عصر بازار

سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری سافت‌بانک در ساخت پایتخت جدید اندونزی

عصر اعتبار- گروه بانکی- مالی و سرمایه گذاری سافت بانک متعلق به ژاپن اعلام کرد که پیشنهاد سرمایه گذاری تا ۴۰ میلیارد دلار را به مقام های اندونزیایی برای توسعه پایتخت جدید اندونزی ارائه شده است.

سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری سافت‌بانک در ساخت پایتخت جدید اندونزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، ماسایوشی سون بنیانگذار و رئیس گروه بانکی- مالی سافت بانک هفته گذشته در دیدار با جوکو ویدو دو رئیس‌جمهوری اندونزی پیشنهاد سرمایه گذاری در پایتخت جدید اندونزی را داده است.

    این گروه سرمایه گذاری ژاپنی، به همراه تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس و شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی از افرادی هستند که در فهرست سرمایه گذاران و هدایت کنندگان پروژه های خارجی برای ساخت پایتخت جدید اندونزی قرار گرفته اند.

    لوهات پانجایتان وزیرهماهنگی امور دریایی و سرمایه گذاری اندونزی دراین زمینه به رسانه ها گفت: هنوز مشخص نیست ژاپن به طور خاص در چه پروژه ای سرمایه گذاری خواهد کرد. ما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که این سرمایه‌گذاری چگونه باشد، البته می تواند در امور آموزشی، ایجاد یک مرکز تحقیقاتی یا توسعه بیمارستانی باشد.

    وی افزود: اواخر ماه جاری با سون رئیس ژاپنی گروه سافت بانک در داووس و توکیو ملاقات خواهد کرد تا این طرح نهایی شود.

    ویدودو رئیس جمهوری اندونزی درسال گذشته میلادی اعلام کرد که به دلیل اینکه جاکارتا پایتخت کنونی درحال غرق شدن است، مرکز سیاسی این کشور به شهری در جزیره بورنئو منتقل خواهد شد.

    امارات اعلام کرده است که در اندونزی نزدیک به 23 میلیارد دلار از طریق صندوق ثروت مستقل توسط رئیس جمهوری جوکو ویدودو برای ساخت پایتخت جدید  این کشورجنوب شرق آسیا سرمایه‌گذاری می‌کند.

    هجوم سرمایه گذاران خارجی برای یافتن سهمی در اندونزی  درحالی صورت می گیرد که دولت جووکوی پیشتر اعلام کرد که درصدد است تا میلیاردها دلار سرمایه گذاری خارجی را در پروژه های زیربنایی و انرژی در پایتخت جدید جذب کند.

    امارات قصد دارد برای ساخت پایتخت جدید اندونزی و بخش املاک استان آچه این کشور جنوب شرق آسیا سرمایه گذاری کند. موافقت‌نامه‌های سرمایه گذاری همچنین شامل بخش های زیربنایی مانند انرژی و ارتباطات از راه دور در سفر اخیر جوکو ویدودو به ابوظبی به امضا رسید. این کشور عربی تمایل خود را برای سرمایه گذاری در ساخت و ساز جاده ها، بنادر و پروژه های پتروشیمی در اندونزی اعلام کرده است. جوکوی در دور دوم ریاست جمهوری خود، متعهد شده است که در یک برنامه بلندپروازانه بیش از 400 میلیارد دلار در 5 سال آینده برای مدرنیزه کردن این کشور بیش از 260 میلیون نفری هزینه کند.

    کلان‌شهر جاکارتا با قریب به 30 میلیون نفر جمعیت ساکن و در حال تردد  بیش از 6 هزار و 400  کیلومتر مربع مساحت دارد. این شهر  از سال 1949 تاکنون پایتخت اندونزی بوده و تا به حال طرح های مختلفی برای انتقال پایتخت  به شهر دیگری نیز مطرح شده است.

    ویدودو رئیس جمهوری اندونزی در ماه اوت 2019 اعلام کرد  پایتخت اندونزی ازشهر پر ازدحام، درحال فرورفتن در آب اقیانوس و با هوای بسیار آلوده جاکارتا به شهری در منطقه شرقی و کم‌جمعیت استان کلیمانتان در جزیره بورنئو منتقل می‌شود. این منطقه به داشتن جنگل‌های بارانی و اورانگوتان مشهور است.

    هزینه انتقال و جابه جایی پایتخت اندونزی به یک شهری با مساحت تقریبا چهار برابری جاکارتا 466 تریلیون روپیه (34 میلیارد دلار) تخمین زده شده و قرار است دولت جوکوی در سال 2020 میلادی عملیات ساخت و ساز را آغاز کند.

    به گفته وزیر هماهنگی امور دریایی و سرمایه گذاری اندونزی تاکنون سرمایه گذاران خارجی از آسیا، خاورمیانه، آمریکا و چین پیشنهادهای صریحی برای مشارکت در پروژه‌های عمرانی پایتخت جدید اندونزی را ارائه کرده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی