عصر بازار

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

بررسی مجدد "لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی" در جلسه کمیسیون اقتصادی

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از بررسی مجدد "حذف ۴ صفر از پول ملی" در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: نمایندگان معتقدند بانک مرکزی در پرداخت پول سپرده‌گذاران مؤسسات منحله وحدت تبعیض قائل شده است.

بررسی مجدد "لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی" در جلسه کمیسیون اقتصادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری خانه ملت، الیاس حضرتی در تشریح جلسه امروز(یکشنبه 29 دی ماه) کمیسیون اقتصادی مجلس به حضور رئیس بانک مرکزی در این کمیسیون جهت بررسی تقاضای تعدادی از نمایندگان برای اعمال ماده 234 آیین نامه داخلی درخصوص نحوه پرداخت سود سپرده‌گذاران مؤسسات منحله وحدت (ارجاعی از هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی) اشاره کرد.

    نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:"نحوه پرداخت سود سپرده‌گذاران مؤسسات منحله وحدت" مورد بررسی قرار گرفت چراکه نمایندگان معتقدند بانک مرکزی در پرداخت پول سپرده‌گذاران تبعیض قائل شده است بنابراین باید شکایت آن‌ها در قوه‌قضاییه مورد بررسی قرار گیرد دراین خصوص نمایندگان موافق و مخالف صحبت کردند اما هنوز به نتیجه و رای گیری نهایی نرسیده ایم.

    وی  همچنین  افزود: لایحه"حذف 4 صفر از پول ملی" نیز مجددا مورد بحث و بررسی اعضای کمیسیون اقتصادی قرار گرفت و رای‌گیری درباره موافقت با حذف آن به جلسات بعدی کمیسیون موکول شد.

    حضرتی اضافه کرد: همچنین آقای عبدالناصر همتی درباره عملیات بازار باز، آخرین وضعیت کنترل نرخ ارز و سیاست‌های پولی بانک مرکزی گزارش‌هایی ارائه داد.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: اگرچه "عملیات بازار باز" نزدیک یک سال است در شورای پول و اعتبار تصویب شده است اما ایجاد زمینه‌های اجرایی این کار نیازمند زمان است چراکه باید ابتدا ابزارها و سیستم نرم‌افزاری آن آماده شود، بانک‌ها آموزش ببینند و از تجربه کشورهای همسایه استفاده شود، البته امید است با اجرای عملیات بازار باز، بازار ارز و مسائل پولی کنترل شوند.

    به گزارش خانه ملت، "فرآیند عملیات بازار باز" به این صورت است که در مواقع افزایش(کاهش) تقاضای ذخایر بانک‌ها که احتمال انحراف نرخ بهره(قیمت ذخایر) بازار بین بانکی از میزان هدف‌گذاری وجود دارد، بانک مرکزی از طریق خرید(فروش) اوراق بهادار و عرضه (جمع‌آوری) ذخایر، نرخ بهره بازار را به حول و حوش نرخ سیاستی هدایت می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی