عصر بازار

بانک مرکزی روسیه تخفیف خرید طلای داخلی را در بالاترین حد حفظ کرد

عصر اعتبار- بانک مرکزی روسیه تخفیفی را که بابت خریداری طلا به منظور افزودن به ذخایر خود دریافت می‌کند، ثابت نگه داشت؛ اقدامی که به طور بالقوه تولیدکنندگان و بانک‌های داخلی بیشتری را به سمت صادرات آن سوق می‌دهد.

بانک مرکزی روسیه تخفیف خرید طلای داخلی را در بالاترین حد حفظ کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، بانک مرکزی روسیه همچنان بزرگ‌ترین خریدار طلای تولیدی این کشور است اما از ماه مه سال گذشته به منظور کمک به توسعه بازارهای داخلی و تهییج صادرات، این فلز را نسبت به قیمت ارائه شده از سوی شاخص بورس لندن با تخفیف خریداری کرده است.

    این بانک به رویترز اعلام کرد: بانک مرکزی روسیه در حال حاضر طلا را با تخفیفی خریداری می‌کند که در ماه دسامبر 2019 تعیین شده است.

    این تخفیف از ماه مه هر ماه به تدریج رشد کرد و در نهایت در ماه دسامبر به اوج خود یعنی 0.21 درصد رسید.

    بانک مرکزی روسیه که از افشای این موضوع که آیا این نهاد سیاست قیمتی خود را تغییر داده یا خیر، اجتناب کرده است، در سال 2019 با افزایش ذخایر طلا و همچنین دارایی‌های طلای خود در بازار مبادله ارز به اندازه 5.1 میلیون اونس تروآ، آن را به 73 میلیون اونس معادل 110 میلیارد دلار رساند.

    با این حال بدنبال خرید رکوردشکن طلا در سال 2018 که از کمرنگ شدن خطرات تحریم‌های غرب ناشی شده بود، تقاضای طلای این بانک در سال گذشته 42 درصد کاهش پیدا کرد. ارزش سهام طلا در بازار مبادله ارز و دخایر طلایی این کشور در عرض پنج سال با افزایش 8 درصدی به 20 درصد رسید.

    «دیمیتری دولگین» اقتصاددان ارشد بانک آی‌اِن‌جی مسکو گفت: نیاز بانک مرکزی به طلا رو به کاهش است زیرا طلا همین حالا نیز پس از یورو و دلار بزرگ‌ترین دارایی کشور محسوب می‌شود.

    روسیه در سال 2019 پس از آمریکا، آلمان، فرانسه و ایتالیا همچنان پنجمین دارنده بزرگ رسمی ذخایر طلا باقی ماند.

    در نتیجه کاهش تقاضای بانک مرکزی برای طلا، صادرات شمش طلای مسکو سال گذشته با افزایش هفت برابری به 3.7 میلیون اونس رسید.

    از حیث ارزش پولی نیز، صادرات از 685 میلیون دلار در سال 2018 به 5.5 میلیارد دلار در سال 2019 افزاش پیدا کرد. بریتانیا و سوئیس که بزرگ‌ترین بازارهای تجارت طلای جهان محسوب می‌شوند، همچنان مقصد اصلی طلای روسیه باقی ماندند.

    روسیه سومین تولیدکننده بزرگ طلای جهان است. بانک مرکزی این کشور به عنوان عمده خریدار دراز مدت طلا، با کاهش خرید این فلز، وابستگی بانک های داخلی را به آن کم کرد.

    به گفته «سرگئی کاشوبا» رییس اتحادیه صنعت‌گران طلای روسیهُ استخراج کنندگان طلا در این کشور که در حال حاضر عمده صادرات خود را از کانال بانک‌های تجاری انجام می‌دهند، منتظرند تا دولت به آنان مجوز صادرات کلی بدهد تا بدین ترتیب بتوانند به طور مستقل طلا را به خارج از کشور ارسال کنند.

    در حال حاضر آنها می‌توانند مجوزهای یک بار مصرف دریافت کنند. بانک مرکزی روسیه با این فرآیند مخالفتی ندارد اما به دلیل تغییرات اعمال شده در دولت در ماه ژانویه و لزوم شفاف سازی موضع وزیر اقتصاد در رابطه با این پیشنهاد، اجرایی شدن آن به زمان نیاز دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی