عصر بازار

ملاحظات انتشار رمز پول ملی در ایران

عصر اعتبار- یک صاحبنظر حوزه پرداخت الکترونیک با بیان اینکه در حوزه استخراج رمز ارز تقریبا تکلیف معلوم شده است، گفت: نگرانی در بخش توسعه ابزارها در صنعت پرداخت کشور وجود دارد.

ملاحظات انتشار رمز پول ملی در ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمدرضا مانی یکتا گفت: بلاکچین امروزه در دنیا به عنوان یک فناوری نوین شناخته می‌شود که کارکردهای مختلفی دارد و با بیت کوین و کریپتوکارنسی ظهور کرد.

    این کارشناس ارشد صنعت پرداخت اظهار داشت: کشورهایی که به دنبال استفاده از فناوری بلاکچین رفته اند به دنبال این موضوع هستند که آیا می‌توان اطلاعات متمرکز را به صورت غیرمتمرکز نگهداری کرد؟ اساساً اینکه آیا فناوری بلاکچین در این حوزه کارکردی دارد یا خیر؟ بررسی می‌شود.

    مانی یکتا ادامه داد: علاوه بر بررسی‌های یادشده، موضوع رگولیشن نیز در فناوری بلاکچین مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین از نظر محل کارکرد فناوری بلاکچین، علاوه بر کریپتوکارنسی ها موضوع نگهداری اطلاعات به صورت غیرمتمرکز در قالب بلاکچین است که در کشورهای مختلف جهان تست می‌شود.

    وی افزود: تاکنون دستاوردها نشان می‌دهد که در برخی کشورها این فناوری مفید بوده و در برخی کشورها نیز اینگونه نبود؛ در ایران نیز که تاکنون استفاده از این فناوری در قالب توکن و بخش پرداخت بوده، باید تست‌ها انجام پذیرد.

    این صاحبنظر حوزه پرداخت الکترونیک درباره طراحی رمز ارز ملی و کارکردهای پیش بینی شده برای آن در اقتصاد ایران گفت: برخی اقتصاددانان معتقدند که هرگونه طراحی در این خصوص به منزله تعریف یک رمز پول ملی است و زمانی که یک توکن پولی از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شود، عملاً پولی در بستر رمزینه خواهیم داشت که لازم است درباره آن ملاحظاتی را داشته باشیم.

    یکتا خاطرنشان کرد: برخی کشورها مانند کانادا به این نتیجه رسیده اند که نگهداری اطلاعات به صورت غیرمتمرکز در قالب فناوی بلاکچین دستاورد چندانی نداشته؛ با این حال، در ایران به دلیل وجود شرایط خاص و قرار داشتن در دوران گذار، موضوع بهره گیری از ابزارهای پرداخت مانند کیف پول الکترونیک و پرداخت آفلاین، پرداخت‌های ای ام وی و … نیازمند بررسی کامل است.

    این کارشناس ارشد صنعت پرداخت بیان داشت: به نظر می‌رسد با توجه به آنچه که پیش رو است انتشار رمز پول ملی برای کشور مفید باشد، ولی ملاحظاتی در زمینه‌های فنی، کمی و کیفی وجود دارد و کارکردهای اقتصادی آن هنوز به صورت کامل مشخص نیست.

    وی درباره موضوع صدور مجوز دولت برای استخراج رمز ارز در مناطق آزاد ایران و انجام برخی اقدامات در این زمینه، تاکید کرد: در زمینه استخراج رمز ارز که به عنوان یک صنعت در ایران تلقی شده، وزارت صمت متولی بوده و تاکنون طبق اطلاعات موجود برخی تقاضاها نیز به ثبت رسیده، ولی اقدامات هنوز منجر به بهره برداری نشده است.

    این صاحبنظر حوزه پرداخت الکترونیک افزود: موضوع استخراج رمز ارز یک مسئله است و بحث تنظیم مقررات در حوزه رمز ارز نیز مدنظر است. بنابراین چون متولی تنظیم مقررات ملاحظاتی دارد، حرکت در این بخش نیز با احتیاط صورت می‌گیرد. در عین حال، در حوزه استخراج تقریباً تکلیف معلوم شده و نگرانی در بخش توسعه ابزارها در صنعت پرداخت کشور را داریم که به دلیل تأثیرگذاری در حوزه اقتصاد، نیازمند بررسی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو