عصر بازار

ترس ژاپن از یوآن دیجیتال؛

توکیو دست به دامن بانک‌های مرکزی اروپا شد

عصر اعتبار- بانک مرکزی ژاپن آشفته از برنامه‌های چین برای ایجاد رمزارزملی که متعاقبا به کاهش قدرت اقتصادی توکیو منجر می‌شود، دست به دامن بانک‌های مرکزی اروپا شد.

توکیو دست به دامن بانک‌های مرکزی اروپا شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل ایبِنا، یک اتاق فکری متشکل از بانک‌های مرکزی اواسط ماه آوریل برای نخستین بار به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص امکانپذیری ایجاد رمزارز ملی با یکدیگر ملاقات می کنند.

    مقامات ارشد اجرایی بانک‌های مرکزی اروپا، کانادا، ژاپن، سوئد، سوئیس و بریتانیا به همراه بانک بین المللی تسویه حساب در ژانویه گروهی را به منظور تعیین استانداردهای حاکم بر رمزارز تشکیل دادند.

    براساس گزارش ها این گروه در مورد موضوعاتی از این قبیل که چگونه می‌توان رمزارزهای ملی را به ابزاری تبدل کرد که معاملات بین المللی را تسهیل کند و همچنین استراتژی هایی برای امن نگه داشتن چنین ساز و کاری،  بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

    از این اقدام به عنوان واکنشی به برنامه‌های شرکت فیسبوک در راستای ایجاد و عرضه رمزارز انحصاری خود موسوم به لیبرا، یاد می‌شود. این برنامه که هنوز در دست اقدام است باعث شد تا ذهن تمام نهادهای تنظیم کننده بازار در سطح جهان تقریبا تمام سال گذشته درگیر باشند؛ آنها از این واهمه دارند که رمزارزهای خصوصی تقاضای ارز به ویژه یورو را تحت الشعاع قرار دهد.

    چین علاوه بر این قصد دارد تا یوآن دیجیتال را نیز وارد بازار کند و دولت این کشور نیز همین حالا بستر این فناوری را برای حزب کمونیست فراهم کرده و دستورالعملی رسمی نیز برای استفاده از این رمزارز تهیه کرده است.

    این موضوع موجب ناراحتی و پریشانی ژاپن شده به طوری که یکی از قانونگذاران این کشور گفته که به اعتقاد وی یوآن دیجیتال "نظام ذخایر ارزی و هژمونی پولی" را با چالش روبرو می‌کند. این قانونگذار در ادامه خواستار همکاری هرچه نزدیک‌تر با آمریکا در این مورد شد. یکی از اعضای اجرایی اسبق بانک مرکزی ژاپن در مصاحبه‌ای جداگانه خاطرنشان کرده که اگر یوآن دیجیتال چین نسبت به یِن کاربرد بیشتر و گسترده‌تری پیدا کند، قدرت و نفوذ اقتصادی ژاپن در میان و دراز مدت کاهش خواهد یافت.

    بانک مرکزی ژاپن در حال حاضر تصمیمی برای صدور رمزارزملی ندارد، اما با توجه به اینکه این نهاد تنها عضو آسیایی "اتاق فکر" تازه تاسیس بانک‌های مرکزی است، پس از ارائه یافته‌های موقت و اولیه این گروه در ماه ژوئن،  احتمال اقدام توکیو برای ایجاد رمزارز دور از انتظار نیست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی