عصر بازار

نوجوان ۱۷ساله، پشت‌پرده هک ۳۰هزار حساب بانکی

عصر اعتبار- متهم با راه‌اندازی یک گروه تلگرامی اعضای باند دستبرد به حساب‌های بانکی را هدایت می‌کرد.

نوجوان ۱۷ساله، پشت‌پرده هک ۳۰هزار حساب بانکی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از روزنامه همشهری، «دانلود نرم‌افزار صیغه‌یاب، دوربین لخت کن، نرم‌افزار جاسوسی، خرید شارژ نصف قیمت، اینترنت ارزان، دوست‌یابی و...» همه اینها تنها بخشی از تبلیغات وسوسه‌کننده‌ای است که این روزها هکرهای کارت‌های بانکی از آن برای رسیدن به اهداف‌شان استفاده می‌کنند. تنها کافی است برای خرید یکی از نرم‌افزارها روی لینکی که برایتان فرستاده شده کلیک کنید تا همه مشخصات کارت بانکی‌تان را دو دستی تقدیم هکرها کنید؛ هکرهایی که حالا تبدیل به بزرگ‌ترین خطر برای کسانی شده‌اند که خریدهای اینترنتی انجام می‌دهند و روزانه حساب صدها نفر را در سراسر کشور خالی می‌کنند. درست مثل اعضای باندی که به تازگی از سوی پلیس استان قم دستگیر شده‌اند و در تحقیق از آنها مشخص شد که حساب بانکی بیش از 30هزار نفر را هک کرده‌اند. اما این باند چگونه دستگیر شدند و شگردشان چه بود؟
    به گزارش همشهری، باندهای هک حساب‌های بانکی که معمولا اعضای آن افراد جوان و نوجوان هستند و معمولا به‌صورت تلگرامی با هم درارتباط هستند یعنی سردسته باند با راه‌اندازی یک گروه تلگرامی، افرادی را که قصد دارند از طریق راه‌های غیرقانونی کسب درآمد کنند به عضویت گروه تلگرامی خود درآورده و پس از دادن آموزش‌های لازم به اعضای گروه، از آنها برای هک و برداشت از حساب‌های بانکی استفاده می‌کند.
    مدتی قبل وقتی مأموران پلیس فتای استان قم در حال رصد فضای مجازی بودند، به یک گروه تلگرامی با 500عضو برخوردند که کارش همین بود. اعضای این گروه تلگرامی که همگی از نام و مشخصات جعلی و سیم‌کارت‌های متعلق به افراد دیگر استفاده می‌کردند تا لو نرود، در این گروه تلگرامی دور هم جمع شده بودند و با همدستی یکدیگر اقدام به هک حساب‌های بانکی می‌کردند. برخی از اعضای این گروه برنامه‌نویس بودند و تخصص‌شان ساخت روبات‌ها، لینک‌ها و صفحات جعلی بانک برای هک حساب‌های بانکی بود. برخی دیگر این روبات‌ها و لینک‌های جعلی را با تبلیغات فریبنده همچون دانلود نرم‌افزار صیغه‌یاب، دوربین لخت کن، نرم‌افزار جاسوسی، خرید شارژ نصف قیمت، اینترنت ارزان، دوست‌یابی و... درحجم گسترده و در فضای مجازی منتشر می‌کردند. به این ترتیب شهروندانی که با دیدن این تبلیغات فریب خورده و برای خرید نرم‌افزار روی لینک جعلی کلیک می‌کردند، وارد صفحه جعلی بانک می‌شدند و بعد از وارد کردن رمز و شماره کارت بانکی‌شان، این اطلاعات را دو‌دستی تقدیم اعضای باند کلاهبرداری می‌کردند. وقتی یک حساب بانکی هک می‌شد، نوبت به سرقت موجودی آن بود. در گروه‌ تلگرامی این باند، افرادی بودند که وظیفه‌شان خرید کارت‌های بانکی از معتادان و به‌طور کلی تهیه کارت‌های بانکی‌ای بود که بتوان پول‌های سرقتی را به آنها منتقل کرد.
    برخی دیگر وظیفه تهیه مدارک جعلی را به‌عهده داشتند و عده‌ای نیز صرافی‌هایی را شناسایی می‌کردند که کارهای خلاف انجام می‌دادند و می‌شد از آنها برای پولشویی استفاده کرد. به این ترتیب اعضای این گروه به راحتی یک حساب بانکی را هک می‌کردند و برای اینکه ردگیری نشوند، موجودی آن را به حسابی امن که در اختیار داشتند منتقل می‌کردند و از این طریق اقدام به برداشت از آن حساب می‌کردند یا اینکه با کمک گرفتن از صرافی‌های متخلف، موجودی حساب هک شده را صرف خرید بیت‌کوین و... می‌کردند. آنها پس از انجام این کار، همه پول‌های به‌دست آمده را خرج خوشگذرانی یا خرید تجهیزات رایانه‌ای می‌کردند.
    ماموران پلیس فتای قم با شناسایی این گروه و تحقیقات تخصصی موفق شدند پسری 17ساله را که سردسته این گروه تلگرامی بود در یکی از استان‌های جنوبی کشور شناسایی و دستگیر کنند. با دستگیری وی معلوم شد که او و باندش تا‌کنون 30هزار و 400حساب بانکی را هک کرده‌اند و به این ترتیب یکی دیگر از سرشاخه‌های این باند نیز شناسایی و دستگیر شد.
    به گفته سردار عبدالرضا آقاخانی، رئیس پلیس انتظامی استان قم، هم‌اکنون 300میلیون تومان از متهمان توقیف و پیش‌بینی می‌شود این مبلغ تا یک میلیارد تومان افزایش پیدا کند. این در حالی است که با توجه به تعداد زیاد شاکیان در این پرونده تحقیقات برای مشخص شدن میزان رقم کلاهبرداری شده در دست بررسی است.


    راه‌حل طلایی

    جلوگیری از هک حساب بانکی هنگام خرید اینترنتی یک راه اصلی دارد؛ اینکه وقتی می‌خواهید اطلاعات حساب بانکی‌تان را وارد درگاه اینترنتی بانک کنید، دفعه اول یکی از اطلاعات مثلا تاریخ انقضای کارت یا رمز اینترنتی را اشتباه وارد کنید. اگر صفحه جعلی نباشد و متعلق به بانک باشد، قطعا پیام «اطلاعات کارت نادرست است» را دریافت می‌کنید اما اگر صفحه جعلی باشد، هیچ پیامی دریافت نمی‌شود؛ چرا که فقط بانک است که می‌تواند تشخیص دهد اطلاعات وارد شده درست است یا جعلی. به این ترتیب می‌شود فهمید که درگاه بانک جعلی است یا واقعی و اگر واقعی بود با خیال راحت می‌توانید اطلاعات کامل حساب‌تان را وارد و خرید اینترنتی را انجام دهید.


     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو