عصر بازار

چشم انداز کاهشی قیمت جهانی فلزات در سال ۲۰۲۰

طلا به بالاترین رشد از سال ۲۰۱۳ دست می‌یابد

عصر اعتبار- در آخرین بررسی صنعت جهانی، تحلیل‌گران فیچ چشم انداز کاهشی برای قیمت فلزات پیش بینی کرده‌اند و در این راستا تنش‌های تجاری و چشم انداز کاهش تقاضا را دخیل دانسته‌اند.

طلا به بالاترین رشد از سال ۲۰۱۳ دست می‌یابد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، فیچ (آژانس آمریکایی اعتباردهی و رتبه بندی) درباره پیش بینی خود در رابطه با قیمت فلزات در سال آینده میلادی عنوان کرده است: در میان موضوع‌های اصلی سال 2020، ریسک‌های کلان اقتصادی و تقاضای ضعیف است که باعث سرکوب قیمت‌ها در طول سال خواهد شد. این شرکت معتقد است که بیشتر فلزات در طول سال تضعیف خواهند شد درست همان گونه که ریسک‌های کلان موجب کاهش تمایل به کامودیتی‌ها خواهد شد.

    یکی از مسائل تاثیرگذار در این رابطه مناقشه تجاری بوده است که بر روی رشد اقتصادی و میزان تقاضای مصرف کنندگان فلزات در چین تاثیر منفی داشته و این مناقشه منجر به از بین رفتن اصولی شده است که تحلیل‌گران فیچ می‌گویند در سال 2020 این مساله تحقق بیشتری پیدا می‌کند. (البته این نکته قابل ذکر است که توافق میان چین و آمریکا موسوم به فاز یک تا حدودی تحقق یافته است.)

    با تمرکز بیشتر بر روی سرمایه‌گذاری‌های پایدار و ثبات پذیرش در میان دولت‌های میزبان، فیچ می‌گوید این‌گونه انتظار می‌رود که شرکت‌های معدنی بر روی کارآیی بیشتر با رویکردهای محیط زیستی فعالیت خود را تسریع ببخشند که این مساله برای مقابله با فشارهای اجتماعی و نظارتی بیشتر و نیز حصول مزیت نسبی در مقایسه با رقبایی است که سرعت حرکت آهسته‌تری دارند.

    فیچ انتظار دارد محدودیت سرمایه‌گذاری در میان معدنی‌ها با وجود کاهش قیمت فلزات باز هم ادامه یابد و با حفظ قیمت‌های کاهش یافته، به سودآوری معدنی‌ها فشار وارد شده و مانع از اشتهای شرکت‌های معدنی برای رشد چشمگیر سرمایه و مصرف در تمام طول سال می‌شود و این مساله علیرغم وجود نرخ بهره پایین مورد انتظار است.

    در یک یادداشت مثبت‌تر، تحلیل‌گران فیچ در پی معاملات عمده اعلام شده در سال 2018 و 2019 انتظار دارند که ادغام و مالکیت بیشتری (M&A) در فضای معدنی به ویژه معادن طلا در میان تولیدکنندگان متوسط ایجاد شود. پیش‌بینی می‌شود که به رغم شرایط عملیاتی شرکت‌های معدنی فعال در عرصه طلا این ماده معدنی به مثبت‌ترین جهش خود از سقوط سال 2012-2013 تاکنون دست یابد و روند تقسیم و تثبیت ریسک در این ماده معدنی ادامه پیدا کند.

    علیرغم روند ناامید کننده فلزات کبالت و لیتیوم در سال 2019، انتظار می‌رود قیمت این فلزات در سال 2020 پیشرفت داشته باشد؛ این در حالی است که پایین نگه داشتن قیمت‌ها منجر به خرید بیشتر از سوی تولید کنندگان باتری خودروهای برقی و فروشندگان باتری‌های برقی در چین می‌شود.

    فیچ انتظار دارد که شاهد رشد جزئی در هزینه‌های سرمایه در سال 2020 باشیم، با این وجود می‌گوید با توجه به روند نزولی قیمت‌های فلزات در سال آینده روند رشد چندان چشمگیر نخواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی