی 1989 تا 2019 معادل 9.39 درصد بوده است که رکورد این رشد مربوط به سه ماهه نخست سال 1993 با رشد خیره کننده 15.4 درصدی و کمترین رشد نیز مربوط به رشد 3.8 درصدی سه ماهه چهارم سال 1990 بوده است. به لطف این رشد سریع، میزان تولید ناخالص داخلی چین از حدود 700 میلیارد دلار در سال 1994 به 13.6 تریلیون دلار در سال 2018 رسیده است!

    بازارهای مالی

    طبق اعلام خبرگزاری بلومبرگ، چین پس از آمریکا دارنده دومین بازار بورس بزرگ در جهان به ارزش تقریبی 9.5 تریلیون دلار است. حدود 3500 شرکت بسیار بزرگ در بورس های مختلف این کشور دارای فعالیت هستند.

    بازار بسیار بزرگ داخلی

    چین به عنوان یکی از دو کشور جهان با جمعیت بالای یک میلیارد، یکی از بزرگ ترین بازارهای مصرفی در جهان را دارد که بسیاری از برندهای مطرح جهانی را به خود جذب کرده است. به گفته فایننشیال تایمز، تنها در سال 2017 مصرف‌کنندگان چینی 4.7 تریلیون دلار هزینه کردند که بیشتر از هر کشور دیگری در جهان بوده است.

    روند جهانی شدن

    چین از سال 2010 به بعد روابط مالی خود با جهان را بسیار تقویت کرده است. قرار است از سال 2020 بزرگ ترین بانک آمریکا یعنی جی پی مورگان کار عرضه اوراق چینی را آغاز کند. یوان در سال 2016 به عنوان یکی از ارزهای جهانی توسط صندوق بین‌المللی پول به رسمیت شناخته شد و سهام شرکت‌های چینی اکنون در بورس های اروپایی و وال استریت عرضه و معامله می‌شوند.

    تجارت با جهان

    چین یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان و واردکنندگان جهان است به گونه ای که که این کشور اکنون شریک نخست تجاری اتحادیه اروپا، استرالیا، امریکا، ژاپن، کره جنوبی و بسیاری از کشورهای دیگر است. چین در سال 2019 حدود دو تریلیون و 494 میلیارد دلار صادرات به کشورهای دیگر داشته است. این میزان در 9 ماه نخست امسال یک تریلیون و 826 میلیارد دلار بوده است.

    این کشور هم‌چنین یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان جهانی نیزهست به گونه ای که در سال 2018 این کشور دو تریلیون و 135 میلیارد دلار از دیگر کشورها واردات داشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی