عصر بازار

تحولات صنعت بانکداری اسلامی در جهان

عصر اعتبار- ارزش کل دارایی‌های بانکداری اسلامی در جهان طی سال ۲۰۱۹ به ۱۷۶۲ میلیارد دلار رسیده که با سهم ۷۰ درصدی از کل دارایی‌های مالی اسلامی نسبت به سایر بخش‌های مالی در رتبه نخست قرار گرفته است.

تحولات صنعت بانکداری اسلامی در جهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از پورتال بانکداری اسلامی، بانکداری اسلامی پس از بحران مالی در جهان با داشتن ویژگی‌هایی از جمله ممنوعیت انجام معاملات ربوی، تأکید بر قراردادهای واقعی و برقراری ارتباط میان بخش پولی و بخش واقعی اقتصاد توانسته‌است جایگزین مطمئن و خوبی برای بانکداری متعارف باشد و تمایل به آن در کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای مسلمان و غیرمسلمان نیز به سرعت در حال افزایش می‌باشد. در حال حاضر، بانکداری اسلامی صنعتی رو به رشد محسوب شده و ایران، عربستان، مالزی و امارات متحده عربی به ترتیب بیشترین دارایی‌های منطبق بر شریعت را به خود اختصاص می‌دهند. 

    پایش مستمر و بررسی تغییرات و تحولات این صنعت به منظور دریافت تصویری جامع از صنعت بانکداری اسلامی در جهان از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. بر مبنای آمار بدست آمده، ارزش کل دارایی‌های بانکداری اسلامی با رشد 17 درصدی از 1509 میلیارد دلار در سال 2017 به 1762 میلیارد دلار در سال 2019 افزایش یافته است. از میان بخش‌های مختلف صنعت مالی اسلامی می‌توان گفت بانکداری اسلامی با سهم 70 درصدی و همچنین با متوسط نرخ بازده دارایی حدود 1 درصد توانسته است به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بخش صنعت مالی اسلامی در جهان شناخته شود.

    رشد صنعت بانکداری اسلامی به تفکیک مناطق مختلف جغرافیایی در سال 2018-2019، مثبت بوده است و مجموع رشد دارایی‌ها در سه منطقه استرالیا، اروپا و ایالات متحده حدود 20٫2 درصد است. این در حالی است که آسیا و کشورهای جنوب صحرای آفریقا به ترتیب رشد 16٫3 درصد و 12٫6 درصد را تجربه نموده‌اند.

    در همین حال، صنعت بانکداری اسلامیِ کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (pGCC) و منطقه منا (به استثنای شورای همکاری خلیج فارس)، دارایی‌های خود را به ترتیب 5 و 6٫3 درصد افزایش دادند. از اینرو این بازار موقعیتی فعال و پر انرژی در سطح جهانی دارد و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که رشد این صنعت طی سال‌های آتی، حداقل دو برابر سریع‌تر از بانکداری رایج در سطوح کلان باشد. با توجه به محدودیت دسترسی به پایگاه اطلاعاتی bankscope، علاقمندان می‌توانند جهت دریافت آخرین اطلاعات آماری بانکداری اسلامی در جهان به این نشانی مراجعه کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو