عصر بازار

اونس در کوتاه‌مدت به کدام سمت خواهد رفت؟

گره‌کور بازار طلا

عصر اعتبار- پس از یک هفته پرتلاطم در بازارهای جهانی به خصوص در بازار فلز گرانبها قیمت طلا در مبادلات روز جمعه با روند زیگزاگی روبه‌رو شد اما همچنان در محدوده قیمت روز پنج‌شنبه باقی ماند. نظرسنجی جدید سایت کیتکو که از تحلیلگران اقتصادی وال‌استریت و سرمایه‌گذاران خرد مین‌استریت نظرخواهی می‌کند نشان می‌دهد، روند کوتاه‌مدت طلا با اختلاف نظر شدیدی مواجه شده است.

گره‌کور بازار طلا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس این نظر سنجی تحلیلگران وال‌استریت که در نظرسنجی این هفته شرکت کرده‌اند درباره مسیر قیمت طلا در هفته آینده اختلاف نظر دارند. اکثریت با اختلاف ناچیزی نسبت به گروه‌های دیگر پیش‌بینی کرده‌اند قیمت طلا روند کاهشی را پیش‌رو خواهد داشت، اما سهم این گروه از وال‌استریتی‌ها کمتر از 50 درصد بود. در میان سرمایه‌گذاران خرد مین‌استریت نیز هیچ گروهی نیز بیشتر از 50 درصد آرا را ثبت نکرد اما در مجموع بیشتر شرکت‌کنندگان با روند صعودی طلا موافق هستند.

    ارزش هر اونس طلا در ابتدای سال 2020 به بالاترین سطح خود در هفت سال اخیر نزدیک شد. روند صعودی قیمت طلا از جمعه گذشته پس از ترور شهید قاسم سلیمانی در حمله هوایی آمریکا آغاز شد. قیمت طلا تا اوایل دوشنبه به بیش از 1611 دلار رسید. پس از حمله موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق که موجب تشدید تنش‌ها در خاورمیانه شد اظهارات مقامات آمریکا و ایران موجب کاهش تنش‌ها و افت بیش از 60 دلاری قیمت هر اونس طلا شد.  براساس نظرسنجی اخیر کیتکو 16 تحلیلگر وال‌استریت شرکت کردند که هفت نفر معادل با 44 درصد به روند نزولی طلا رای دادند. پنج نفر معادل با 31 درصد پیش‌بینی قیمت افزایشی برای کوتاه‌مدت داشتند و چهار نفر دیگر که یک‌چهارم جمعیت را تشکیل می‌دادند تغییر خاصی برای فلز گرانبها در نظر نداشتند. در نظرسنجی خرده‌فروشان مین‌استریت که 1171 معامله‌گر شرکت کرده بودند، 556 نفر معادل با 47 درصد اعلام کردند قیمت طلا هفته آینده افزایشی است. 365 نفر دیگر معادل با 31 درصد اظهارکردند قیمت طلا با روند کاهشی روبه‌رو خواهد شد و 250 نفر معادل با 22 درصد نیز اعلام کردند قیمت طلا تغییر محسوسی را تجربه نخواهد کرد. کارشناسانی که معتقد به کاهش ارزش اونس طلا هستند بیشتر به افت تنش‌های سیاسی و ژئوپلیتیک در خاورمیانه تاکید دارند.
    تمرکز تحلیلگران بر تنش بین ایران و آمریکا

    دانیل پاویلونیس تحلیلگر RJO Futures در این باره گفت: تصور می‌کنم طلا با کاهش قیمت روبه‌رو شود، مگر آنکه تنش‌ها میان آمریکا و ایران تشدید شود. البته به قیمت‌های خیلی پایین باز نخواهیم گشت ولی احتمال دارد قیمت طلا با افت 30 دلاری دیگری روبه‌رو شود. کالین شیزنسکی تحلیلگر ارشد موسسه مدیریت دارایی SIA نیز گفت: به نظر من قیمت طلا با کاهش قیمت روبه‌رو خواهد شد. پیش‌بینی من این است که قیمت طلا طی هفته آینده نزولی خواهد بود و با کاهش تنش بین ایران و آمریکا و بهبود اوضاع اقتصاد جهانی، قیمت طلا به محدوده 1450 تا 1550 بازخواهد گشت. جان ویر مدیر موسسه Walsh Trading نیز درباره تاثیر تنش‌های منطقه‌ای در خاورمیانه بر بازار طلا گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار طلا به دنبال محافظت از سود خود هستند. با این حال اگر تنش‌ها بین آمریکا و ایران بار دیگر بالا بگیرد، قیمت طلا مجددا افزایش خواهد یافت. مارک لیبوویت تحلیلگر اقتصادی نیز در مورد روند قیمتی طلا در کوتاه‌مدت گفت: به نظر می‌رسد قیمت طلا در کوتاه‌مدت نزولی خواهد بود. ظاهرا روند صعودی که انتظار داشتیم تا اواسط فوریه رخ دهد، زودتر از موعد فعال شده است.

    با این حال فیل فلین تحلیلگر گروه Price Futures گفت: در حالی که ریسک سیاسی پس از حملات متقابل آمریکا و ایران کاهش یافته، ولی به نظر من قیمت طلا طی هفته آینده صعودی خواهد بود. وی افزود: بانک‌های مرکزی جهان همچنان به خرید طلا ادامه می‌دهند و رشد تقاضای فیزیکی می‌تواند موجب افزایش قیمت طی هفته آینده شود.

    جیم ویکوف تحلیلگر تکنیکال کیتکو نیز گفت: چارت‌ها و نمودارها نشان می‌دهد قیمت طلا هنوز صعودی است. کوین گرادی رئیس موسسه Phoenix Futures and Options اما درباره روند قیمت فلز زرد در هفته اظهار خوش‌بینی کرد و در این باره گفت: من کمی نسبت به قیمت طلا در هفته آینده خوش‌بین هستم. تصور می‌کنم هنوز تازه‌ترین تحولات ایران را به درستی نشنیده‌ایم و این مساله می‌تواند بر بازار تاثیر بگذارد. به نظر من قیمت طلا در محدوده 1540 تا 1590 دلار خواهد بود.

    چارلی ندوس تحلیلگر اقتصادی نیز در این باره بیان کرد: به نظر من قیمت طلا هنوز صعودی است چرا که قیمت این فلز گرانبها هنوز بالاتر از سطح میانگین موجی است. قیمت طلا در شرایط کنونی در حال تثبیت است. بر این باورم که تحولات بازار طلا در روزهای نخست سال جدید خیلی سریع اتفاق افتاد و اکنون نیاز به زمان تثبیت قیمت‌ها است.
    شانس طلا برای افزایش قیمت

    «اوله هانسن» تحلیلگر بازارهای جهانی طلا در مصاحبه‌ای گفت: بار دیگر نااطمینانی ژئوپلیتیک تاثیر کوتاه‌مدتی بر بازار طلا داشت؛ اما این موضوع به این معنا نیست که سرمایه‌گذاران دست از سرمایه‌گذاری در بازار طلا بردارند.

    براساس این گزارش رئیس بخش استراتژی کالا در ساکسو بانک تاکید کرد: این احتمال وجود دارد که قیمت طلا تا 1500 دلار کاهش پیدا کند و وارد یک فاز تثبیت قیمت شود؛ چراکه قیمت طلا از بالای 1600 دلار در روز چهارشنبه با افت شدیدی روبه‌رو شده است. وی افزود: طلا در سه روز نخست 2020 میلادی کاری را انجام داد که تصور می‌شد در کل سال 2020 میلادی انجام دهد. ما این الگو را قبلا نیز دیده‌ایم. زمانی که نااطمینانی سیاسی بر افزایش قیمت طلا تاثیر می‌گذارد، این روند صعودی باثبات و طولانی نخواهد بود. بازار طلا برای ادامه روند صعودی قیمت نیاز به چیزی فراتر از تنش‌های سیاسی دارد.

    هانسن اظهار کرد: گرچه طلا در سه ماه نخست سال جدید زیر فشار قیمتی قرار خواهد داشت ولی روند قیمت طلا در بلندمدت صعودی است. در حالی که سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر سطح حمایتی 1500 دلاری هستند ولی در نهایت این احتمال وجود دارد که قیمت طلا تا 1450 دلار کاهش یابد. اگر طلا بتواند سطح حمایتی 1500 دلاری را حفظ کند، آنگاه روند صعودی حفظ خواهد شد. طلا باید در ابتدا از این دوره تثبیت قیمت با سلامت عبور کند. نااطمینانی‌های سیاسی کافی در بازارهای جهانی وجود دارد، مانند ابهاماتی که درباره توافق تجاری آمریکا و چین وجود دارد که این عوامل می‌تواند موجب نوسان بازار طلا شود. با این حال قیمت طلا ارتباط معکوسی با نرخ بهره واقعی اوراق قرضه دارد. بانک‌های مرکزی نسبت به تهدیدات ناشی از تورم نگرانی خاصی ندارند و با اتخاذ سیاست‌های انبساطی‌، تورم در شرایط کنونی نمی‌تواند فشار بیشتری بر نرخ بهره اوراق قرضه وارد کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو