عصر بازار

سردرگمی دلار در نبود اینترنت

عصر اعتبار- دلالان دلار به تکاپو افتاده‌اند تا قیمت ارز را افزایش دهند. دیروز در شرایطی که بسیاری از بازارهای تهران درحالت تعطیل به سر می‌بردند و دسترسی عمومی به اینترنت مختل شده بود، قیمت دلار به صورت غیررسمی ١٢‌هزار و ٧۰۰ تومان را رد کرد.

سردرگمی دلار در نبود اینترنت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از شهروند، این موضوع درحالی رخ داد که عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی دیروز سرزده به بازار ارز تهران رفت و به رسانه‌ها گفت که بانک مرکزی اجازه سفته‌بازی دوباره را در بازار ارز نمی‌دهد.

    خریداران در بازار زیاد شدند

    صرافی‌های تهران از افزایش تقاضا در بازار ارز خبر می‌دهند و  بازاری‌ها می‌گویند که به دلیل نبود اینترنت قیمت مشخصی برای دلار وجود نداشت و صرافی‌ها زیر بار فروش ارز نمی‌رفتند. در این میان اما دلال‌هایی بودند که حاضر به فروش دلار به قیمت توافقی می‌شدند، همین مسأله موجب شده که قیمت غیررسمی دلار در بازار به ١٢‌هزار و ٧۰۰ تومان هم برسد. درحالی عبدالناصر همتی معتقد است که جو فعلی بازار خیلی دوام نخواهد داشت و دلار دوباره به کانال ١١‌هزار تومان برمی‌گردد که کامبیز افسری، کارشناس بازار ارز می‌گوید دولت در ماه‌های گذشته به صورت مصنوعی قیمت‌ها را پایین نگه داشته بود و بهای واقعی دلار بیش از ١١‌هزار و ٥۰۰ تومان است.

    به گفته او، تغییر قیمت بنزین به افزایش قیمت حمل‌ونقل و قیمت تمام‌شده کالاهای مختلف می‌رسد. طبیعی است که در این حالت قدرت خرید مردم کمتر شده و پول کشور ارزش خود را از دست داده است. در این میان هستند کارشناسانی که رشد قیمت دلار را ناپایدار دانسته و معتقدند که قیمت‌ها خیلی زود به حالت عادی برمی‌گردد. میثم رادپور، کارشناس بازار ارز که تغییر قیمت دلار را بی‌ارتباط با افزایش قیمت بنزین می‌داند، پیشتر گفته بود: اقتصاد ما در برخی مواقع به صورت هیجانی رفتار می‌کند و این رفتار هیجانی خیلی زود فروکش می‌کند.

    مشکلی در تأمین نیازهای ارزی مردم نیست

    «بانک مرکزی با قدرت در بازار ارز حضور دارد، ضمن اینکه جو فعلی بازار دوام نخواهد داشت.» عبدالناصر همتی که دیروز سعی داشت با حضور در میدان فردوسی نشان دهد که واقعیت بازار آن‌طور که این روزها نشان داده می‌شود، نیست، تأکید کرد که جو بازار فقط توسط دلال‌ها ملتهب نشان داده می‌شود. رئیس‌ کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه در بازار فقط دلال‌ها به ‌صورت لفظی قیمت‌ها را تعیین می‌کنند، گفته که بانک مرکزی مشکلی در تأمین نیازهای ارزی مردم ندارد و از صبح دیروز قیمت در صرافی‌های بانکی روند کاهشی را درپیش گرفته است. در این میان دلار دیروز در صرافی ملی هم ١٢‌هزار و ٣۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده بود.

    رئیس کل بانک مرکزی همچنان در توییتی با بیان اینکه بانک مرکزی در بازار ارز حضور فعال دارد، ادامه می‌دهد: «مدیریت بازار ایجاب می‌کند که به‌عنوان بازارساز اصلی، نیازهای واقعی را تأمین کرده و مازاد عرضه ارز را نیز مطابق با ماه‌های گذشته جمع‌آوری و به ذخایر کشور اضافه کند.»

    به گفته همتی، مجموعه ذخایر بانک مرکزی از محل خرید ارز صادرات غیرنفتی و بازار ارز، این اجازه را به ما می‌دهد که با رصد تحرکات بازار ارز، هرگونه تلاش برای سفته‌بازی را خنثی کرده و همزمان اجازه می‌دهد روند عادی عرضه و تقاضای ارز، نرخ آن را تعیین کند.

    مشتری زیاد شد، فروشنده‌ها کم

    با وجود گفته‌های رئیس ‌کل بانک مرکزی، فعالان بازار می‌گویند که مشتری در بازار زیاد شده بود اما فروشنده‌ای وجود نداشت. شرفی یکی از صرافی‌های تهران در این‌باره می‌گوید: «تعداد کسانی که برای خرید دلار به صرافی مراجعه می‌کردند، نسبت به روزهای گذشته چندبرابر شده بود اما هیچ صرافی حاضر به فروش دلار نمی‌شد.»

    او با بیان اینکه به دلیل قطعی اینترنت هیچ قیمت مشخصی برای دلار وجود نداشت، ادامه داد: «به همین دلیل حتی صرافی‌ها قادر به ثبت خرید خود در سامانه سنا و خرید دلار نبودند.»  اما قطعی اینترنت هم نتوانست جلوی خریدوفروش دلار را بگیرد و فقط معامله‌ها را از صرافی‌ها به کنار خیابان‌های میدان فردوسی انتقال داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی