عصر بازار

گزارش دادگاه علی دیواندری

عصر اعتبار- ادامه رسیدگی به پرونده علی دیواندری در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی موحدی آزاد برگزار شد.

گزارش دادگاه علی دیواندری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در ابتدای جلسه متهم دیواندری با قرار گرفتن در جایگاه متهم به بیان دفاعیات خود پرداخت و اظهار کرد: همانطور که در جلسه پیشین گفتم جلسه قبل جلسه تخریب من بود که توسط نماینده دادستان صورت گرفت. تخریب یک مدیر ضد تحریمی به نفع مملکت نبوده و نمی‌دانم هزینه این را چه کسی باید بپردازد.

    متهم دیواندری افزود: من در جلسات غیر رسانه‌ای حقایقی را گفتم که نماینده دادستان آن‌ها را کتمان کردند و به من هتک حرمت داشتند و این عادلانه نیست که مواردی خلاف واقع گفته شود.

    وی ادامه داد: من با هیچکسی رابطه‌ای سری نداشتم و اگر مدیری در قوه قضاییه در معرض اتهاماتی که هنوز تحقیقات آن تمام نشده لازم نیست این حرف‌ها اینجا بیان شود.

    متهم دیواندری با اشاره به برگشت پول به خزانه دولت گفت: در جلسه پیشین بیان شده که بسیاری از اموال به خزانه دولت برگشتند و آقای فلاحتیان بدهی خود را پرداخت کرده، اما بسیاری از ذی‌نفعانی که در جلسات دادگاه حاضر می‌شوند به جای پاسخگویی قصد به حاشیه رساندن جلسات دادگاه را دارند.

    وی ادامه داد: برخی از موارد خارج از کیفر خواست بیان میشوند که من تمام آن‌ها را رد می‌کنم.

    متهم دیواندری با بیان اینکه من اولین مدیر عامل بانکی هستم که تحریم شده است گفت: آقای قهرمانی تحت اظهارات دستغیب چیزی را گفتند که حقیقت نداشت. ایشان فرمودند که اگر سند آورده شود و در آن سند گفته شود که من بر اساس برجام از تحریم خارج شدم او از من عذر خواهی میکند، آقای قهرمانی من سند وزارت امور خارجه را به شما نشان می‌دهم که سال 94 بر اساس عهدنامه برجام از تحریم خارج شدم.

    وی ادامه داد: دستغیب مرا به عوامل بیگانه مرتبط دانست البته من در این باره او را به زودی در دادسرا ملاقات می‌کنم و من در تمام دفاعیات خود به صراحت گفتم که اگر فردی از وجوه بانکی سو ء استفاده کرده باید به سزای اعمالش برسد و من هیچ حمایتی از هیچ فردی نداشتم و روحیه فساد ستیزی در من شناخته شده است.


    متهم دیواندری گفت: من 250 برگ سند به دادگاه ارائه دادم، اما از بین تمام آن اسناد تنها یک سند اکتفا شده و می‌توانم بگویم که کیفرخواست از روی بغض و انتقام جویی شخصی نوشته شده و هر فردی که کیفرخواست را بخواند متوجه می‌شود که از روی انتقام شخصی این اسناد نوشته شده اند.

    قاضی موحد گفت: انتقام شخصی باید دلیل داشته باشد، اما شما هنوز هیچ سندی ارائه نداده‌اید و حتی درباره اتهاماتی که به کارشناس زده اید هم سندی نیاورده اید اینکه جلسه پیشین جلسه تخریب شما بوده کاملا کذب است.

    وی ادامه داد: هر فردی مسئول اظهارات خویش است و جلسه پیشین هیچ ارتباطی با تخریب شما نداشت. اینکه شما دادگاه را به تخریب متهم می‌کنید به هیچ وجه درست نیست.

    قاضی موحد تصریح کرد: شما پول را بدون وثیقه و حضانت داده‌اید و به همین دلیل مسئول هستید و نمی‌توانید که بگویید سعادتی پول داده، زیرا شما مدیر بانک بوده اید.

    قاضی موحد افزود: وقتی ما از شما می‌پرسیم چرا استعلام نکردی در پاسخ می‌گویی به دلیل اینکه به ما نگفته بودند که باید استعلام شود که این پاسخ غیر قابل قبول است، زیرا بر اساس قانون مکلف بودی که استعلام کنی. چرا فردی که سابقه نفاق داشته را وارد فعالیت‌های تراستی کردی از کجا معلوم که این فرد اطلاعات را افشا نکرده باشد؟

    وی گفت: سعادتی دست راست تو و ابوالحسنی دست چپ تو بوده و شما 3 نفر باید پاسخگوی اموال به باد رفته بیت المال باشید.

    قاضی موحد افزود: نزاکت دادگاه باید رعایت شود. این دادگاه 24 جلسه برای شنیدن حرف‌های شما وقت داشت، اما شما مسئولیت نمی‌پذیری. مدیر بانک بودی، اما درباره اقداماتی که انجام دادی حرف نمی‌زنی.

    وی ادامه داد: من درباره رفتن شما از بانک پارسیان تحقیق کردم. درباره رفتن خود از بانک هم حرف‌هایی خلاف واقع داشته‌ای. آقایان هیچکدام حرف‌های شما را تایید نکردند.

    متهم دیواندری با اشاره به مواردی که در کیفرخواست آمده است گفت: تصویری از من در کیفرخواست آمده که نشان می‌دهد که من فشار آورده‌ام که این موضوع کذب است از مدیران بانک پارسیان و ملت می‌خواهم که بیایند در این مورد حرف بزنند.

    قاضی گفت: ما کسانی که می‌دانستیم به دادگاه آوردیم و مشخص شد که شما به افراد فشار آوردید.

    متهم دیواندری گفت: صرف متهم کردن افراد درست نیست اگر در شرکت داریس فعالیتی انجام می‌شده با هماهنگی مدیران بوده است، عادلانه نیست که فقط یکی از امضا کنندگان مورد بازخواست قرار بگید.

    وی با بیان اینکه کارنامه من به بانک ملت با دستورات بدون مصوبه در تعارض است گفت: من به هیچ فردی نگفتم که کار پنهانی انجام بده و آن را تنفیذ کن. اگر تنفیذی صورت گرفته دیگران هم مقصر هستند و باید در باره آن صحبت کنند. من هیچ دستوری خارج از مصوبات نبوده‌ام.

    متهم دیوان دری گفت: عملکرد من در 3 سال اخیر تنها این 3 پرونده نیست زیرا من تسهیلات سودآوری برای بانک داشته‌ام و سبب ارزش آفرینی بسیاری برای کشور شده‌ام چرا شما تنها به این 3 پرونده توجه می‌کنید این 3 موضوع برای شرکت‌های پوششی بوده‌اند اما چرا بعد از رفتن من از بانک باز هم تسهیلات فلاحتیان تمدید شد؟

    وی ادامه داد: اگر آقای باختری بدهکار بود چرا به جای اقدام حقوقی، چک‌های جدید برای بدهی‌های او اخذ شدند و بر چه اساسی دکل‌ها به شرط اجاره به شرط تملیک به باختری داده شدند؟

    متهم دیوان دری گفت: چرا مدیران بعد از من مسئولیت نظارتی نداشتند؟ تهاتر دکل‌ها در دوره من نبود و گران نمایی‌های صورت گرفته پس از من رخ داد.

    قاضی موحد گفت: اگر شرایط فراهم نباشد ممکن است معاون به جای مباشر تعقیب شود و این موضوع منع قانونی ندارد ممکن است در پرونده‌ای برخی افراد منع تعقیب بخورند اما برای برخی دیگر حکم صادر شود.

    متهم دیوان دری گفت: مدیرعامل بانک در زمان ارائه تسهیلات به آقای باختری فردی دیگر بود.

    قاضی موحد گفت: ما در پرونده بابک زنجانی هم متهمان بسیار دیگری داریم که پرونده نسبت به آنها مفتوح است اما نسبت به خود بابک زنجانی حکم اعدام صادر شد البته فکر می‌کنم شما هم خود در آن پرونده متهم هستید.

    متهم دیوان دری گفت: خیر من در آن پرونده اتهامی ندارم.

    نماینده دادستان گفت: نگران نباشید، دیر یا زود درباره آن موضوع هم بررسی‌ها صورت می‌گیرد.

    متهم دیوان دری با اشاره به سال 93 و سال 94 اظهار کرد: چرا در این سال‌ها اعتبارسنجی صورت نگرفت؟ دلیل مطرح کردن موارد مختلط برای به تعویق انداختن بدهی آقایان در پرونده خرید کشتی است.

    وی ادامه داد: آقای فلاحتیان بدهی‌های خود را پذیرفته و در حال پرداخت آنها است.

    قاضی موحد درباره پرداخت بدهی‌های فلاحتیان اظهار کرد: پرداخت بدهی‌ها هم به دلیل آن است که دو بار چک ایشان برگشت خورد و ما دیگر ناچار شدیم با التماس و قسم از او بخواهیم تا بدهی خود را پرداخت کند،شما در دادگاه از اتهامات خود دفاع کنید نیازی نیست که درباره اتهامات فردی دیگر صحبت کنید.

    در این هنگام محمد آرام به عنوان یکی از مطلعان پرونده گفت: بخشی از سودها را ایشان پرداخت کردند.

    متهم دیوان دری با بیان اینکه دستغیب مبلغ 25 میلیارد دلار وام گرفته گفت: این وام 7 سال معوق بود و در نهایت به جای پرداخت 40 میلیون دلار، 19 میلیون دلار پرداخت کرد اما این پرونده از دادسرای ناحیه 8 خارج شده است.

    نماینده دادستان اظهار کرد: به دلیل این صحبت من علیه آقای دیوان دری اعلام جرم افترا علیه دادسرا می‌کنم.

    متهم دیوان دری گفت: تمام اقدامات بانک پارسیان داخل شعب بانک انجام شده است.

    قاضی موحد گفت: آقای دیوان دری عینک بدبینی را از چشمانتان بردارید، شما به همه بدبین هستید.

    متهم دیوان دری گفت: چرا اسمی از وام گیرنده، خریدار کشتی آورده نمی‌شود؟

    نماینده دادستان گفت: به دلیل آن که شما هیچگاه چنین تقاضایی نداشتید.

    متهم دیوان دری با اشاره به کیفرخواست گفت: چرا باید کیفرخواست نصف شود؟ چرا دستغیب نباید در کیفرخواست حضور داشته باشد؟

    قاضی موحد گفت: اگر این ادعای شما صحیح باشد برحسب اطلاعاتی که من خود دارم بسیاری از کارها به دلیل رفتارهای ناشایست و لابی‌گری‌های شما دچار تعویق شده، شما به افرادی مختلف مراجعه کردید و زنگ زدید به بازپرس، اگر حتی ادعاهایتان هم درست باشد اما به دلیل اقداماتی که انجام داده‌اید روند بررسی دچار حواشی شده است.

    متهم دیوان دری تصریح کرد: من سند ذی نفع بودن سید احسان سخایی را ارائه کردم اما چرا اطلاعات آنها وارد پرونده نشده؟

    دیوان دری در ادامه اظهارات خود گفت: اینکه کسی بخواهد برای تاسیس بانک پیشنهادی بدهد شوخی بیش نیست، چون این کار امکان پذیر نیست از نماینده دادستان می‌خواهم راجع به حرف‌هایی که دستغیب راجع به روابط من با برخی از افراد گفته است تحقیق شود و من هم آمادگی دارم اسناد را ارائه کنم.

    وی افزود: آقای آرام من هیچ وقت در دادگاه نگفتم که شما مرتکب کار خلافی شدید یا برخی از حقایق را نگفته‌اید.

    دیوان دری اظهار کرد: تا زمان مدیریت من 285 میلیون دلار از وجوه نفتی تصفیه شده است. این پول‌ها در اختیار آقای باختری قرار گرفتند و آقای باختری نفت ها را فروخته است.

    در این هنگام آرام از جایگاه خود برخاست و گفت: هیچ مبلغی بابت بن شناسایی نشده است.

    دیوان دری ادامه داد: آخرین قرارداد نفتی 54 روز قبل از خارج شدن منی از بانک ملت صادر شده و این فرایند قبل از خارج شدن من از این بانک نیز متوقف شده است.

    دیوان دری بیان کرد: 134 میلیون دلار از سررسید وجوه همزمان با خروج من از بانک بوده است.

    وی با بیان اینکه شما هنگام ارائه صورت‌های مالی در دادگاه فرمودید که مشخص نیست این صورت حساب‌ها درست باشد گفت: نسخ اصل صورت‌های مالی از اسناد شرکت داریس را در اختیار شما قرار خواهم داد.

    دیوان دری افزود: آقای آرام بابت بن‌های جایگزین خریداری شده، وجوهی سوء استفاده شده که شما باید پاسخگوی آن باشید چون من در آن زمان در بانک نبودم و در صورت وجود ابهام در صورتحساب ها باید از شرکت داریس سوال شود.

    وی در باره باختری نیز گفت: آقای باختری بنا به اظهار وکیل ایشان در سن 18 سالگی دستگیر شده است اما توسط دستگاه قضا عفو می‌شود، اگر ایشان عنصر خطرناکی بوده دستگاه قضا او را آزاد نمی کرد و ثانیا ایشان با ارگان های دولتی مثل شرکت نفت همکاری داشته و آنها از این همکاری ایرادی نگرفتند پس پس جناب آقای قهرمانی دور از انصاف است که ایشان را به سازمان منافقین پیوند دهید، آقای باختری هنوز هم فعال است و کار تجاری انجام می‌دهد.

    قاضی موحدی خطاب به دیواندری گفت: شما می‌فرمایید بانکی هستید اما هنوز مشخص نمی کنید که چگونه به این اشخاص پول داده شده است؟ شرکت ها کاملاً تحت نظر بانک و وابسته به شما بوده که اعضای هیئت مدیره را خودتان تعیین کردید و حتی کشتی خریدید، پول را دادید و بعد مصوبه گرفتید.

    دیوان دری پاسخ داد: من تمام اسناد را ارائه دادم که در خرید کشتی نقشی نداشتم.

    در این هنگام قهرمانی نماینده دادستان در ارتباط با لزوم استعلام از مراجع امنیتی توسط شخص آقای دیواندری هنگام همکاری با بعضی از اشخاص صحبت کرد.

    دیواندری پاسخ داد: آقای قهرمانی استعلام از مراجع امنیتی در مصوبه در آن هنگام وجود نداشته و از سال 93 اضافه شده است.

    قاضی موحد گفت: بحث این است که نظام مجوز و ماموریت خاصی به شما داده و در عین حال برای شما چارچوب تعیین کرده اما شما چارچوب آن را رعایت نکردید. شما باید از وزارت اطلاعات استعلام می‌کردید که آیا آقای سعادتی و... مورد تایید هستند یا نه.

    در این هنگام دستغیب از میان حضار برخاست و گفت: در سال های 91 و 92 پولی که از سومو به حساب بانک ملت رفته است، متعلق به وزارت نفت بوده است. من تحقیق کردم پولی که از سومو گرفتیم نیز طی پروسه 7-6 ماهه به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی داده نمی‌شد.

    دیواندری در پاسخ به اظهارات دستغیب اظهار کرد: آقای دستغیب دو نقش ایفا می کردند اولین نقش ایشان این بود که وکیل معرفی می‌کرد و کار تراستی انجام داده و دومین نقش این بود که ایشان برای شرکت پخش کار می‌کرده و گازوئیل می‌گرفت و به عراق صادر می کرده است ایشان بدهکار شرکت پخش هستند و پولشان را بابت بدهی شرکت پخش به بانک ملت دادند و بانک ملت در اختیار شرکتهای تحت عملش گذاشته است.

    وی در مورد سعادتی گفت: در مورد آقای سعادتی بعد از کنار گذاشتن ایشان از شعبه مرکزی آیا اسنادی مبنی بر تخلف ایشان از مراجع بازرسی وجود دارد یا خیر؟ اگر آقای سعادتی با توصیه اینجانب در پستی بوده است چرا بعد از خروج من از بانک ایشان همچنان در پست خود باقی مانده است؟ و چرا شرکت داریس در فعالیتهای آقای سعادتی نظارتی نداشته است؟ چرا گزارش تخلف ایشان را مطرح نکردند آیا این نقص در پرونده نیست؟

    وی ادامه داد: دستغیب برای خرید کشتی به بانک پارسیان مراجعه کرده و اعلام ایشان برای خرید کشتی تصمیم شخصی در جهت منافع خودشان بوده و ایشان انسان بالغ و کامل هستند. تمام اسناد داریس نشان می‌دهد که آقای دستغیب برای خرید کشتی از بانک پارسیان وام گرفتند اما ایشان را در کیفرخواست قربانی جلوه دادند.

    دیوان دری افزود: دستغیب، بدهکار 740 میلیارد تومانی است که نمی‌تواند قربانی باشد بلکه ایشان می‌خواهد از پرداخت بدهی فرار کند.

    مستشار دادگاه از دیوان دری پرسید: مالک واقعی شرکت امرالد آقای سعادتی بوده است شما در جریان نبودید رئیس واقعی شرکت امرالد آقای سعادتی بوده؟

    دیوان دری پاسخ داد: نه من در جریان نبودم.

    نماینده دادستان در ارتباط با بستن قرارداد با شرکت امرالد گفت: برای دور زدن تحریم‌ها باید با یک شرکت خارجی قرارداد ببندید شما اول باید poa می‌گرفتید و بعد قرارداد می‌بستید.

    نماینده دادستان خطاب به ابوالحسنی گفت: سعادتی چه کاره بانک پارسیان بوده که شرکتتان دست سعادتی بوده است؟

    متهم دیواندری ادامه داد: عده‌ای با مهربانی بدهی دستغیب را نادیده گرفتند اگر ضابط ورود پیدا نمی‌کرد و با فروش کشتی بدهی پرداخت می‌شد بدهکار نباید پشت ضابط پنهان شود.

    وی افزود: من هیچ زمانی درخواستی مبنی بر عدم رسیدگی به پرونده نداشتم و حرف‌های مهمی در جلسات غیر رسانه‌ای زده‌ام.

    متهم دیواندری بیان کرد: نمی‌دانم چرا دستغیب و سخایی پول‌ها را پس نمی‌دهند.

    قاضی موحد گفت: پول به حساب چه کسی رفته است؟

    متهم دیواندری گفت: فروشنده سعادتی است که وکیل مختاری بوده است.

    مختاری گفت: من حق فروش نداشتم.

    قاضی موحد گفت: سعادتی از مختاری تعهد گرفته و بر اساس آن تعهد مختاری حتی نمی‌تونست حرف بزند مختاری باید این را قبلا افشا می‌کرد اما تازه این صحبت‌ها را به ما گفته است. چرا اجازه دادید سعادتی فرار کند حضور سعادتی در دادگاه به شما کمک می‌کرد ما هر راهی را که پیش می‌گیریم به سعادتی می‌رسیم.

    متهم دیواندری اظهار کرد: من اسناد را ارائه کردم که دستغیب برای بدهی خود اموال را برداشته دستغیب کارهای ارزشمند ما را به نام خود می‌زند و مشکلات را به گردن من می اندازد.

    متهم دیواندری ادامه داد: در مدیریت من وجوهی جابه‌جا نشده و سخایی قرارداد را به عنوان مالک تأیید کرد که مدیون بانک پارسیان است.

    او ادامه داد: نماینده دادستان بی محابا از بدهکار بزرگ بانکی حمایت می‌کند نمی‌دانم چرا به سخایی و دستغیب که می‌رسد راه خود را کج می‌کند.

    قاض موحد گفت: قهرمانی قبل از رسیدن پرونده به شعبه هیچ اطلاعاتی نداشت و دادستان قهرمانی را به ما معرفی و قبل از رسیدن پرونده به دادگاه به مدت یک هفته به صورت شبانه‌روزی پرونده را مطالعه کرد نباید شما به نماینده دادستان اتهام وارد کنید.

    در ادامه جلسه مستشار دادگاه گفت: شما با منابع ارزی خارج از کشور فردی را مشارکت دادی بدون آنکه طرف مقابلتان آورده‌ای داشته باشد و در کار مدیریت کشتی هم با سعادتی بوده و منابع خرید پول کشتی را با مختاری انجام دادید و منافع را به فردی که هیچ آورده‌ای نداشته تزریق کردید.

    وی ادامه داد: ما قانع نشده‌ایم نشان بدهید که پول تسهیلات به سمت شرکت سمپ شیپ واریز شده است.

    قاضی موحد گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که متهمانی که به خارج از کشور فرار کرده‌اند باز گردند زیرا ما با آن‌ها قطعا مساعدت خواهیم داشت تضامین هم دادیم و اعلام می‌کنیم که زنگ بزنید تا برگردند.

    متهم دیواندری گفت: دختر من در بیمارستان بود و هنگام جراحی آقای دستغیب با سوء استفاده از مدیر دفتر من به بیمارستان آمدند و از لطف من سوء استفاده کردید و به جای گفتن بیمارستان گاندی از واژه هتل گاندی استفاده کردید.

    قاضی موحد گفت: آیا سعادتی دو تابعیتی بود؟

    متهم دیواندری گفت: زندگی سعادتی در انگلستان بود.

    او ادامه داد: البته بانک پارسیان در این پرونده از من شکایتی نکرده است.

    نماینده حقوقی بانک پارسیال گفت: از روز اولی که پرونده تشکیل شد ما علیه تمام افرادی که نام آن‌ها در کیفرخواست آمده است شکایت کردیم البته پرونده ای هم در دادسرا درباره آقای دستغیب مفتوح است که تقاضای باز شدن دوباره این پرونده را داریم.

    متهم دیواندری گفت: سازمان اطلاعات با وام گیرنده که آقای دستغیب است ارتباط دارد و به خاطر وجود سخایی و از آنجایی که سخایی با دستغیب شریک است این منفعت بوجود آمده.

    قاضی موحد گفت: شما باید مستند صحبت کنید از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون مسئولان متعددی از جمله نخست وزیر، معاون اول رئیس جمهور عزل شدند و در دستگاه قضا محاکمه شدند هر چه شما گفتید گوش کردیم اما برای ادعاهایتان سند بیاورید.

    در ادامه جلسه دستغیب به عنوان یکی از مطلعان پرونده در جایگاه حاضر شد و گفت: من تمام زندگی خود را کنار گذاشتم و 300 روز به بازرسی رفتم اگر می‌خواهید از اسم دستغیب استفاده کنید اماد بدانید که شما خودتان سخایی را آوردید.

    در ادامه جلسه مستشار دادگاه از متهم دیواندری پرسید که شما چند سفر خارجی رفتید؟

    متهم دیواندری پاسخ داد: 13 سفر که به طور معمول هر ماه دو  و نیم روز بود.

    در ادامه جلسه محمد آرام به عنوان مطلع گفت: اگر سفرها در شرکت انجام می‌گرفت ما از آن خبر داشتیم اما سفرهای دیگر که مرتبط با بانک بودند خیر.

    در ادامه جلسه دادگاه قهرمانی نماینده دادستان با قرار گرفتن در جایگاه مخصوص گفت: دیواندری می‌گوید که در جلسه گذشته تحقیر شده و ادعا کرد که سرمایه اجتماعی هم تحقیر شده و تیر زهرآلود به سمت نظام آمده است اما بدانید که آقای دیواندری محاکمه شما به نفع اقتصاد کشور است و نظام نفس راحتی می‌کشد.

    قهرمانی اظهار کرد: دیواندری می‌گوید که 250 سند ارائه دادند اما به والله هنوز یک سند هم از سمت ایشان ارائه نشده است.

    وی ادامه داد: آقای دیواندری می‌گویند که کیفرخواست هدفمند بوده و 124 مرتبه اسم ایشان در کیفرخواست آمده است اما چرا آقای دیواندری خودتان در دفاعیات بیش از هزار مرتبه اسم آقای دستغیب را آورده‌اید.

    نماینده دادستان افزود: اینجا فضای عدالت است و من به عنوان نماینده 80 میلیون نفر یقه شما را می‌گیرم و به این موضوع افتخار می‌کنم.

    قهرمانی تصریح کرد: شما گفتید که هیچ رابطه سری و غیر سری با کسی نداشته‌اید اما چرا به فرد غیر ذی‌سمت ارتباط گرفته‌اید؟ چرا با کسی خارج از تیم قضایی حرف می‌زنید و آن اتفاقات ناگوار رخ دهد.

    قهرمانی ادامه داد: می‌گویید مطلعین آمدند و بحث را به حاشیه بردند من دوست دارم افکار عمومی فیلم جلسات غیر رسانه‌ای را ببینند تا مردم متوجه شوند که دیواندری به ‌آن‌ها فشار آورده است.

    نماینده دادستان افزود: بفرمایید کدام یک از صحبت‌های من غیر مستند است شما با ذوق زدگی از بازگشت پول صحبت می‌کنید و خوشحال هستید.

    قهرمانی با بیان اینکه شما ارز مرغوب کشور را دادید و رفت گفت: اکنون خوشحال هستید که ملک پس داده‌اید شما نفتی که ثروت کشور بوده را هدر داده اید و اکنون خوشحال هستید که یک دکل قراضه به عنوان اضافه پول برگردانده‌اید.

    وی ادامه دلد: مغایرت تاریخی اهمیت دارد می‌گویید که کیفر خواست از روی بغض تنظیم شده اما شما همه جا برای اعمال نفوذ رفتید، آقایان حتی در خبرنگاران هم نفوذ کردند و مدیر روابط عمومی آقای دیواندری هر روز با خبرنگاران تماس می‌گیرد حتی نمایندگان مجلس هم با من تماس گرفتند و گفتند شما با آنها لابی گری داشتید.

    نماینده دادستان خاطرنشان کرد: در کل مجموعه سه پرونده متشکل از باختری، فلاحتیان و کشتی بیش از 660 میلیون دلار ارز از بانک‌های پارسیان و ملت رفته است که در مجموع آنها نه مصوبه‌ای وجود داشته و نه قراردادی موجود است و هیچ یک از اعضای هیئت مدیره هم از این موضوع خبر نداشته‌اند.

    قهرمانی با اشاره به خروج دیواندری از تحریم امریکا گفت: اگر تحریم بودید چگونه ایتالیا رفته‌اید شما برای من از مدیر کنسول گری نامه آوردید نه از وزارت امور خارجه زمانی که قرارداد برجام نوشته شد شما از تحریم خارج شدید اما با خروج ایالات متحده اروپا از برجام باز هم نام افرادی که قبلا در تحریم بودند در تحریم‌ها قرار گرفت اما اسمی از شما در لیست تحریمی‌ها نیامد.

    وی با اشاره به حضور نام دیواندری در پرونده بابک زنجانی گفت: نام شما در پرونده بابک زنجانی هم وجود داشته اما می‌گویید من متهم پرونده بابک زنجانی نیستم شما بابک زنجانی را ساختید. اگر شما نبودید به بابک زنجانی حتی بستنی هم نمی‌دادند اما شما زنجانی را ساختید.

    نماینده دادستان بیان کرد: اگر ادله مجرمانه دارید من میان افراد تفاوت قائل نمی‌شوم و دستغیب و بزرگ‌تر از او را هم در برابر عدالت محاکمه می‌کنم مسائل شخصی خود و خصومتی که با دستغیب را دارید را وارد پرونده نکنید چگونه شما 6 ماه قبل از آن که قراردادی امضا کنید به دستغیب پول دادید اما در بهمن ماه قرارداد بسته شد که البته این پول هم به سعادتی داده شده.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی