عصر بازار

تابلوی دلار پس از تحریم‌های جدید به کدام سمت خواهد بود؟

عصر اعتبار- با گذشت بیش از ۱۰ روز از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا نرخ دلار کمترین افزایش را داشته و روزهای اخیر روند نزولی به خود گرفته است.

تابلوی دلار پس از تحریم‌های جدید به کدام سمت خواهد بود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از میزان، پس از حمله انتقام جویانه ایران به پایگاه‌های نظامیان آمریکایی در عراق، رئیس جمهور آمریکا صنایع فولاد، آلومینیوم، سنگ آهن و مس را در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

    درحالی ترامپ از تحریم‌های جدید صحبت می‌کرد که برخی از کارشناسان از تکراری بودن تحریم‌ها و خالی شدن دست آمریکا برای ضربه زدن به اقتصاد کشور صحبت می‌کنند.

    البته در دوره‌های اخیر با اعمال تحریم‌های آمریکا، بازار ارز با تغییراتی همراه می‌شد، اما با گذشت بیش از 10 روز از وضع آخرین تحریم‌ها  آمریکا بازار ارز تغییرات محسوسی نداشته و  مسیر عادی خود را پیموده است.

    البته رئیس کل بانک مرکزی نیز ادعا‌های ترامپ مبنی بر افزایش فشار تحریم‌ها علیه ایران را یک طبل توخالی می داند که حتی خودشان نیز آن را باور ندارند و با شکست مواجه شده است.

    همتی معتقد است بانک مرکزی در خط مقدم جبهه مقاومت اقتصادی با کمک دولت و سایر ارکان نظام شرایط را به گونه‌ای مدیریت کرده که خنثی شدن تلاش‌های آمریکا در فشار حداکثری گواه آن است.

    این طور که بازار ارز در روز‌های اخیر با آن مواجه بوده تغییرات جزئی قیمت دلار و یورو است که نشان می‌دهد تحریم‌های جدید آمریکا دیگر باعث جهش در بازار ارز نمی‌شود که خود دلیلی بر بی اثری تحریم‌های آمریکاست.

    طی 10 روز گذشته نرخ دلار کمترین افزایش را در پی اتفاقات اخیر داشته و حتی در روز‌های اخیر با روند نزولی به کار خود ادامه داده است.

    در همین راستا میثم رادپور کارشناس بازار ارز در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان با اشاره به تاثیر تحریم‌ها در بازار ارز گفت: اولین بار نیست که شرکت‌های مختلف مورد هدف تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرند و اعمال تحریم‌های اخیر به دلیل سختی تفکیک آن برای مقام ناظر دشوار است.

    وی افزود: خیلی از شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های فولادی ایرانی در کشور‌های مختلف در حال فعالیت هستند و گسترش تحریم‌ها باعث می‌شود که تشخیص این که کدام حساب‌ها در خارج از کشور مربوط به ایرانی هاست تا حدودی سخت شود.

    رادپور در ادامه بیان کرد: تحریم‌ها به جایی رسیده که تشدید آن‌ها هزینه بر و دشوار است و به راحتی قابل اعمال نیست و در مدت اخیر بازار به تحریم‌های اخیر آمریکا اعتنایی نکرده است.

    این کارشناس بازار ارز معتقد است بازی دلار مدتهاست به پایان رسیده و با توجه به تاریخچه افزایش قیمت دلار در بازار نمی‌توان انتظار داشت که با هر اتفاقی قیمت دلار روند جهشی پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی