عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی؛

برنامه‌های جدید همتی برای بازار ارزی و پولی کشور

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، نکاتی را در خصوص بانک مرکزی و برنامه تقویت اقتصاد مطرح کرد.

برنامه‌های جدید همتی برای بازار ارزی و پولی کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی نکاتی را در خصوص بانک مرکزی و برنامه تقویت اقتصاد مطرح کرد که به شرح زیر است:

    1- تلاشهای بی وقفه بانک مرکزی به همراه سایر بخش‌های کشور،نظام ارزی کشور را در شرایط بسیارسخت اقتصادی به سامان رسانده است. همانگونه که پیش تر اشاره کردم، بازار ارز محل تخلیه شوک‌های خارجی به اقتصاد است و نقش بانک مرکزی نیز جلوگیری از نوسانات بازار و حذف نقش مخرب سفته بازان در این بازار است.

    2-بانک مرکزی، از این پس، تمرکز خود را بر کنترل تورم خواهد داشت، استفاده از ابزارهای عملیات بازار باز و تغییر سیاستگذاری پولی بر کنترل تورم، سرلوحه برنامه های بانک مرکزی خواهد بود. بدیهی است، در این مسیر، کلید موفقیت، افزایش تولید غیر نفتی داخلی است که بایستی با سیاست های مالی مناسب دولت همراهی شود.

    3-همانگونه که رهبر معظم انقلاب تأکیدکردند،راه برون رفت از شرایط موجود و تقویت اقتصاد، کمک به رشد غیر نفتی اقتصاد و کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت است. در این مسیر، بانک مرکزی، علاوه بر پیش بینی پذیر کردن مسیر متغیرهای کلان اقتصادی، سیاست‌هایش در جهت ایجاد فضایی مناسب برای کسب و کارهای مولد اشتغال، به کمک بهبود ترازنامه بانک‌ها و ایجاد جریان اعتباری سالم برای بانک‌ها، خواهد بود.

    4- قبلاً نیز به بانک‌ها متذکر شدم، آنها بایستی خود را آماده تطابق با شرایط جدید سیاستگذاری پولی کنند. بانک مرکزی عزم جدی برای کمک به افزایش قدرت نقد شوندگی ترازنامه بانک‌های کشور دربازار ثانویه دارد و با شروع اجرای عملیات بازار باز، این مهم را عملیاتی نموده است. در عین حال نظارت شدید بر عملکرد بانکها، و تلاش برای سالم سازی ترازنامه آنها، با قوت ادامه پیدا خواهد کرد.

    5- مردم عزیز و فعالان اقتصادی به خوبی می دانند ادامه افزایش رشد اقتصاد مهمترین اقدام کشور برای شکست توطئه ها و تحریم‌های ظالمانه است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی