عصر بازار

امضای تفاهمنامه بین وزارت ارتباطات، پست‌بانک‌و همراه اول وایرانسل

عصر اعتبار- تفاهمنامه چهارجانبه حمایت از تولید و توسعه زیست‌بوم تلفن هوشمند تولید داخل بین وزارت ارتباطات، پست‌بانک‌ایران و شرکت‌های ارتباطات‌سیار و ایرانسل به امضا رسید.

امضای تفاهمنامه بین وزارت ارتباطات، پست‌بانک‌و همراه اول وایرانسل
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، با حضور مهندس آذری ‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تفاهم‌نامه چهارجانبه بین معاونت فناوری و نوآوری این وزارتخانه، پست‌بانک‌ایران و شرکت‌های ارتباطات‌سیار و ایرانسل در راستای ارتقای تاب‌آوری کشور در حوزه زیست‌بوم، رونق تولید و افزایش کاربری تلفن‌همراه هوشمند تولید داخل برای حمایت از شتابدهی و توسعه سهم بازار و زیست بوم این محصول به امضاء رسید.

    براساس تفاهم نامه مذکور این بانک به‌عنوان بانک‌عامل تعیین‌شده و خدمات بانکی موردنیاز را در چارچوب قوانین و مقررات تأمین می‌نماید. آذری جهرمی در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: در شرایط فعلی که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و تعداد زیادی از مردم از گوشی‌های شکسته و یا دست دوم که بعضا امنیت اطلاعات گوشی را به مخاطره می اندازد، استفاده می کنند، تولید داخل می‌تواند این موضوع را مرتفع کند.

    وی ادامه داد: نیاز مردم به گوشی های هوشمند، ایجاد اشتغال و توسعه‌ی تولید داخل تبدیل به تفاهم نامه‌ای شد که به مفهوم ساده دولت برای تحریک تقاضا و خرید مردم این موضوع را اجرایی کرد تا تولید گوشی‌های هوشمند ساخت داخل هم بتواند نیاز مردم را برطرف کند و هم به صنعت کمک خواهد کرد که از تحول دیجیتال عقب نیفتیم.

    آذری جهرمی خاطرنشان کرد: به همین منظور صندوقی را آماده کردیم که 100 میلیارد تومان از پست بانک و 100 میلیارد تومان نیز از بانک مرکزی و در مجموع 200 میلیارد تومان دراختیار پست بانک قرار می‌گیرد و این منبع دراختیار اپراتورها قرار داده می‌شود تا اپراتورها بتوانند این مبلغ را به صورت اقساطی در اختیار مشتریان گوشی داخل قرار دهند.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: در همین حال تفاهم‌نامه‌ای با وزارت صمت امضاء می‌شود تا به جای افزایش تعرفه‌ی واردات گوشی، تعرفه واردات قطعات گوشی کاهش یابد که این اقدام به نفع تولیدکنندگان است.

    آذری جهرمی افزود: چهار تولید کننده‌ داخلی برای تولید گوشی هوشمند اعلام آمادگی کردند که ظرفیت های موجود در پارک علم و فناوری سجاد، منطقه‌ی ویژه پیام و پژوهشگاه ICT هم اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

    به گفته وی بنا بر ارزیابی های صورت گرفته، نتیجه مورد انتظار این است که طی مدت دو سال موفق به تولید 2 میلیون گوشی در هر سال شویم. وی درباره قیمت متوسط این گوشی ها گفت: قیمت گوشی حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان است، به این مفهوم که تولید گوشی می تواند برای تولید کننده 5 هزار میلیارد تومان بازار ایجاد کند، در این راستا وظیفه دولت ایجاد سکو است به همین دلیل پس از امضای تفاهم نامه ها فراخوانی داده می شود برای این که اگر مجموعه ای توان تولید داشت بتواند به این پروژه بپیوندد.

    آذری جهرمی افزود: اکنون چهار تولید کننده گوشی همراه وطنی درحال فعالیت هستند که هر کدام در یک مرحله خاص از تولید قرار دارند، استانداردهایی که ما در این خصوص در نظر گرفته ایم بسیار سخت گیرانه است چرا که نمی توان گوشی تولید کرد و دست مردم داد اما از آن پشتیبانی نکرد.

    همچنین سیدستار هاشمی معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات در این مراسم درخصوص ارائه‌ برنامه‌ حمایتی دولت جهت ارتقاء سهم بازار گوشی همراه هوشمند تولید داخل گفت: این وظیفه به وزارت ارتباطات محول شده و بسته‌ حمایتی دولت از پروژه‌ی زیست بوم تلفن همراه با حضور اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و پست بانک ایران آماده شده است.

    وی ادامه داد: در این معماری طراحی صورت گرفته مورد توجه همه‌ ذی‌نفعان است و همین طور کمک شایانی به توسعه‌ی بازار و تحریک تقاضا خواهد کرد. بنابراین گزارش، ارتقاء استقلال کشور در زیست بوم تلفن همراه هوشمند و افزایش آمادگی دربرابر تحریم های احتمالی این زیست بوم مهمترین هدف این تفاهم‌نامه چهارجانبه است که مهمترین محورهای آن شامل؛ توسعه سهم بازار تلفن همراه هوشمند تولید داخل، افزایش توان رقابتی تولید داخل نسبت به نمونه مشابه خارجی و ارتقاء توان تولید داخل در تأمین و پشتیبانی از نیازمندی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کاربران ایرانی از مهمترین محورهای این همکاری چهارجانبه می‌باشد.

    گفتنی است، این تفاهم‌نامه به امضای دکتر ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهزاد شیری مدیرعامل پست‌بانک‌ایران، مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل شرکت ارتباطات‌سیار ایران(همراه اول) و بیژن عباسی آرند مدیرعامل شرکت ایرانسل رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو