عصر بازار

رئیس پلیس فتای کردستان:

رمز پویا ۹۰ درصد جرائم فضای مجازی را کاهش می‌دهد

عصر اعتبار- رئیس پلیس فتای استان کردستان با اشاره به فعال شدن رمز پویا یا یک‌بارمصرف از اول دی‌ماه سال جاری گفت: با فعال شدن رمز پویا ۹۰ درصد جرائم مالی در فضای مجازی کاهش پیدا می کند.

رمز پویا ۹۰ درصد جرائم فضای مجازی را کاهش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سرهنگ مهدی دانشپور، در بازدید از دفتر خبرگزاری ایسنای کردستان، اظهار کرد: رویکرد پلیس فتا، پیشگیری اجتماعی بوده و در این راستا قبل از مبارزه با مجرمان فضای مجازی تمام اهداف و اقدامات خود را در بحث پیشگیری متمرکز کرده است.

    وی افزود: پلیس فتا در تلاش است تا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در مورد مشکلات اعتماد به فضای مجازی، آسیب‌ها و تهدیدهای این فضا برای جامعه هدف خود که شامل دانشجویان، دانش‌آموزان، انجمن اولیا و مربیان و سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه نقش بازدارنده‌ای در وقوع جرائم فضای مجازی داشته باشد.

    سرهنگ دانشپور با اشاره به اینکه پلیس فتای استان کردستان به دلیل نقش پویا و بالنده خود در پیشگیری اجتماعی و کشف جرائم فضای مجازی، جزو پنج استان برتر کشور بوده است، بیان کرد: در این بخش رسانه‌های گروهی، خبرنگاران، سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها در امر اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم ما را یاری کرده‌اند.

    رشد 150 درصدی جرائم فضای سایبری در کردستان

    وی از رشد 150 درصدی جرائم سایبری در هشت ماه گذشته نسبت به سال خبر داد و عنوان کرد: از این میزان جرائم به وقوع پیوسته 130 درصد جرائم کشف‌شده و 201 نفر در این زمینه دستگیرشده است.

    رئیس پلیس فتای استان کردستان اعلام کرد: بیشترین فراوانی جرائم سایبری در استان کردستان مربوط به دو حوزه مالی و اخلاقی بوده که جرائم مالی در فضای سایبری با 72 درصد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

    وی ادامه داد: جرائم اخلاقی 21 درصد و سایر جرائم شامل هتک حرمت، اخاذی، تهدید و غیره نیز هفت درصد جرائم فضای مجازی در طول هشت ماه گذشته استان کردستان را داشته است.

    سرهنگ دانشپور به برنامه‌های آموزشی پلیس فتای استان کردستان اشاره و عنوان کرد: برپایی 28 نمایشگاه، برگزاری 308 کارگاه آموزشی، انجام 58 مصاحبه رادیو و تلویزیونی از دیگر اقدامات پلیس فتا در هشت ماه گذشته بوده است.

    وی با تأکید بر اینکه مردم برای در امان ماندن از جرائم فضای مجازی باید هشدارهای پلیس فتا را جدی بگیرند، عنوان کرد: عدم توجه به تبلیغات ناصحیح فضای مجازی یکی از عوامل کاهش جرائم فضای مجازی است چراکه مردم با اعتماد به این تبلیغات اجازه دسترسی سودجویان به حساب‌های بانکی خود را می‌دهند.

    فعال شدن رمز پویا از اول دی‌ماه سال جاری

    رئیس پلیس فتای استان کردستان با اشاره به فعال شدن رمز پویا یا یک‌بارمصرف از اول دی‌ماه سال جاری افزود: با فعال شدن رمز پویا 90 درصد جرائم مالی در فضای مجازی کاهش پیدا می‌کند چراکه دیگر تنها داشتن اطلاعات بانکی فرد برای وقوع جرم کافی نیست و باید به گوشی فرد نیز دسترسی داشته باشند.

    وی با تأکید بر اینکه در این راستا باید تمام مردم استان کردستان نسبت به فعال کردن رمز پویای خود اقدام کنند، اعلام کرد: تمام بانک‌ها و مؤسسات مالی موظف شده‌اند که نسبت به فعال شدن رمز پویای مشترکان اقدام کنند و این امر فقط با مراجعه مردم به بانک میسر می‌شود.

    دانشپور عنوان کرد: مردم به‌هیچ‌وجه به تبلیغات فضای مجازی در مورد معرفی سایت‌ها برای فعال شدن رمز دوم کارت اعتماد نکنند و فقط با مراجعه حضور به بانک و گرفتن آدرس سایت‌های معتبر بانک‌ها نسبت به فعال کردن رمز پویای خود اقدام کنند.

    وی ادامه داد: رمز پویا به دلیل متغیر بودن امکان گرفتار شدن در دام فیشرها را کاهش می‌دهد و امنیت کاربران در فضای مجازی را افزایش می‌دهد.

    رئیس پلیس فتای کردستان با اشاره به اینکه رمز پویا به این معنا نیست که عمل فیشینگ در سطح جامعه به صفر درصد می‌رسد اما درصد قابل‌توجهی کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: رمز پویا از دو طریق پیامکی و اینترنتی فعال خواهد شد که باید به بانک مربوطه مراجعه کرده و آن را دریافت کنند.

    فعال شدن رمز پویا نیاز به هیچ‌گونه وجه پرداختی نیست

    وی با تأکید بر اینکه برای فعال شدن رمز پویا نیاز به هیچ‌گونه وجه پرداختی نیست، افزود: در این راستا باید با نصب اپلیکیشن‌های معرفی‌شده از سوی بانک‌ها نسبت به فعال شدن رمز پویای خود اقدام کنند.

    دانشپوراضافه کرد: با توجه به اینکه رمز پویا امروز یکی از مباحث داغ روز است لذا سودجویان فضای مجازی با معرفی سایت‌هایی در این زمینه و ترفندها و شگردهای خاص خود سعی دارند تا مردم را در دام خود بیندازند؛ که نیازمند هوشیاری و آگاه‌سازی مردم در این بخش هستیم.

    وی خاطرنشان کرد: اگر کسی پیامک مشکوکی در این زمینه دریافت کرد، می‌تواند با مراجعه به شماره 195 تماس گیرد و یا مستقیم با 21823274 پلیس فتا تماس حاصل کند.

    رئیس پلیس فتای کردستان با اشاره به اینکه کلاه‌برداران اینترنتی همواره از ترفندها و شگردهای خاصی برای کلاه‌برداری از مردم استفاده می‌کنند، تصریح کرد: در این راستا مردم نباید گول تبلیغات جذاب، تخفیفات ویژه و آنی سایت‌های مختلف را بخورند.

    وی افزود: مردم قبل از استفاده از رمز دوم خود برای اطلاع از واقعی یا غیر واقعی بودن درگاه بانکی، رمز دوم خود را اشتباه وارد کنند اگر پذیرفت در جعلی بودن درگاه بانکی اطمینان داشته باشند.

    دانشپور شبکه‌های اجتماعی را یک شهر شیشه‌ای دانست و گفت: مردم فکر نمی‌کنند کسی بتواند به اطلاعات آن‌ها در این فضا دسترسی پیدا کند در حالیکه تمام مردم از پشت این شهر شیشه‌ای شاهد اعمال و رفتار آن‌ها هستند لذا باید با رعایت و حفظ حریم شخصی و اطلاعات خانوادگی از سوءاستفاده کلاه‌برداران فضای سایبری جلوگیری کنند.

    وی افزود: همچنین هیچ‌گاه عکس‌های شخص و خانوادگی خود را روی گوشی و یا سیستمی که به اینترنت متصل است، نگهداری نکنند و سعی کنند تمام اطلاعات شخصی خود را روی یک رم جداگانه از سیستم نگهداری کنند.

    هویت‌های فضای مجازی جعلی است

    پلیس فتای استان کردستان با تأکید بر اینکه بیشتر هویت‌های فضای مجازی جعلی است، افزود: در این راستا با درگیر کردن احساسات افراد و ایجاد روابط عاطفی و قول‌های دروغ ازدواج سعی در دسترسی به اطلاعات شخصی افراد و سوءاستفاده از آن‌ها رادارند.

    وی در پایان یادآور شد: کلاه‌برداران و مجرمان فضای مجازی نیز فکر می‌کنند با هویت جعلی خود هیچ‌گاه کسی نمی‌تواند آن‌ها را شناسایی کند در حالیکه پلیس فتا به‌راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیشتر جرائم فضای مجازی را کشف و مجرمان را تحویل مراجع قضایی می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی