عصر بازار

معاون اتکایی بیمه مرکزی:

هواپیمای اوکراینی تحت پوشش بیمه خارجی بود

عصر اعتبار- خسارت ناشی از ساقط شدن هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ اوکراین را بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار برآورد می شود که پرداخت آن بر عهده دولت ایران است.

هواپیمای اوکراینی تحت پوشش بیمه خارجی بود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، غلامعلی جهانگیری معاون اتکایی بیمه مرکزی در خصوص خسارت ناشی از ساقط شدن هواپیمای مسافربری بوئینگ 800-737 اوکراین گفت: با توجه به مشخص بودن مقصر و در نهایت با توافق بین دولت ایران و اوکراین در مورد نحوه پرداخت، این خسارت از سوی دولت ایران پرداخت خواهد شد، اما این رقم از سوی شرکت‌های بیمه ایرانی پرداخت نمی‌شود.

    وی در خصوص جزئیات پرداخت خسارت این هواپیما گفت: هواپیمای ساخت جدید بوئینگ مدل 800-737 حدود 100 میلیون دلار ارزش دارد، اما هواپیمایی که ساقط شده حدود سه سال کار کرده بود که ارزش آن تا 70 میلیون دلار برآورد شده است، در نتیجه خسارتی که باید بابت بدنه این هواپیما پرداخت شود 70 میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

    معاون اتکایی بیمه مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه رقم دقیق خسارت بستگی به مبلغی است که در بلیط هر مسافر قید شده و در حال حاضر اطلاع دقیقی از آن در دسترس نیست، گفت: اما به طور معمول در ایرلاین های اروپایی رقم خسارت برای مسافران هر نفر 100 هزار تا 250 هزار SDR پوشش بیمه‌ای در نظر گرفته می‌شود که این رقم باید در بیمه نامه اوکراینی مشخص شود که برای مسافران این هواپیما چقدر بوده است. همچنین بر اساس آن چه در بیمه‌های بین المللی تحت پوشش قرار می‌گیرد، برای بار هر مسافر حدود 1000 تا 1500 دلار برآورد می‌گردد.

    جهانگیری ادامه داد: هر SDR متشکل از ارزهای اصلی از جمله یورو، دلار، پوند و ین است که برابر با 1.3 دلار می‌شود. براین اساس اگر برای هر مسافر کف رقم تعیین شده یعنی 100 هزار  SDRدر نظر بگیریم این رقم در 1.3 دلار ضرب می‌شود و خسارت آن محاسبه خواهد شد. این در حالی است که برای خدمه و خلبان معمولا رقمی بالاتر از 250 هزار SDRپوشش بیمه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

    وی گفت: با توجه به برآوردهای اولیه پیش بینی می‌کینم که حدود 26 میلیون دلار خسارت برای مسافر، خدمه و بار باشد و 70 میلیون دلار هم خسارت بدنه خواهد بود که در مجموع حداقل 100 میلیون دلار می شود که ممکن است با توجه به بیمه‌نامه اوکراینی این رقم تغییر کند و تا 150 میلیون دلار نیز برسد.

    جهانگیری در مورد اینکه برآورد خسارت در برخی اخبار بسیار بالاتر بوده و میلیاردی هم عنوان می‌شود، تاکید کرد: هزینه‌های هواپیما، خدمه و مسافر بر اساس مقررات بین المللی مشخص است که آن را حداکثر تا 150 میلیون دلار برآورد کرده‌ایم، اما بخش سنگین خسارت مربوط به هزینه بیمه ثالث است که در مورد بوئینگ ساقط شده در ایران با توجه به اینکه در منطقه‌ای اصابت نکرده که مسکونی، کارخانه یا محلی با هزینه‌های بالا باشد در نهایت خسارت ثالث بسیار پائین بوده که البته باید کارشناسی شود. هزینه ثالث زمانی افزایش می یابد و خسارت را سنگین می‌کند که مثلا هواپیما به پالایشگاه، نیروگاه و یا شهرک صنعتی و ... برخورد کرده باشد.

    معاون اتکایی بیمه مرکزی در ادامه در مورد شرایط پرداخت خسارت حداقل 100 میلیون دلاری برآورد شده توضیح داد که اگر این هواپیما سقوط کرده بود آن گاه شرکت‌های بیمه اوکراینی که هواپیما را بیمه کرده بودند مسئولیت پرداخت خسارت را برعهده داشتند که بعد از پرداخت آن را از بیمه‌های اتکایی خود دریافت می‌کردند، اما اکنون شرایط متفاوت است و با توجه به این که هواپیما ساقط شده و مقصر آن مشخص است باید دولت ایران این خسارت را پرداخت کند.

    وی با بیان اینکه خسارت برآورد شده را دولت ایران می‌پردازد، گفت: نحوه پرداخت آن به توافق بین دو دولت ایران و اوکراین برمی‌گردد، به طوری که ممکن است توافق کنند ایران رقم مربوط به خسارت مسافران را به طور مستقیم به آنها بپردازد و خسارت هواپیما و خدمه را به شرکت هواپیمایی اوکراینی پرداخته و خود شرکت آن را بپردازد، اما راه دیگر این است که تمام مبلغ  را دولت ایران در اختیار شرکت هواپیمایی قرار دهد تا این شرکت خسارت مربوط به مسافران، خدمه و هر آنچه وجود دارد را توزیع کند.

    جهانگیری در رابطه با این که گفته شده بود شرکت‌های بیمه ایران نیز خسارت تعهد شده را پرداخت خواهند کرد، گفت: با توجه به این که در روزهای ابتدایی مشخص نبود که دقیقا چه خسارتی وارد شده و چه بیمه‌ای از سوی ایران صادر شده است، این موضوع مطرح شد که خسارت‌های تعهد شده پرداخت می‌شود، اکنون بعد از بررسی‌ها مشخص شد فقط سرنشینان هواپیمای مذکور دارای بیمه مسافرتی از یک شرکت بیمه ایرانی بودند که آن هم با توجه به این که هواپیما از مرز خارج نشده بود، مشمول پرداخت نمی شود.

    وی در پایان گفت: گفتنی است؛ یک فرورند هواپیمای مسافری بوئینگ 800-737  متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین صبح روز چهارشنبه 18 دی ماه سقوط کرده بود که در ادامه مشخص شد این هواپیما در اثر خطای انسانی از سوی پدافند هوایی مورد اصابت قرار گرفته است و 176 مسافر و خدمه این هواپیما جان باختند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی