عصر بازار

اعتقاد ۷۰ درصد مردم آمریکا به نابرابری در اقتصاد

عصر اعتبار- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که بخش بزرگی از مردم آمریکا حتی در بین جمهوری‌خواهان نیز معتقد به نابرابری در اقتصاد این کشور هستند.

اعتقاد ۷۰ درصد مردم آمریکا به نابرابری در اقتصاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مساله نابرابری در نظام اقتصادی آمریکا مساله جدیدی نیست و در جریان کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری نمایندگان حزب دموکرات نیز آن ها بارها و بارها به این مساله اشاره کرده اند. با این حال  نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه " پیو" نشان می دهد که علاوه بر دموکرات ها، بخش بزرگی از طرفداران حزب جمهوری خواه نیز به این مساله معترف هستند.

    طبق نتایج این نظرسنجی، در حال حاضر 51 درصد مردم آمریکا که به حزب جمهوری خواه گرایش دارند معتقدند نظام اقتصادی آمریکا دارای توزیع (ثروت و درآمد) ناعادلانه است. در بین طرفداران حزب دموکرات، این مساله بسیار محسوس‌تر بوده و به 86 درصد رسیده است. تنها 12 درصد طرفداران دموکرات ها معتقدند وضعیت توزیع در نظام آمریکا عادلانه است.

    هم چنین به تفکیک طبقات درآمدی، 66 درصد افراد دارای درآمد بالا، 69 درصد افراد دارای درآمد متوسط و 73 درصد افراد با درآمد پایین معتقد هستند که توزیع درآمد و ثروت در نظام اقتصادی آمریکا ناعادلانه است.

    از سوی دیگر نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که بیش از 80 درصد مردم آمریکا (از هر دو گرایش حزبی) معتقدند جناح‌های پرقدرت در آمریکا از قدرت خود سو استفاده می‌کنند. این رقم برای سیاستمداران 84 دصرد و برای شرکت های بزرگ 82 درصد بوده است. هم‌چنین 64 درصد مردم آمریکا معتقدند که بانک ها و موسسات مالی در کشورشان قدرت بیش از حد زیادی دارند.

    پیش تر ژانت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما  با اعتراف به این‌که بخش بزرگی از سهم رشد اقتصادی نصیب ثروتمندان می‌شود گفته بود: ممکن است کارگران احساس کنند که وضعشان رو به جلو حرکت نکرده است و این تا حدی درست است. این به یک مشکل جدی اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده که به طبقات پایین القا می‌کند سهم از رشد به طور گسترده بین طبقات پایین‌تر درآمدی توزیع نشده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی