عصر بازار

اروپایی‌ها سیستم پرداخت خود را به راه می‌اندازند

روس‌ها به دلارزدایی ادامه می‌دهند

عصر اعتبار- روزنامه فرانسوی لزی کو نوشت درحالی‌که روسیه به سیاست کنار گذاشتن دلار و انتقال دارایی‌هایش به دیگر ارزها، ادامه می‌دهد، اروپایی‌ها هم در تلاش برای ایجاد یک سیستم پرداخت اروپایی برای رقابت موثر با ویزا و مسترکارت آمریکا هستند.

روس‌ها به دلارزدایی ادامه می‌دهند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، روزنامه فرانسوی لزی کو در گزارشی نوشت، روسیه به سیاست کنار گذاشتن دلار و انتقال دارایی‌هایش به دیگر ارزها، ادامه می‌دهد.

    مسکو روند «دلارزدایی» از اقتصاد و سیستم مالی‌اش را به دنبال تنش‌ها با آمریکا در سال 2014 با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکا آغاز کرد.

    به ویژه، بانک مرکزی روسیه توافق‌های سوآپ ارزی را با ایران، چین و ترکیه که آنها نیز روابط متشنجی با آمریکا دارند، محکم کرد.

    در حال حاضر، روسیه همچنان از دلار دوری می‌کند، دارایی‌های خود را به ارزهایی نظیر یورو و یوآن انتقال می‌دهد.

    به نوشته لزی کو، فروش دلار در میان چیزهای دیگر، به روسیه اجازه می‌دهد تا ارزش روبل را بالا ببرد و ثبات بخشد. ارزش روبل از سال 2018 تاکنون 17 درصد افت کرده است.

    *حذف دلار در اوراق قرضه خارجی روسیه

    *سهم دلار در صندوق ثروت ملی روسیه کاهش می‌یابد

    از ابتدای سال 2019، رشد ارزش پول روسیه از سر گرفته شده است و نرخ مبادله آن در برابر دلا 7.6 درصد رشد کرده است.

    بلومبرگ در ماه اکتبر گزارش داد، «نخستین سال تجربه کنار گذاشتن دلار توسط ولادیمیر پوتین، برای روسیه هزینه حدود 7.7 میلیارد دلاری داشته است.»

    بانک‌های مرکزی روسیه، چین، لهستان، رکورد خرید طلا را شکستند و 15.7 میلیارد دلار طلا خریدند.

    بانک مرکزی روسیه از ماه ژانویه، 96.4 تن طلا خریده است و مجموع ذخایر این کشور تا اول جولای به 100.3 میلیارد دلار رسیده است.

    در عین حال، مقامات بانکی و دولتی تحادیه اروپا تایید کردند 20 کشور اروپایی در تلاش برای ایجاد یک سیستم پرداخت اروپایی برای رقابت موثر با ویزا و مسترکارت آمریکا و فناوری انحصاری نظیر گوگل و پی‌پال هستند.

    پس از اینکه ویزا و مسترکارت از ارائه خدمات به برخی از بانک‌های روسیه از ترس تحریم‌های آمریکا خودداری کردند، روسیه نیز در اوریل 2015 سیستم پرداخت خود،(میر) را به راه انداخت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی