عصر بازار

یک کارشناس:

بررسی حسابهای مردم از سوی دولت در همه کشورها مرسوم است

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی گفت: بررسی حساب های مردم از سوی دولت در همه کشورهای دنیا مرسوم است و براساس قوانینی که در این کشورها وجود دارد، سبب می شود جلو تخلفات در حوزه مالی و پولشویی گرفته شود.

بررسی حسابهای مردم از سوی دولت در همه کشورها مرسوم است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مجیدرضا داوری  با بیان اینکه کسانی که مالیات پرداخت نمی کنند در واقع حق جامعه را ادا نمی‌کنند، اظهار کرد: در بیشتر کشورها دولت ها برای مقابله با پولشویی و تخلفات بانکی حساب های بانکی مردم را تحت نظر دارند تا اگر تخلفی صورت گرفت یا اگر کسی مالیات پرداخت نکرد با آن برخورد کند که اقدام کاملا درستی است.

    وی افزود: ابزار دیگر دولت برای تشخیص افرادی که  تمکن مالی بالا دارند اما یارانه دریافت می کنند، استفاده از سامانه های مالیاتی است. از این طریق به راحتی می توان بخش قابل توجهی از یارانه بگیران را حذف کرد.

    داوری با اشاره به اینکه براساس اعلام دولت قرار است به 60 میلیون نفر کمک معیشتی پرداخت شود، تصریح کرد: حذف سایر افرادی که در لیست دولت قرار دارند، نیازمند بررسی دقیق و برنامه ریزی شده است. علاوه بر سامانه مالیاتی می توان یارانه بخشی از کارمندان دولت را نیز حذف کرد زیرا این افراد زیر خط فقر قرار ندارند.

    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حذف یارانه افرادی که کثیرالسفر هستند باید در اولویت بعدی باشد، گفت: البته گفته شده که هدف، سفرهای تفریحی است و مشمول سفرهای زیارتی نمی شود؛ در حالی که به نظر من این موضوع هم محل تامل است.

    وی افزود: روش های دیگری هم برای تشخیص افراد متمول و بی نیاز از یارانه وجود دارد که یکی از آنها حذف یارانه افرادی است که بیش از یک ملک مسکونی دارند و این کار به راحتی قابل انجام است.

    داوری با ذکر مثالی از ماجرای غرق شدن کشتی تایتانیک گفت: در ژاپن روایتی است که می گویند یک شخص ژاپنی مسافر کشتی تایتانیک نجات می یابد و به کشور خود بازمی گردد ولی مردم ژاپن از او به شدت انتقاد می کنند که چرا هیچ تلاشی برای نجات سایرین نکرده و جای خود را در قایق های نجات به زنان و کودکانی که جان خود را از دست دادند، نداده است؟ این شخص تا پایان عمر از جامعه طرد شد.

    او افزود: این موضوع نشان می دهد که خلق ارزش، یک موضوع فرهنگی و ریشه در فرهنگ جامعه دارد. اینکه گروهی داوطلبانه خواستار حذف یارانه خود شوند، از خودگذشتگی است که متاسفانه کمتر در جامعه ما داوطلب برای این کار وجود دارد.

    به گفته وی، فرهنگ سازی برای جا انداختن فرهنگ کمک به هم نوع، موضوعی است که باید از سوی دولت ها مورد توجه قرار می گرفت و در جامعه نهادینه می شد.

     با اصلاح قیمت بنزین و افزایش نرخ آن از هزار به 1500 تومان سهمیه‌ای و 3000 تومان آزاد، منابعی ایجاد می‌شود که طبق اعلام دولت هر ماه در قالب کمک حمایتی به حساب خانوارهای مشمول واریز می‌شود. این کمک‌های معیشتی که به حساب سرپرستان خانوار در یارانه نقدی واریز می‌شود برای خانوارهای تک‌نفره 55 هزار تومان، دو نفره 103 هزار تومان، سه نفره 138 هزار تومان، چهارنفره 172 هزار تومان و پنج نفره و بیشتر 205 هزار تومان تعیین شده است. بعد از اصلاح قیمت بنزین در سه روز متفاوت از آخرین روزهای آبان تا دوم آذرماه، دور اول کمک‌های معیشتی به حساب حدود 18 میلیون خانوار (60 میلیون نفر) واریز شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو