عصر بازار

فعال کردن رمز پویا ضروری است اما نه لزوما برای شما!

عصر اعتبار- "مشترک گرامی می توانید تا ۵بهمن ماه نسبت به فعال کردن رمز پویای کارت بانکی خود اقدام کنید". این پیامکی است که برخی بانک‌ها برای مشتریان خود طی روزهای اخیر ارسال کرده‌اند.این تاریخ برای همه بانک‌ها یکسان نیست.

فعال کردن رمز پویا ضروری است اما نه لزوما برای شما!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، راه‌اندازی رمز پویا با هدف پیشگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی و فیشینگ در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است. هر چند پیش از این آخرین مهلت برای دریافت رمز پویا اوایل دی ماه اعلام شده بود اما در حال حاضر این فرصت تمدید شده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد همچنان در بسیاری از بانک‌ها همزمان با ایجاد شرایط فعال کردن رمز پویا، فضا برای استفاده از رمزهای ایستا یا رمزها دائمی فراهم است.

    طبق اعلام پلیس فتا در سال 1397، بین 20 تا 25 هزار پرونده فیشینگ ثبت شده و به باور عده‌ای از کارشناسان، جایگزین کردن رمز پویا به جای رمز ایستا می‌تواند حجم این پرونده‌ها را کاهش دهد.عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی معتقد است استفاده از رمزهای یک بار مصرف می‌تواند تا میزان 90 درصد احتمال کلاهبرداری‌های اینترنتی را کاهش دهد.

    چرا رمز پویا؟

    ثابت بودن رمز دوم کارت‌های بانکی و پیشرفت چشم گیر و پیچیدگی روز افزون شگردهای سارقین در فضای مجازی، لو رفتن یا سرقت این رمزها را به راحتی امکان پذیر نموده است. به بیان دیگر سودجویان می توانند با سوء‌استفاده از غفلت دارندگان کارت‌های بانکی، اطلاعات این کارت ها را (مانند تاریخ انقضا، کد اعتبارسنجی (CVV2) و رمز دوم) از طریق درگاه‌های پرداخت یا برنامک‌های همراه جعلی به سرقت برده و با برداشت غیر مجاز از این کارت‌ها،  خسارات مالی قابل توجهی را به هموطنانی که رمز دوم کارت خود را فعال کرده‌اند، تحمیل نمایند. علاوه بر این سارقان از کارت‌هایی که رمز دوم آنها به سرقت رفته برای انتقال پیاپی وجوه حاصل از فعالیت‌های غیر قانونی و نامشروع خود بهره‌جویی کرده که این امر نیز می تواند دارنده کارت را با تبعات حقوقی جدی روبرو کند.

    با پویاسازی رمزهای دوم کارت‌های بانکی احتمال این گونه سوء استفاده‌ها به شدت کاهش می‌یابد و دارندگان کارت‌های بانکی می‌توانند به جای استفاده از یک رمز دوم ثابت (ایستا)، در هر بار خرید اینترنتی یا پرداخت های نیازمند رمز دوم، از رمزهای متفاوتی (پویا) که بانک در اختیارشان قرار می‌دهد، استفاده نمایند. شایان ذکر است این رمزها طول عمر محدودی (حداکثر 1 دقیقه) داشته و یکبار مصرف هستند به این معنا که صرفاً برای یک تراکنش قابل استفاده‌اند.

    چه کسانی باید رمز پویا را فعال کنند؟

    هر چند اطلاع رسانی بانک‌ها به صورت عام و برای تمامی دارندگان کارت‌های بانکی صورت می‌گیرد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها کسانی نیاز به دریافت رمز دوم پویا دارند که مشتری خرید اینترنتی محسوب می‌شوند، در عین حال فعال کردن این رمز تنها برای کارت‌هایی ضرورت دارد که با آن خرید اینترنتی صورت می‌گیرد. از این رو ضرورتی وجود ندارد که رمز پویا برای تمامی کارت‌های بانکی فعال شود. لازم به توضیح است پویا سازی رمز دوم کارت های بانکی فقط و فقط توسط بانک‌های صادر کننده کارت صورت می پذیرد؛ لذا برای اطلاع از روش‌های مختلف فعالسازی می توانید از طریق مراجعه حضوری به شعب، مراجعه به وب سایت بانک صادر کننده کارت و یا تماس با مرکز امداد مشتریان بانک خود، اقدام نمائید.

    بانک مرکزی پیش تر اعلام کرده است فعالسازی رمز دوم پویا هیچگونه هزینه‌ای برای مشتریان در بر نداشته و این خدمت توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور، هم راستا با تجربیات جهانی و با هدف صیانت از دارایی‌های مشتریان بانکی در مقابل فعالیت های کلاهبردارانه، فراهم شده است.

    مهلت فعال کردن رمزپویا

    بر اساس پیامک‌های ارسالی از سوی بانک‌ها به نظر می رسد هنوز اخرین مهلت برای فعال سازی رمز پویا و ارج شدن رمز ایستا از دور اعلام نشده است . با تصمیمات اتخاذ شده به نظر می رسد فعال کردن رمز پویا همزمان با ایجاد شرایط استفاده از رمز ایستا در بانک ها فراهم خواهد بود . به نظر می‌رسد در شرایط کنونی ریسک خرید اینترنتی با رمز ایستا تمام متوجه فرد خریدار است اما استعفده از مرز پویا ریسک موجود در این حوزه را از میان خواهاد برد و فرد با اطمینان بیشتری می‎تواند نسبت به خرید اینترنتی اقدام کند .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی