عصر بازار

ششمین اقتصاد بزرگ جهان افت کرد

عصر اعتبار- پس از سال ها رشد بالای هفت درصد، هند اکنون با رشد پنج درصدی مواجه خواهد شد.

ششمین اقتصاد بزرگ جهان افت کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، موسسه رتبه بندی " مودی" در گزارش جدید خود اعلام کرد که با توجه به کند شدن روند اشتغال زایی در هند، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی را به تنها 5.6 درصد کاهش داده است. هر چند رشد اقتصادی هند در سال 2020 و 2021 مجددا شتاب می‌گیرد و به 6.6 درصد در سال 2020 و 6.7 درصد در سال 2021 افزایش پیدا خواهد کرد اما کماکان رشد اقتصادی در سطح کمتر از محدوده هفت درصدی سال های گذشته باقی خواهد ماند.

    از اواسط سال 2018 که رشد اقتصادی هند به هشت درصد رسید، شتاب حرکت اقتصاد این کشور بسیار آهسته شده است؛ به گونه‌ای که در سه ماهه دوم سال 2019 رشد اقتصادی به تنها پنج درصد و در سه ماهه سوم به تنها 4.5 درصد رسید که پایین ترین رشد یک دهه اخیر محسوب می شود.

    به گفته مودی، کاهش مصرف که بخشی از آن به کاهش رشد دستمزدها بر می‌گردد از جمله دلایل اصلی کاهش رشد اقتصادی هند بوده است. از سوی دیگر دولت با کاهش مالیات شرکت ها منابع مالی کمتری برای سرمایه گذاری روی زیر ساخت ها در اختیار دارد و بخش های کلیدی اقتصاد نظیر خودروسازی و گردشگری با مشکلات زیادی مواجهند.

    از سوی دیگر بانک مرکزی هند ناچار شده است به جمع بانک هایی بپیوندد که نرخ بهره را کاهش داده‌اند و این مساله بحران بدهی را تشدید کرده است. از سوی دیگر فروش بخش خرده فروشی در ماه سپتامبر 22.95 دصرد کمتر از رقم مشابه سال قبل بوده است و این برای اقتصاد هند خبر بسیار بدی محسوب می شود.

    طبق اعلام موسسه رتبه بندی مودی، کاهش رشد اقتصادی به طرز محسوسی بر عملکرد بخش بازرگانی هند نیز اثر گذاشته است و شبکه بانکی را برای استفاده از منابعش به منظور تقویت رشد در میان مدت با مشکل مواجه کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی