عصر بازار

در نشست روز اقتصاد روسیه؛

مرکز پشتیبانی تجاری روسیه در ایران راه‌اندازی شد

عصر اعتبار- نشست روز اقتصاد روسیه به‌منظور بررسی زمینه‌های همکاری ایران و فدراسیون روسیه با حضور رئیس نمایندگی بازرگانی فدراسیون روسیه، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، نمایندگان وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد.

مرکز پشتیبانی تجاری روسیه در ایران راه‌اندازی شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با تأکید بر اینکه کشورهای منطقه با تکیه‌ بر تاریخ و مشترکات فرهنگی می‌توانند توسعه اقتصادی کشورهای خود را رقم بزنند، خاطرنشان کرد: رویکرد ایران بر تعامل و همکاری متقابل سازنده با کشورهای همسایه قرار دارد و در این میان، فدراسیون روسیه از اولویت برخوردار است. خوشبختانه روابط بخش خصوصی ایران و فدراسیون روسیه هم طی سال‌های گذشته دوستانه و استراتژی دو کشور بلندمدت بوده است.

    معاون امور بین‌الملل اتاق ایران خاطرنشان کرد: وظیفه بخش خصوصی ایران و روسیه است تا همان‌طور که مقامات عالی دو کشور تأکید داشته‌اند در مسیر توسعه روابط دوجانبه حرکت و مشکلات موجود را رفع کنند.

    کرباسی نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، فلزات آهنی، مواد غذایی، مبلمان، مصالح ساختمانی، داروسازی، خدمات فنی و مهندسی را از مهم‌ترین حوزه‌های همکاری ایران و روسیه ذکر کرد و در ادامه گفت: تمایل روسیه به همکاری با استان‌های مختلف ایران از اهمیت بالایی برخوردار است که نباید از این فرصت در راستای توسعه روابط با فدراسیون روسیه غافل شد.

    به گفته معاون امور بین‌الملل اتاق ایران حجم روابط تجاری ایران و روسیه در سال 2018، 1 میلیارد و 740 میلیون دلار بوده است؛ بااین‌وجود ضروری است که نگاه ایران برای برقراری تراز تجاری مثبت در بلندمدت تغییر کند.

    او تصریح کرد: سهم واردات روسیه از کشورهای مختلف 240 میلیارد دلار است که از این مقدار تنها 540 میلیون دلار به واردات از ایران اختصاص دارد؛ عددی که با توجه به پتانسیل‌های دو کشور و ظرفیت‌های صادراتی ایران ناچیز است.

    کرباسی امضای توافقنامه ترجیحی ایران با اتحادیه اوراسیا را فصلی جدید در توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای منطقه دانست و تأکید کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با همکاری اتاق‌های مشترک بازرگانی زمینه بهره‌برداری فعالان اقتصادی از این موافقت‌نامه را فراهم کرده است.

    او همچنین اقدامات یک سال اخیر مقامات دولتی ایران و روسیه ازجمله تسهیل و لغو روادید، ایجاد زیرساخت‌های بانکی و توسعه روابط مالی بر مبنای پول ملی را مهم ارزیابی کرد و پیشنهاد داد تا بانک‌های روسی در بندر انزلی شعبه‌هایی افتتاح کنند.

    معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به جلسه روز گذشته نمایندگان اتاق‌ها و کمیته‌های مشترک بازرگانی با رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: در این نشست مقرر شد تا باهدف تقویت همکاری‌های بانکی کشورهای منطقه و به‌خصوص اوراسیا، کارگروه ویژه‌ای مشترک میان بخش خصوصی و بانک مرکزی تشکیل‌ شود.

    کرباسی همچنین در حضور نمایندگان فدراسیون روسیه خواستار رفع مشکلات کامیون داران مرز سامور و همچنین در دستور کار قرار دادن کریدور سبز گمرکی شد.

    هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه نیز گفت: متأسفانه در طول این سال‌ها ازآنجایی‌که بیشتر نگاهمان به کشورهای اروپایی بود، از توان اقتصادی روسیه غافل شدیم.

    او همکاری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایران و روسیه در بنادر مشترک، گردشگری، ناوگان کشتیرانی را موردتوجه قرار داد و با اعلام خبر راه‌اندازی سرای تجاری در آستاراخان، تأکید کرد که این امر می‌تواند به توسعه روابط تجاری ایران و روسیه کمک کند.

    به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه مذاکرات بانکی باهدف برقراری سیستم مبادله بانکی مستقیم بین ایران و روسیه در حال انجام است و انتظار می‌رود این سیستم به‌زودی برقرار شود.

    به‌رغم تحریم‌ها، همکاری ایران و روسیه افزایش می‌یابد

    در ادامه رستم ژیگانشین رئیس نمایندگی بازرگانی فدراسیون روسیه تأکید کرد: به‌رغم تحریم‌های آمریکا اما آمارها حاکی از افزایش روابط تجاری ایران و روسیه است. به‌طوری‌که در 9 ماهه اول سال 2019، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در مقایسه با مدت‌زمان مشابه سال قبل 21 درصد رشد داشته و صادرات روسیه به ایران هم 31 درصد افزایش پیداکرده است.

    او همچنین افزود: در سال 2019، 16 هیات روسی در سطوح مختلف از ایران بازدید داشتند و علاوه بر اینکه پروژه‌های مشترکی در حال انجام است، از طرف ایران پروژه‌های جدیدی برای اجرا پیشنهادشده است.

    ژیگانشین با اشاره به اینکه بیشترین رشد حجم تجاری ایران و روسیه بنا بر آمار، در حوزه کشاورزی رقم خورده است، صادرات و واردات تجهیزات پزشکی را از دیگر محورهای مهم برای همکاری دانست که به دلیل پتانسیل‌هایی که دارد باید موردتوجه فعالان اقتصادی ایران و روسیه قرار گیرد.

    رئیس نمایندگی بازرگانی فدراسیون روسیه از آمادگی مناطق آزاد اقتصادی کشورش و در نظر گرفتن تسهیلات برای سرمایه‌گذاران در این مناطق خبر داد. او همچنین اعلام کرد: مرکز پشتیبانی تجاری روسیه در ایران ایجاد شده است که برای فعالان اقتصادی ایرانی خبر خوبی است.

    در ادامه این نشست، فعالان اقتصادی حاضر به بیان مهم‌ترین مشکلات خود در حوزه تخصصی پرداختند. بر همین اساس نقل و انتقال مالی از جمله مهم‌ترین مشکلاتی بود که فعالان اقتصادی ضمن بیان آن در حضور مقام‌های روسی، خواهان پیگیری و حل آن شدند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی