عصر بازار

سد بلندی به نام نپذیرفتن FATF

تلاش شرکت‌ها در پاک کردن ردپای ایران در مبادلات بین‌المللی

عصر اعتبار- به گفته فعالان عرصه واردات در شرایط فعلی تحریم، حتی اقلام غیر اساسی نیز مشمول تحریم شده‌اند، ضمن آنکه مسیرهای نقل و انتقال مالی به گونه‌ای شده که شرکت‌ها از مسیرهایی بهره می‌برند که رد ایران در آن نباشد و در صورت نپیوستن به FATF شرایط برای شرکت‌های فعال ایرانی دشوارتر نیز خواهد شد.

تلاش شرکت‌ها در پاک کردن ردپای ایران در مبادلات بین‌المللی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مهندس منصور ندیم فرد، مدیر عامل یکی از شرکت‌های واردکننده با اشاره به شرایط دشوار شرکت‌های فعال در زمینه واردات و صادرات کالاها در عرصه‌های بین‌المللی، گفت: این مساله موضوع دو طرفه‌ای است که یک طرف آن مربوط به مسایل داخلی و سوی دیگر آن مربوط به تصمیمات طرف‌های خارجی می‌شود.         

    وی در این باره توضیح داد: از چند سال گذشته به نوعی مسابقه به‌منظور بدتر کردن شرایط برای واردکنندگان از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل کمبود منابع ارزی کشور و اولویت داشتن تخصیص ارز به اقلام اساسی با اعمال محدودیت‌هایی برای تخصیص ارز شروع شد.

    ندیم‌فرد ادامه داد: به موازات آن تشدید فشارهای آمریکا علیه ایران به صورت رسمی و علنی،‌ موجب شد که حتی اقلام وارداتی غیر تحریمی، مشمول تحریم‌هایی غیر رسمی شوند؛ چرا که با اعمال این تحریم‌ها به دلیل هراس شرکت‌ها و سیستم بانکی کشورهای اروپایی برای مبادله با ایران، به طور اتوماتیک اقلام غیر اساسی نیز از چرخه صادرات به ایران حذف شدند.

    این فعال عرصه واردات پیچیده شدن سیستم مبادله را از دیگر چالش‌های شرکت‌های ایرانی برای ورود به بازارهای بین‌المللی عنوان کرد و گفت: در چنین شرایطی به اندازه‌ای سیستم از سوی طرف‌های خارجی پیچیده می‌شود که واردات کالا از خارج به کشور زمان‌بر خواهد شد، ضمن آنکه شرکت‌های واردکننده نمی‌توانند به طور قطع به طرف‌های ایرانی برای دسترس‌پذیر کردن اقلام سفارشی، قولی دهند.

    ندیم‌فرد، نقل و انتقال پول را از دیگر چالش‌های شرکت‌های صادر و وارد کننده ایرانی در شرایط دشوار تحریم‌ها ذکر کرد و افزود: در غیاب سیستم سوئیفت و شرایطی که بانک‌های خارجی غالبا حاضر به همکاری با طرف‌های ایرانی نیستند، نقل و انتقال با دشواری‌های بسیار صورت می‌گیرد.

    ندیم‌فرد، در خصوص پیوستن ایران به لوایح FATF با تاکید بر اینکه پیوستن به FATF مانند هر اقدام دیگری دارای معایب و مزایایی است، یادآور شد: اگر این اقدام تنها دارای معایب بود، قبل‌تر از اینها در نهادهای قانونگذاری مانند مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام رد می‌شد؛ اما چالش کنونی ارزیابی واقعی میان مزایا و معایب این طرح است.

    ندیم‌فرد خاطر نشان کرد: مسلما در صورت نپیوستن ما به FATF شرایط برای همه شرکت‌های فعال از آنچه که هست، سخت‌تر خواهد شد، هرچند ما عادت کرده‌ایم در هر وضعیت دشوار و جدیدی پس از مدتی راهکارهای آن را پیدا کنیم، ولی باید توجه کرد در حالی که کشور در بسیاری از حوزه‌ها دچار تحریم است و با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم می‌کند، رد FATF  سد بلندی خواهد بود که عبور از آن بسیار دشوار و شاید غیرممکن باشد.

    حیات شرکت‌ها در گرو همکاری با بازارهای بین‌المللی

    دکتر حامد افشاری، مدیرعامل موسسه خدمات فناوری تا بازار ایرانیان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، "صادرات" برای شرکت‌های دانش‌بنیان را امری ضروری و مهم دانست و گفت: صادرات نقش مهمی برای ادامه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان دارد؛ چراکه محصولات تولیدشده از سوی این شرکت‌ها با محدودیت‌های بازار 80 میلیونی ایران مواجه هستند.

    وی با تاکید بر اینکه بازار داخلی قادر به جذب همه تولیدات دانش پایه شرکت‌های دانش‌بنیان نیست، اظهار کرد: به عنوان مثال دستگاه میکروسکوپ الکترونی که در کشور تولید می‌شود، در ایران بازار بزرگی ندارد و ما مجبور هستیم برای آنکه شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید ثروت دست یابند، نگاه به صادرات داشته باشیم.

    افشاری با اشاره به چالش‌های موجود در سر راه شرکت‌های فعال در کشور، خاطر نشان کرد: شرکت‌ها برای صادرات علاوه بر آنکه مشکلات عدیده‌ای دارند، با چالش نقل و انتقالات مالی نیز مواجه هستند و این امر یکی از مسایلی است که صادرات محصولات دانش‌بنیان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

    مدیرعامل موسسه خدمات فناوری تا بازار ایرانیان با ابراز امیدواری از اینکه با اتخاذ تدابیری شرکت‌ها بر این مشکلات قائق آیند، ادامه داد: در حال حاضر این شرکت‌ها به هر کشوری که می‌روند و موفق به فروش دستگاه‌های تولیدی خود می‌شوند، در نقل و انتقال مالی به مشکل برخورد می‌کنند که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دولت تدابیری اندیشیده شده است تا با کمک واسط‌هایی این تبادلات مالی انجام گیرد.

    وی با تاکید بر اینکه ما در این موسسه به دنبال توانمندسازی شرکت‌ها در عرصه صادرات هستیم، یادآور شد: این مشکلات دائمی نیست و امیدواریم با حضور شرکت‌ها در بازارهای بین‌الملل و برون‌رفت از تحریم‌ها، شرکت‌های فعال به ثبات لازم در عرصه صادرات برسند. این چنین چالش‌ها مقطعی است و معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، بانک مرکزی و سایر نهادها در این زمینه در حال چاره‌اندیشی هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو