عصر بازار

چه بلایی بر سر سلبریتی‌های فراری از مالیات در کشورهای غربی می‌آید؟

عصر اعتبار- در حالی رئیس سازمان برنامه و بودجه دو روز قبل تمام هنرمندان را از مالیات معاف اعلام کرد که رویکرد دولت‌های غربی به عنوان خاستگاه اصلی سلبریتی‌ها در این زمینه بسیار متفاوت است.

چه بلایی بر سر سلبریتی‌های فراری از مالیات در کشورهای غربی می‌آید؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، دو روز پیش محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه بودجه، با رد درخواست سازمان امور مالیاتی برای کاهش معافیت مالیاتی هنرمندان و اهالی فرهنگ طی دستوری فوری تمام هنرمندان را از پرداخت مالیات معاف اعلام کرد.

    اگرچه ممکن است استدلال‌ها درباره محدود بودن معیشت بعضی ناشران و نویسندگان که درآمد بسیار محدودی دارند درباره برخی از آنها صدق کند اما هیچ منطقی قبول نمی‌کند هنرمندان با درآمد میلیاردی مالیات نپردازند و کارگران با حقوق‌های بسیار ناچیز پیش از دریافت حقوق شاهد کسر مالیات باشند. این موضوع حتی شامل ناشران کتاب‌های کمک آموزشی با گردش مالی بسیار بالا نیز می‌شود که آنها نیز در زمره بزرگ‌ترین بهره‌مندان از این معافیت‌ها هستند.

    یک بام و دو هوای دولت در دریافت مالیات از اقشار گوناگون می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما بدیهی است که به هیچ عنوان نباید کسانی که سالانه صدها میلیون و حتی میلیاردها تومان درآمد دارند از پرداخت مالیات معاف شوند.

    اما این پرسش مطرح است که دیگر کشورها هم چنین لطف‌های ویژه‌ای به اصحاب سرگرمی در حوزه‌های سینما و موسیقی می‌کنند و درآمدهای کلان آنها را از مالیات معاف می‌دانند؟

    واقعیت آن است که در کشورهای غربی که خواستگاه اصلی سلبریتی‌های جهان هستند سختگیری بسیار شدیدی نسبت به مالیات‌های اصحاب سرگرمی در سینما و موسیقی اعمال می‌کنند. چنانکه ژرار دوپاردو بازیگر مشهور فرانسوی به دلیل اعمال مالیات 75 درصدی روی درآمدهایش ترجیح داد فرانسه را رها کند و به بلژیک نقل مکان کند که میزان مالیات‌های آن 25 درصد کمتر از فرانسه است.

     

    سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا که مشغول جمع‌آوری مالیات در این کشور است نیز نه تنها هنرمندان را از دریافت مالیات معاف نمی‌داند بلکه بسیاری از هنرمندان معروف آمریکایی به دلیل عدم پرداخت مالیات یا فرار مالیاتی شاهد ضبط شدن دارایی و حتی گذراندن حبس در زندان بودند.

     

    * وقتی نیکلاس کیج جمجمه دایناسورش را برای پرداخت مالیات فروخت

    در سال 2009 سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا اعلام کرد که نیکلاس کیج، بازیگر مشهور آمریکایی، 6.6 میلیون دلار مالیات معوق دارد که باید پرداخت کند. این رقم تا پایان همان سال به 6.7 میلیون دلار افزایش یافت.

    این رقم مجموع بدهی کیج برای سال‌های 2002 تا 2009 بود و در نهایت کیج مجبور شد در سال 2012 بدهی مالیاتی خود را صاف کند.

    این بازیگر مشهور آمریکایی برای پرداخت بدهی مالیاتی خود مجبور شد چند خانه ویلایی و حتی فسیل مربوط به جمجمه یک دایناسور را که پیشتر خریداری کرده بود، بفروشد.

    وی بعدها گفته بود که مالیاتش حدود 14 میلیون دلار بوده است که پس از ارزیابی مجدد نهایتا با پرداخت 6 میلیون دلار سر و ته قضیه را هم آورده است.

     

    * دعوای مالیاتی رابرت دنیرو

    رابرت دنیرو، بازیگر مشهور هالیوودی، هم در سال 2015 درگیر 6.4 میلیون دلار مالیات پرداخت نشده معوق شد.

    البته وی ادعا کرد که سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا نامه‌های مربوط به مالیات وی را به آدرس اشتباه ارسال کرده است و در نهایت وی مالیاتش را تسویه کرد.

     

    *  حتی بردن اسکار هم نتوانست مارتین اسکورسیزی را از پرداخت مالیات نجات دهد

    مارتین اسکورسیزی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه کننده،‌ هنرپیشه و تاریخ‌دان ایتالیایی- آمریکایی،‌ یکی از مشهورترین کارگردانانی است که جایزه اسکار را نیز برده اما همه این مسائل باعث نشده که وی از پرداخت مالیات معاف شود.

    وی در ولنتاین سال 2011 شاهد اعمال مالیات 3 میلیون دلاری به دلیل مالیات معوق، سود و جریمه مربوط به آن بود.

    اسکورسیزی در سال 2002 و 2003 نیز مجبور به پرداخت 2 میلیون دلار مالیات شده بود که البته همه اینها را پرداخت کرده است.

    * شکیرا به خاطر مالیات معوق تحت پیگرد قانونی قرار گرفت

    شکیرا، خواننده معروف آمریکایی، و همسر پیکه، بایکن سرشناس فوتبال اسپانیا، به دلیل عدم ارائه اطلاعات درست مالیات بین سال‌های 2011 و 2014 و زمانی که در اسپانیا زندگی می‌کرده است تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و ممکن است به پرداخت 300 میلیون دلار مالیات معوق محکوم شود.

     

    * تعقیب قضایی پاملا اندرسون به خاطر مالیات

    اندرسون یکی از بازیگرانی است که معمولا در زمینه پرداخت مالیات بر درآمد خود درست عمل کرده است اما روزنامه نیویورک دیلی در سال 2012 گزارش داد که این بازیگر کانادایی برای سومین بار به دلیل عدم پرداخت مالیات خود مورد تعقیب قضایی قرار گرفته است.

    * سوفیا لورن به دلیل فرار مالیاتی زندانی شد

    در سال 1982 سوفیا لورن به دلیل فرار مالیاتی 17 روز را در زندان گذراند.

    این بازیگر ایتالیایی البته با پرداخت مالیات و جریمه مربوط به آن و تسویه حساب با سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا از زندان آزاد شد.

    * یک سال حبس برای DMX برای فرار مالیاتی

    ارل سیمونز با نام مستعار DMX یک خواننده سبک رپ آمریکایی است که در سال 2018  به دلیل فرار مالیاتی یک سال را در زندان سپری کرد.

    وی در جولای 20017 توسط دادستان منطقه جنوبی نیویورک به یک سال زندان محکوم شده بود.

    این رپر آمریکایی 1.7 میلیون دلار فرار مالیاتی داشت.

     

    * مارتا استوارت هم زندانی شد

    مارتا استوارت مدل سابق و نویسنده آمریکایی است که در سال 2004  و به دلیل فرار مالیاتی حدود 220 هزار دلاری 5 ماه را در زندان سپری کرد.

    * وسلی اسنایپس به دلیل فرار مالیاتی 3 سال را در زندان گذراند

    وسلی اسنایپس، بازیگر و رزمی‌کار مشهور آمریکایی برای عدم پرداخت مالیات خود به میزان 7 میلیون دلار بین سال‌های 1999 تا 2001 در سال 2010 به 3 سال زندان محکوم شد.

    این بازیگر مشهور در سال 2010 و پس از ورود به زندان به حکم 3 ساله برای عدم پرداخت مالیات اعتراض کرد که این اعتراض نیز در دادگاه رد شد. وی در سال 2013 از زندان آزاد شد.

    * جریمه مالیاتی جان تراولتا

    بازیگر معروف فیلم تغییر چهره نیز یکی از سلبریتی‌هایی است که از تیغ برنده سازمان مالیات آمریکا در امان نبوده است.

    وی به دلیل عدم گزارش صحیح درآمدها و ضررهای خود بین سال‌های 1993 تا 1995 از سوی سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا به پرداخت 1.1 میلیون دلار جریمه محکوم شد و در سال 2000 مجبور شد برای صاف کردن این بدهی با دریافت تخفیف 604 هزار دلار به سازمان مالیاتی پرداخت کند.

    البته هنوز مشخص نیست که بدهی وی به این سازمان صاف شده است یا خیر؟

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی