عصر بازار

سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس:

تکلیف نرخ سود بانکی روشن شد

عصر اعتبار- سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: عملیات بازار باز یکی از ابزارهای موثر تنظیم نرخ بهره در اقتصادهای پیشرفته است، به این معنا که هر زمانی که نرخ سود بالا می‌رود، بانک مرکزی شروع به خرید اوراق و تزریق پول کرده و زمانی که نرخ بهره زیر حد مشخصی است، معکوس آن را عمل می‌کند.

تکلیف نرخ سود بانکی روشن شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، محمد قاسمی در نشست امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: وابستگی به نفت منحصر به این نیست که چقدر درآمد نفت وارد بودجه می‌شود و این وابستگی کاهش یابد، بلکه باید به بازآفرینی ساختار اقتصاد ایران که در آن نفت یک تافته جدابافته است، پرداخت.

    وی افزود: نفت باید به عنوان بخشی در نظر گرفته شود که زنجیره تولید در ایران را تکمیل کرده و در اقتصاد ایران هضم شود و زمینه اتصال درست اقتصاد ایران به زنجیره ارزش آفرینی در اقتصاد دنیا را فراهم کند.

    مهم ترین بخش از اظهارات محمد قاسمی، سرپرست مرکز پژوهش های مجلس را در ادامه می خوانید:

    * شاهد آن هستیم که در 6 ماهه ابتدای سال 98 نه‌تنها شوک ناشی از تحریم توسط بخش‌های اقتصادی تا حدود زیادی هضم شد، بلکه بخش‌های اقتصادی کم‌کم زنجیره‌هایی که برای رشد اقتصادی ایران مورد نیاز هستند را فراهم کرده‌اند، بنابراین پیام مثبتی در جامعه قابل بروز است که بعد از بازگشت تحریم در سال 97 اگرچه بخش‌های مختلف اقتصادی دچار شوک عجیبی شدند، ولی در سال 97 راه و چاه زندگی و تولید بدون نفت را پیدا کردند.

    واقعیت آن است که باید اتفاقات رخ داده در آبان و آذر سال 98 را در میزان رشد اقتصادی مؤثر دانست، به این معنا که این آمارها باید در سه ماهه سوم سال جاری تحلیل شوند تا متوجه شویم حوادث آبان و آذر چطور بر اقتصاد ایران اثرگذار بوده است. اما نکته حائز اهمیت آن است که اگر این اتفاقات نبودند، پیش‌بینی این بود که در سال 98 چنانچه بخش نفت و خدمات کنار گذاشته شود، سایر بخش‌ها با رشد خارق‌العاده بدون نفت به فعالیت خود ادامه می‌دادند، به نحوی که پیش بینی می‌شد رشد غیرنفتی اقتصاد ایران در سال 98 به 2.5 درصد برسد، اما به هر حال اکنون وقایع مهم در آبان و آذر 98 را داشتیم که باید دید این اتفاقات چه تاثیری بر فضای کسب و کار ایران به جای خواهد گذاشت.

    * نوع محاسبات لایحه بودجه سال آینه نشانگر آن است که ما در سال 99 با یک بودجه حدود 484 هزار میلیاردتومانی مواجه هستیم که در آن با حدود 78 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی و حدود 195 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و گمرکی مواجه هستیم که حدود 88 هزار میلیارد تومان نیز انتشار اوراق در آن صورت خواهد گرفت.

    * پیش نویس لایحه بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه تدوین شده که با ارقام لایحه کنونی که در مجلس است، متفاوت است، اما دولت معمولا سمت مصارف را در نظر گرفته و حداقل هزینه‌ها را محاسبه و پس از آن ارقام منابع خود را تنظیم می‌کند.

    * در سال 99 قرار است 70 هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی تخصیص داده شود اما آثار اقتصادی این بودجه سر جای خود باقی است و بخش عمده طرح‌های سرمایه گذاری دولت هزینه تمام شده‌ای فراتر از پیش بینی خواهند داشت و بخش عمده‌ای از آن عملا صرف امورات جاری طرح‌ها خواهد شد که عملا رشد را به دنبال نخواهد داشت.

    * بعد از جنگ هیچ گاه کشور بودجه عملیاتی نداشته و مصوب بودجه با عملکرد متفاوت بوده است، ضمن اینکه در بخش مالیات نیز ارقام بعضا رشدهای صوری دارد به نحوی که در آخرین لحظات تغییراتی در لایحه بودجه رخ داده و 31 درصد رشد مالیات بر ارزش افزوده را شاهد هستیم.

    * تا این لحظه با وجود انتقادات موجود به سازوکار دلار 4200 تومانی، کمیسیون تلفیق هنوز نتوانسته در این مورد تصمیم گیری داشته باشد.

    * عملیات بازار باز یکی از ابزارهای مؤثر تنظیم نرخ بهره در اقتصادهای پیشرفته است، به این معنا که هر زمانی که نرخ سود بالا می‌رود، بانک مرکزی شروع به خرید اوراق و تزریق پول کرده و زمانی که نرخ بهره زیر حد مشخصی است، معکوس آن را عمل می‌کند.

    * وزرای دولت تا پیش از این فقط وزرای تقسیم پول نفت بوده اند، ولی از این پس نظام حکمرانی بدون نفت حاکم خواهد شد که ویژگی متفاوتی دارد و با وعده و وعید نمی‌توان از مردم رای گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی