عصر بازار

در نشست رمز ارز ملى، از توهم تا واقعیت مطرح شد؛

شفاف نبودن رمزارزها اصلى‌ترین دغدغه دولت است

عصر اعتبار- به عقیده کارشناسان، عمده‌ترین دغدغه دولت در مورد رمز ارزها این است که هنوز به شناخت دقیق و کاملى از فرصت‌ها و چالش‌هاى آن نرسیده است؛ بنابراین قبل از اصرار بر انتشار رمز ارز ملى باید کارکردهاى آن براى حاکمیت تبیین شود.

شفاف نبودن رمزارزها اصلى‌ترین دغدغه دولت است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، امروز ولى الله فاطمى، مدیر عامل شرکت یکتا ققنوس پارس به عنوان یکى از کارشناسان حوزه رمز ارزها در نشستى با عنوان رمز ارز ملى، از توهم تا واقعیت که در جریان سومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین تفاوت رمزارزها با اسکناس چاپى، عدم امکان نظارت و کنترل در خرید و فروش آن هاست چراکه به صورت عادى، اعتبارات نزد بانک هاست و ما صرفا دستور جابه جایى آن را مى دهیم درحالیکه تمام معاملات مربوط به خرید و فروش رمز ارزها خارج از مسئولیت نظام بانکى صورت مى گیرد و همین کارکرد رمزارزها باعث مخالفت حاکمیت و بانک مرکزى شده است.

    فاطمى با تشریح مفهوم رمز ارز ملى بیان کرد: رمز ارز ملى توافقى براى تسویه آنى ارائه خدمات است؛ این فناورى جدید باعث حذف واسطه ها شده و به جاى چاپ کاغذى و ضرب سکه، به صورت دیچیتالى چاپ مى شود.

    وى درباره علت مخالفت حاکمیت با رمزارزها توضیح داد: مهم ترین عامل مخالفت حاکمیت و بانک مرکزى با رمزارزها، عدم شناخت کامل از تهدیدها و فرصت هاى این فناورى است؛ ایراد اساسى این است که در کشور ما اولا فناورى هاى جدید بسیار سریع تر از سایر کشورها به کار گرفته مى شود و ثانیا قبل از به کارگیرى، شناخت کاملى از آن فناورى حاصل نمى شود.

    او افزود: بنابراین لازم است ابتدا به دولت فرصت کافى براى شناخت رمزارزها داده شود تا ترس آن ها از بین برود، سپس وارد مرحله اجرا و تبیین کارکردهاى مثبت این موضوع شویم و نشان دهیم که ابزارهاى بلاک چین و پول دیجیتال مى تواند در راستاى شفافیت و کاهش ریسک نظام بانکى و رشد تولید، کمک کننده دولت باشد.

    فاطمى تصریح کرد: از آنجا که دولت در زمان تحریم ها به ضرورت وجود بخش خصوصى در جهت حمایت دولت پى برده، درمورد رمزارزها نیز باید فرصت و فضاى کافى براى شناخت این فناورى جدید را داشته باشد تا از موضع مخالفتى خود فاصله بگیرد.

    در ادامه این نشست سجاد فلاح، عضو هیات عامل سازمان فناورى اطلاعات اظهار کرد: اگرچه بانک مرکزى حیات خود را در تمرکز بر نظام پولى مى بیند اما به طور کل، بدنه فنى دولت هیچ ترسى از بلاک چین ها ندارد و اتفاقا به دنبال توسعه کارکردهاى مختلف این فناورى جدید است.

    فلاح در واکنش به موضوع رمز ارز ملى تاکید کرد: اولا رمز ارز ملى نیاز به یک پشتوانه دارد که ریال کاغذى مى تواند پشتوانه آن باشد، ثانیا اگر ریال را پشتوانه رمز ارز ملى قرار دادیم باید مراقب کاهش ارزش آن باشیم چراکه با افت ارزش ریال، رمزارز ملى نیز با مشکل جدى مواجه خواهد شد، ثالثا قبل از اجراى رمزارز ملى در کشور باید بستر مناسب آن فراهم شود؛ در این راستا اگر بتوانیم بین رمز ارز ملى و سایر ارزهاى دیجیتال دنیا تعامل ایجاد کنیم، رمز ارز ملى براى مردم قابل اعتمادتر خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی