عصر بازار

کاهش ذخایر ارزی چین

عصر اعتبار- کاهش ذخایر ارزی چین در شرایطی رخ داده است که واشنگتن و پکن همچنان بر سر دستیابی به توافق تجاری موقت اختلاف‌نظر دارند.

کاهش ذخایر ارزی چین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، نظرسنجی رویترز از تحلیلگران پیش از این نشان می‌داد که ذخایر ارزی چین احتمالا در این مدت با 4 میلیارد دلار کاهش به 1/  3 تریلیون دلار برسد. به‌رغم کاهش رشد اقتصادی و جنگ تجاری با آمریکا، ذخایر ارزی چین از اواخر 2018 تاکنون با رشد نسبی روبه‌رو شده است. تشدید کنترل خروج سرمایه و افزایش ورود سرمایه‌گذاری خارجی نقش مهمی در رشد ذخایر ارزی چین داشته است. نوسانات نرخ ارز در بازارهای بین‌المللی و تغییر ارزش اوراق قرضه خارجی که توسط دولت چین نگهداری می‌شود، عاملی مهم در تغییر حجم ذخایر ارزی این کشور بوده است. ارزش یوآن چین نیز به شدت تحت تاثیر جنگ تجاری 17 ماهه با آمریکا قرار دارد. تشدید تنش‌های تجاری موجب شد ارزش یوآن در تابستان امسال با کاهش شدیدی روبه‌رو شود. البته ارزش یوآن در برابر دلار در ماه نوامبر با رشد 12/  0 درصدی روبه‌رو شده، اما از ابتدای امسال تاکنون بیش از 3/  2 درصد افت داشته است.

    ارزش ذخایر طلای چین تا پایان نوامبر به کمتر از 5/  91 میلیارد دلار رسیده است. این رقم در پایان اکتبر به 65/  94 میلیارد دلار رسیده بود. چین بیش از 64/  62 میلیون اونس ذخایر طلا در اختیار دارد. رشد اقتصادی چین در سه ماه سوم امسال به 6 درصد کاهش یافت که پایین‌ترین رقم در 30 سال اخیر به شمار می‌رود. بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند رشد اقتصادی چین در سال 2020 میلادی در محدوده 5 تا 6 درصد باشد. بانک مرکزی چین طی ماه‌های اخیر کاهش نرخ بهره را در دستور کار خود قرار داده است. پیش‌بینی می‌شود روند نزولی نرخ بهره طی ماه‌های آینده نیز دنبال شود تا بانک مرکزی چین به تقویت رشد و رونق اقتصادی کمک کند.

    ترامپ گفت مذاکرات تجاری چین و آمریکا به درستی پیش می‌رود. با وجود تاکید مقامات چین بر لغو عوارض برای رسیدن به یک قرارداد موقت، ترامپ لحن خوش‌بینانه‌ای داشت. با امضای این قرارداد موقت، از شدت جنگ تجاری 17 ماهه بین دو قدرت اقتصادی بزرگ دنیا کم می‌شود. جنگ تجاری در شرایطی ادامه پیدا کرده که ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته مذاکرات به‌خوبی پیش می‌رود، در حالی‌که وی در اوایل هفته جاری گفته بود شاید مجبور باشیم برای رسیدن به توافق تا پس از انتخابات 2020 میلادی صبر کنیم. این اظهارات ترامپ پس از آن بیان شد که مقامات چینی بر موضع خود در لغو برخی عوارض آمریکا برای رسیدن به مرحله اول توافق تاکید کردند. گائو فنگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفت: «طرف چینی عقیده دارد اگر هر دو طرف خواهان رسیدن به مرحله اول قرارداد هستند، عوارض باید کاهش پیدا کند.»

    استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا هم گفت: مذاکره‌کنندگان هر دو طرف در 24 ساعت گذشته گفت‌وگوهایی با یکدیگر داشته‌اند و فعالانه برای رسیدن به توافق کار می‌کنند ولی لزومی برای تعیین یک مهلت معین وجود ندارد. انتظار می‌رفت مرحله اول توافق تجاری بین دو اقتصاد بزرگ دنیا در ماه نوامبر قبل از اجرایی شدن تعرفه‌های جدید آمریکا در پانزدهم دسامبر، تکمیل شود. این تعرفه‌ها 156 میلیارد دلار از واردات چین را در بر می‌گیرد.  افزایش تنش‌ها بر سر مسائل غیر تجاری مانند اعتراضات هنگ‌کنگ و رفتار پکن با اقلیت مسلمان اویغور این کشور باعث شده هیات‌های تجاری هر دو طرف همچنان درگیر مذاکرات بر سر مسائل اصلی باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی