عصر بازار

صادرات طلایی!

عصر اعتبار- اگر شناخت شما به لبنان محدود به اطلاعاتی است که از اخبار به‌دست می‌آورید، حتما این کشور را به‌عنوان کشوری در نبرد دائم با اسرائیل و درگیر با اعتراضات داخلی به یاد می‌آورید اما باید بدانید که حیات اقتصادی لبنان کمی متفاوت‌تر از این تصویر ذهنی است.

صادرات طلایی!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از همشهری، لبنان با درآمد سرانه‌ای بیش از 19هزار دلار در سال یکی از مرفه‌ترین زمان‌ها برای کشورهای عربی محسوب می‌شود تا جایی که بسیاری این کشور را با نام«عروس خاورمیانه» می‌شناسند. آنطور که گزارش سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی(OEC) اعلام کرده است، لبنان در جایگاه صد و دوازدهمین اقتصاد بزرگ صادرکننده جهان قرار دارد. طلا با رقم حدودی 444میلیون دلار درآمد به‌عنوان برترین کالای صادراتی لبنان حساب می‌شود و رایانه‌ها هم 233میلیون دلار درآمد حاصل از صادرات برای لبنان به همراه آورده است و در جایگاه دومین محصول صادراتی لبنان قرار دارد. ضایعات آهن و مس، جواهرات به‌ترتیب در جایگاه سوم تا پنجم محصولات صادراتی لبنان قرار گرفته‌اند.

    ویژگی‌های محصول صادراتی

    ارزش ذخایر طلای لبنان براساس آمار بانک مرکزی این کشور 11.9میلیارد دلار برآورد شده است. آنطور که مجمع طلای جهانی در سال 2018اعلام کرده است، این کشور از نظر میزان ذخایر بین 96کشور دارنده طلا، در رتبه هجدهم جهان قرار دارد.

    البته لبنان از نظر سرانه ذخایر طلای جهان در رتبه دوم پس از سوئیس قرار دارد چرا که براساس گزارش سایت بیزنس‌نیوز لبنان در ازای هر شهروند لبنانی، 69.3گرم طلا در این کشور وجود دارد و این رقم در سوئیس به رقم 136.3گرم طلا برای هر شهروند سوئیسی می‌رسد. ذخایر طلای لبنان در میان کشورهای عرب نیز جایگاه قابل‌قبولی دارد و ارزش منابع طلای لبنان 22.3درصد منابع طلای جهانی عرب است و سهم آن از مخازن طلای جهانی به رقم 0.9درصد می‌رسد.

    کشورهای خریدار

    آفریقای جنوبی با 316میلیون دلار، امارات متحده عربی با 265میلیون دلار، سوریه با 246میلیون دلار، عربستان سعودی با 239میلیون دلار و همچنین سوئیس با 237میلیون دلار به‌عنوان اصلی‌ترین مقاصد صادراتی لبنان شناخته می‌شوند. در این میان 70درصد صادرات طلای لبنان به مقصد آفریقا جنوبی است. سوئیس با 27درصد و همچنین ترکیه با 3درصد در رتبه‌های بعدی صادرات طلای لبنان قرار دارند.

    وضعیت اقتصادی

    لبنان در سال 2018توانست رقمی حدود 3.91میلیارد دلار صادر و در مقابل حدود 20.8میلیارد دلار وارد کند و به همین دلیل اقتصاد لبنان با تراز تجاری منفی روبه‌رو شد.

    براساس اعلام صندوق بین‌المللی پول تولید ناخالص داخلی لبنان (GDP) در سال 2018میلادی، 51میلیارد و 709میلیون دلار بوده است. در این سال، حدود 57درصد از درآمدهای لبنان متشکل از خدمات بانکی و پولی، 20درصد مربوط به صنعت بود و حدود 18درصد از گردشگری و 5درصد نیز از بخش کشاورزی به‌دست آمده است.

    مقایسه با ایران

    طلا در لبنان معنای نفت خام در ایران را دارد، چرا که این دو محصول در هر دو کشور در جایگاه برترین محصول صادراتی قرار دارند و بر همین اساس با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که سهم شهروندان ایران و لبنان از برترین محصول صادراتی‌شان چقدر است. طلا در سال2018 حدود 444میلیون دلار درآمد حاصل از صادرات برای لبنان ایجاد کرد و با تقسیم این رقم بر جمعیت 6میلیون و 850هزار نفری لبنان در سال2018 باید گفت سرانه درآمد هر شهروند لبنانی از صادرات طلا، نزدیک به 64دلار است، درحالی‌که سرانه درآمد نفتی 28.8میلیارد دلاری ایران در سال97 به ازای هر شهروند ایرانی رقمی حدود 360دلار را شامل می‌شود. به این ترتیب درآمد سرانه هر ایرانی از صادرات نفت خام، 5برابر درآمد هر لبنانی از صادرات طلا است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی