عصر بازار

بانک تجارت میزان وام قرض الحسنه پرداختی را اعلام کرد

عصر اعتبار- در پی گزارش اخیر مبنی بر میزان وام قرض الحسنه پرداختی بانک تجارت، این بانک شفاف سازی کرد.

بانک تجارت میزان وام قرض الحسنه پرداختی را اعلام کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمود صفرزاده، مدیرمالی بانک تجارت در رابطه با آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی این بانک در سامانه کدال، گفت: بانک تجارت حدود 128 درصد از منابع آزاد سپرده‌های قرض الحسنه خود را در قالب تسهیلات قرض الحسنه طی سال‌های متمادی پرداخت کرده و این در حالی است که بانک در بحث وام قرض الحسنه مازاد مصرف دارد.
    به گفته وی، طبق قانون بانک مرکزی، 10 درصد از حجم سپرده‌های قرض الحسنه باید به عنوان سپرده قانونی نزد بانک مرکزی قرار گیرد که این موضوع عاملی شده تا میزان مانده سپرده‌های بانک برای ارائه وام قرض الحسنه کاهش یابد.
    او تصریح کرد: اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال میزان ورودی و خروجی سپرده‌ها و وام‌های پرداختی بوده که اطلاعات منتشره آبانماه تنها مربوط به یک ماه بوده و این میزان در ماه‌های مختلف متفاوت است که میزان سپرده گذاری و نسبت تخصیص تسهیلات قرض الحسنه را باید در پایان سال مالی یا بر اساس مانده سپرده‌های قرض الحسنه بررسی کرد.
    صفرزاده با تاکید براینکه حجم قابل توجهی از تسهیلات پرداختی بانک تجارت مربوط به تسهیلات و وام‌های تکلیفی است، گفت: بانک تجارت با توجه به دسترسی به 90 درصد حجم سپرده‌های قرض الحسنه و حجم قابل توجهی از تسهیلات پرداختی مجبور به تأمین منابع تسهیلات قرض الحسنه از دیگر منابع بانکی همچون منابع داخلی بانک، منابع جاری و سپرده گذاری‌های کوتاه و بلند مدت است.
    وی با بیان اینکه گفته شده است بانک‌ها به پرسنل خودشان تسهیلات می‌دهند، اظهار کرد: تسهیلاتی که به پرسنل پرداخت می‌شود در این سرفصل به هیچ عنوان لحاظ نشده و در تسهیلات مرابحه است که نرخ سود آن مانند نرخ سودی است که از مردم دریافت می‌شود.
    پیش از این ایسنا در گزارشی متذکر شده بود که بانک تجارت با وجود آنکه در آبانماه بیش 116 هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه ریالی و ارزی دریافت کرده، تنها 495 میلیارد و 200 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کرده که این مبلغ 42 درصد سپرده‌های دریافتی را شامل می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی