عصر بازار

چین کمترین رشد فصلی خود در ۳۰ سال اخیر را تجربه می‌کند؟

افت شدید خرید طلای چین

عصر اعتبار- نگرانی‌های مربوط به ویروس کرونا و نااطمینانی‌های سیاسی، اقتصادی و ژئوپلیتیک، واردات طلای چین در سال ۲۰۲۰ میلادی را وارد روند نزولی کرده است. در واقع می‌توان گفت افزایش واردات طلای فیزیکی چین در ماه پایانی سال ۲۰۱۹ میلادی موقتی محسوب می‌شود. به این ترتیب، انتشار آمار مثبت واردات ۱۵۰ تن طلا در چین برای ماه دسامبر گذشته تنها نوری ضعیف در تاریکی است. بر اساس گزارش گمرک چین واردات فلز گرانبها در ماه دسامبر گذشته افزایش ۳ برابری داشته، اما رشد به دلیل افزایش تقاضای فصلی جواهرات در آستانه سال نو چینی‌ها بوده است.

افت شدید خرید طلای چین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به نظر می‌رسد رشد تقاضای طلا در چین تداوم داشته باشد و علت اصلی آن کاهش رشد اقتصادی و افزایش قیمت طلا بر حسب یوآن خواهد بود. چنانچه افزایش قیمت اونس فلز گرانبها در هند ادامه داشته باشد و نیز با رشد اقتصادی چین چاشنی شود، بالطبع نمی‌توان انتظاری جز افت تقاضای فیزیکی در سال2020 میلادی داشت.

    چنانچه ویروس کرونا مهار شود، افت رشد اقتصادی چین همچنان در مدار نزولی قرار خواهد گرفت.

    همچنین بانک گلدمن ساکس پیش‌بینی خود درخصوص رشد اقتصادی چین در سال 2020 میلادی را از 8/ 5 درصد به 2/ 5 کاهش داده است. تولید طلا در این کشور از سال 2018 میلادی تاکنون به 848 تن کاهش یافته است.

    از طرف دیگر روند نااطمینانی‌های گسترده در ابعاد مختلف نیز موجب افت رشد اقتصادی در سال جاری میلادی خواهد شد.

    تقاضای طلای فیزیکی در چین در سال گذشته میلادی با افت چشمگیری روبه‌رو شد و در سه ماه دوم سال 2019 میلادی بیش از 27 درصد ریزش داشته که از تبعات منفی ویروس کرونا است. بنابراین افت واردات طلای فیزیکی تا 10 درصد دور از انتظار نیست.
    نقش کرونا در زنجیره تامین

    پیش‌بینی موسسه‌های بین‌المللی حاکی از آن است که تلاش مقامات چینی برای توقف این بحران به معنای کاهش رشد اقتصادی این کشور در 3 ماه نخست سال 2020 میلادی و به احتمال زیاد ثبت پایین‌ترین رشد اقتصادی جمهوری خلق چین ظرف 30 سال گذشته است. از آنجا که چین دومین کشور از لحاظ حجم واردات به شمار می‌رود بنابراین هرگونه نوسان شدید در اقتصاد این کشور در زنجیره تامین جهانی اثرگذار خواهد بود. بازار توریسم و سرمایه‌گذاری خارجی و تقاضا برای کالاهای چینی در چین دچار اختلال شدید شده و درکنار هم اثرات مخربی ایجاد کرده‌اند. چین به شدت از لحاظ فرستادن توریست‌ها به آمریکا از کانادا، مکزیک و بریتانیا عقب مانده است، اما از نظر صادرات چین به‌شدت وابسته به ایالات متحده است.

    نقش کلیدی چین در زنجیره تامین صنعتی یکی دیگر از نگرانی‌هایی خواهد بود که منجر به افت رشد اقتصادی جهان خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو