عصر بازار

جزئیات درآمد ۸ ماهه دولت

برداشت ۲۹ هزار میلیاردی از صندوق توسعه ملی +جدول

عصر اعتبار- جزئیات عملکرد ۸ ماهه دولت نشان می‌دهد بالغ بر ۲۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد وصول شده که حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان آن برداشت از صندوق توسعه ملی و حدود ۲۸.۵ هزار میلیارد تومان آن درآمدهای نفتی است.

برداشت ۲۹ هزار میلیاردی از صندوق توسعه ملی +جدول
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، عملکرد 8 ماهه بودجه سال 98 کل کشور نشان می‌دهد در این مدت  230 هزار میلیارد تومان از منابع پیش بینی شده بودجه محقق شد.

    * وضعیت درآمدها

    در این مدت سهم درآمدها 134 هزار و 600 میلیارد تومان بوده که  این درآمدها مشتمل بر درآمدهای مالیاتی، گمرک و سایر درآمدها است.

    * 98 هزار میلیارد تومان مالیات وصول شد

    طبق  جزئیات گزارش سازمان برنامه و بودجه، 98 هزار و 31 میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که سهم مالیات اشخاص حقوقی 25 هزار و 188 میلیارد تومان، مالیات بر کالاها و خدمات (مالیات بر ارزش افزوده و سایر)  41 هزار و 114 میلیارد تومان و مالیات بر واردات 8 هزار و 881 میلیارد تومان به دست آمده است.

    * سود 7 هزار میلیاردی سهام شرکت‌های دولتی

    طبق این گزارش، 13 هزار و 282 میلیارد تومان درآمد از مالکیت دولت به دست آمده که از این میزان 7 هزار و 270 میلیارد تومان آن سود سهام شرکت‌های دولتی، ثبت شده است.

    *14 هزار میلیارد تومان درآمد متفرقه حاصل شد

    همچنین درآمدهای متفرقه 14 هزار و 813 میلیارد تومان کسب شد. دولت همچنین 5 هزار و 743 میلیارد تومان حاصل از فروش کالاها و خدمات درآمد داشته است.

    * درآمدهای نفتی چقدر وصول شد؟

    در بخش دیگر مربوط به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 28 هزار و 527 میلیارد تومان وصول شد که عمده آن را صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز تشکیل می‌دهد. از این میزان کسب شده 28 هزار و 260 میلیارد تومان مربوط به نفت، میعانات و خالص صادرات گاز است.

    * چقدر طرح‌های عمرانی واگذار شد؟

    از محل واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در مجموع 300 میلیون تومان وصولی وجود داشت که عملکرد ضعیف دولت را در این بخش نشان می‌دهد.

    * درآمد 264 میلیارد تومانی واگذاری اموال منقول و غیرمنقول دولتی

    یکی دیگر از منابع درآمدی این بخش واگذاری اموال منقول و غیرمنقول دولتی بوده که عملکرد آن 264 میلیارد تومان بوده که رقم مصوب قانون آن 4 هزار و 450 میلیارد تومان محسوب شده است. دولت برای سال آینده از این محل حدود 50 هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی کرده که تحقق آن دور از انتظار است.

    *34 هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شد

    یکی دیگر از بخش های درآمدی بودجه مربوط به واگذاری دارایی‌های مالی بوده که عمده آن را انتشار و فروش انواع اوراق اسلامی است که در 8 ماهه امسال 66 هزار و 884 میلیارد تومان وصولی وجود دارد.

    از این محل 34 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی واگذار شده و 2 هزار و 892 میلیارد تومان مربوط به واگذاری شرکت‌های دولتی است.

    *29 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در 8 ماهه

    براساس این گزارش، همچنین دولت برای جبران بخشی از هزینه‌ها و کاهش کسری بودجه در 8 ماهه امسال 29 هزار و 366 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی بهره‌مند شده است. این برداشت از صندوق توسعه ملی با توجه به مصوبه سران قوا برای اصلاح قانون بودجه 98 بوده است که اوایل امسال به تصویب رسید و مجوز برداشت 45 هزار میلیارد تومانی از منابع این صندوق را به دولت داد.

    دولت برای سال آینده نیز 30 هزار میلیارد تومان از این محل پیش‌بینی کرده است که در واقع 16 درصد از درآمدهای نفتی سال 99 است که باید به صندوق توسعه ملی واریز می شد.به علاوه، دولت در سال آینده 20 درصد سهم صندوق توسعه ملی را واریز می‌کند که از این محل نیز تکالیف در قالب تسهیلات ارزی در تبصره 4 پیش‌بینی کرده است. 

    در مجموع در 8 ماهه امسال 230 هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی