عصر بازار

خیز اوراق تسهیلات مسکن برای ورود به کانال ۵۰ هزارتومان

عصر اعتبار- در حالی که طی دو سال ۹۷ و ۹۸ میانگین قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن در بازه ۴۰ هزار تومانی تثبیت شده، در دو سه روز اخیر قیمت برخی نمادهای تسه تنها اندکی از ۵۰ هزار تومان فاصله دارند.

خیز اوراق تسهیلات مسکن برای ورود به کانال ۵۰ هزارتومان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، از چهارشنبه 3 دی ماه با تصویب شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات خرید یا ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن چه در بانک تخصصی این بخش و چه در سایر بانک‌های تجاری از 60 به 100 میلیون تومان و تسهیلات جعاله تعمیرات مسکن نیز از 20 به 40 میلیون تومان افزایش یافت.

    اگرچه بانک مسکن از سه شنبه 17 دی ماه دستورالعمل اجرایی آن را به شعب خود ابلاغ کرد، اما تا زمان به جریان افتادن پرونده‌های متقاضیان دریافت سقف جدید تسهیلات مسکن، حدود دو هفته زمان لازم بود تا این افزایش سقف وام، بازار اوراق تسهیلات مسکن را هم درگیر کند؛ درگیری ای که به شکل افزایش قیمت رخ داد و سبب شد در دو روز ابتدایی بازار، قیمت برخی نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن 45 هزار تومان را رد کرده و حتی در یکی دو نمادهای معاملاتی، در آستانه ورود به کانال 50 هزار تومانی قرار گیرد.

    این در حالی است که بر اساس اعلام فرابورس، میانگین قیمت این اوراق در سال گذشته و 9 ماهه ابتدایی امسال در بازه 40 تا 42 هزار تومان تثبیت شده بود و این نخستین بار است که قیمت برخی نمادهای معاملاتی تا آستانه 50 هزار تومانی هم به پیش می‌رود. به نظر می‌رسد در هفته‌های آتی و با توجه به پیش بینی افزایش رونق بازار مسکن در اواخر زمستان، قیمت این برگه‌ها از 50 هزار تومان هم فراتر برود.

    گران‌ترین نماد اوراق تسهیلات مسکن در معاملات امروز فرابورس به نماد معاملاتی تسه 9809 (اوراق تسهیلات مسکن صادره در آذر امسال) با 49 هزار و 500 تومان اختصاص داشت اما میانگین قیمت فروش این نماد در روز جاری (یکشنبه 29 دی ماه) 47 هزار و 500 تومان بود. حدود هزار نفر در صف خرید این نماد ایستادند تا نزدیک 16 هزار برگه از این نماد خریداری کنند.

    تسه 9803 (اوراق تسهیلات مسکن صادره در خرداد 98) نیز در معاملات امروز فرابورس تا 48 هزار تومان کشف قیمت شد اما میانگین قیمتی این برگه‌ها در 43 هزار و 660 تومان باقی ماند. همچنین تسه 9802 (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت 98) نیز در گران‌ترین و ارزان‌ترین قیمت‌ها به ترتیب 46 و 44 هزار تومان قیمت گذاری شد که با میانگین 45 هزار تومان در حال دست به دست شدن در بازار سرمایه است. تسه 9801 (اوراق تسهیلات فروردین امسال) نیز در زمره نمادهایی بود که تعیین قیمت تا 48 هزار تومان را در معاملات امروز توانست تجربه کند.

    گفتنی است 8 نماد معاملاتی صادره در ماه‌های مختلف سال گذشته در معاملات امروز در بازه قیمتی 42 تا 45 هزار تومان خرید و فروش شد.

    بیشترین حجم خرید به نماد معاملاتی تسه 9705 (اوراق تسهیلات مسکن صادره در مرداد سال گذشته) با خرید 46 هزار برگه و 628 فقره معامله اختصاص داشت که اگرچه در بازه قیمتی 42 هزار و 880 تومان تا 43 هزار و 500 تومان قیمت گذاری شده بود، اما توانست با ایجاد بازار 2 میلیارد تومانی، ارزشمندترین نماد معاملاتی امروز باشد.

    گفتنی است از 25 دی ماه و همزمان با ابلاغ سقف های جدید تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق تسهیلات، فرابورس به عنوان نهاد ناظر محدودیت خرید برگه‌های گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن را از 160 برگه در هر جلسه معاملاتی به 280 برگه افزایش داد.

    برای دریافت تسهیلات مسکن 240 میلیون تومانی (وام مسکن زوجین در تهران) متقاضیان می‌بایست 480 برگه 500 هزار تومانی خریداری کنند که با احتساب میانگین هر برگه 45 هزار تومان، 21 میلیون و 600 هزار تومان از این وام به عنوان هزینه خرید اوراق کسر خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو